Diari digital d'Andorra Bondia
El galerista Pancho Saula, amb una Rolleiflex com les que feia servir Vivian Maier, al darrere.
El galerista Pancho Saula, amb una Rolleiflex com les que feia servir Vivian Maier, al darrere.
La cònsol Olga Molné va assistir ahir a la inauguració de Galeria Alta, amb el cap de Govern i la ministra de Cultura.
La cònsol Olga Molné va assistir ahir a la inauguració de Galeria Alta, amb el cap de Govern i la ministra de Cultura.

Missioner en terra infidel


Escrit per: 
A. Luengo / Fotos: Facundo Santana

Pancho Saula obre a Anyós una insòlita galeria d’alçada, especialitzada en fotografia i que s’estrena amb la nord-americana Vivian Maier.

En una altra vida, i en té 48, va estudiar Dret i va exercir com a advocat. A París. Després va dirigir la delegació de l’agència Elite a Espanya, “però m’agradava molt més la relació amb els fotògrafs que amb les models”. I finalment va dir adeu a tot allò i es va instal·lar com a representant d’artistes. D’artistes-fotògrafs, s’entén, començant per l’espanyol Txema Yeste, patum internacional de la fotografia de moda. També va arribar a tastar la fotografia com a professional. Així que Galeria Alta, que és el nom que li ha posat Pancho Saula (Barcelona, 1972) a la seva insòlita aventura, és en realitat un pas natural i lògic en la seva trajectòria. Però també tota una extravagància per als nostres estàndards. Primer, perquè obrir avui i aquí una galeria del que sigui és una aventura suïcida. Aquí les galeries tanquen, no obren. No diguem ja si la vocació i la intenció és consagrar-la de forma preferent a la fotografia, que sempre ha sigut entre nosaltres un art no ja menor, sinó pràcticament invisible. Però si a tot això hi afegim que  l’ha instal·lat a la casa familiar que té parada a Anyós –amb vistes magnífiques al Comapedrosa, sigui dit de passada– més que una aventura és un autèntic salt al buit. Sense precedents, s’atreveix a dir, a l’univers sencer.

Qui és el marcià que obre ara una cosa així? Un visionari, un predicador en terra infidel que ha folrat les parets de casa de fotografies d’autor (William Klein per aquí, Bruce Davidson per allà, i cap al fons, Joel Meyerowitz) i que exhibeix com un tresor una Rolleiflex clavada a la de Vivian Maier (Nova York, 1926-Chicago, 2009). Sí, home, Vivian Maier! La fotògrafa secreta, que es va fer tips de retratar els carrers i els vianants de les ciutats on va viure –i de fer-se autoretrats quan els autoretrats es deien així, i no selfies– que no va vendre mai ni una sola fotografia, que va sobreviure tota la vida fent de mainadera (!), que va morir quasi en la indigència i que només un cop de fortuna -que els 100.000 negatius que havia disparat des dels anys 50 anessin a parar de casualitat a les mans d’un col·leccionista, John Maloof, que en va saber veure el potencial- va salvar de l’anonimat definitiu.

Doncs aquesta Vivian Maier de qui probablement hauran sentit a parlar, potser fins i tot han vist el documental que en segueix la fascinant peripècia i que va ser nominat als Oscar del 2014, és la prometedora elecció de Saula per estrenar Galeria Alta i resoldre d’una vegada l’anomalia, diu, que no existís entre nosaltres ni un museu, ni una galeria dedicada a la fotografia. Res. “La meva ambició és que a Andorra, que és en tots els aspectes un paradís, es puguin veure exposicions de primeres figures internacionals com a París, Londres o Nova York”, diu.

Se n’ha sortit? De moment, mai abans s’havien vist per aquí dalt originals de Vivian Maier. Seran catorze fotografies, en blanc negre i en color, des dels anys 50 als 80, de la temàtica naturalment urbana (fotografia de carrer, per dir-ho en termes acadèmics) que va cultivar tota la vida. Són còpies, sí, però d’edició limitadíssima, quinze exemplars de cadascuna,  que les converteixen no direm que en peça única, però sí que tècnicament en obra original. A preus relativament assequibles, que oscil·len entre els 3.500 i els 7.000 euros.

I per què Maier? Perquè a més de la sensibilitat i del talent, al darrere hi ha una història magnètica, insisteix. Perquè és popular i, tornem-ho a dir, relativament assequible, i perquè en realitat l’exposició que ha instal·lat al seu antic despatx és tan sols l’excusa per conversar una estona sobre art i sobre fotografia en un entorn privilegiat. És a dir, per sentir-se un mateix un privilegiat. Maier és la clau que obre la porta a la resta de la mansió familiar, i a una col·lecció sorprenent que a més de fotografia inclou una singularíssima peça del primer Plensa, Gos. A la fotògrafa nord-americana li seguiran Meyerowitz, patum de l’Escola de Nova York, i immediatament després, Txema Yeste.

Per cert, les visites, només amb cita prèvia. Dit així, sona pelet esnob, però provin, perquè comprar, potser no compraran, però una tarda amb Saula és una lliçó de fotografia com segurament mai no haurien somiat. A Anyós.

 

 

 

Andorra
la Massana
Anyos
Pancho Saula
Galeria Alta
Michelle Ferreira
Vivian Maier

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Tot el meu suport a aquesta iniciativa de posar a l'abast obra d'aquest nivell. Per molts anys!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte