Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Alan Ward

Alan Ward

Enginyer

 

 

Hem de tenir opinió sobre tot?




Abans, a Andorra, quan els senyors del poble debatien entre ells d’algun assumpte important, no parlàvon sinó que enraonàvon. Aquest verb implica no només emetre una opinió, sinó a més fonamentar-la amb fets i posar algunes connexions lògiques entre allò que es diu i per què es diu així.
Per trobar un bon exemple del contrari, tan sols hem d’anar a les xarxes socials, o fins i tot als apartats de comentaris dels lectors de les pàgines web dels mitjans de comunicació. S’ha posat una mica de moda entre els intel·lectuals lamentar-se sobre la poca qualitat d’algunes intervencions: és del tot cert i ho hem de tenir present. Ara bé, la qüestió que m’intriga és la necessitat dels usuaris d’emetre una opinió, fins i tot de persones que potser no tindrien una inclinació natural a fer-ho. Tot està muntat perquè l’usuari del sistema hi interactuï, i com més millor. 
Un mitjà de comunicació en línia vol saber l’opinió dels seus lectors, és cert, però a la vegada vol que aquests lectors passin més temps a la seva pàgina i estiguin més exposats als anuncis que s’hi troben. 
Una gran empresa de venda a través d’Internet vol que els seus clients facin una ressenya dels productes que han adquirit. Això serveix a la vegada perquè els clients mitjanament contents es desfoguin, però també perquè els clients globalment contents diguin que estan realment força satisfets de la seva compra. A veure, si acabes de gastar els teus diners en una compra, dir que aquest producte realment no valia res equival a admetre, públicament,  que t’has equivocat en la teva tria. Una proporció molt petita de la humanitat ho voldrà fer. La majoria simplement continuem amb la nostra vida i intentem oblidar l’assumpte ràpidament.
Les administracions públiques també volen que els diguem que ho han fet molt bé. Fins i tot si el ciutadà no juga el joc i manifesta el seu descontentament davant d’un servei deficient, això es pot aprofitar per augmentar l’estadística de respostes a queixes. El funcionari responsable està content perquè demostra que sí, realment està fent una feina efectiva (responent a les queixes dels usuaris) i per això es justifica plenament el seu lloc de treball.
Oferir una ocasió perquè cadascú digui la seva té, evidentment, un costat positiu. Però això no impedeix que pugui servir per a altres finalitats que, ben analitzades, no tenen res a veure amb la satisfacció del client/usuari/ciutadà segons el cas. De fet, prefereixo que algú no tingui cap opinió real s’abstingui, que no es dediqui a repetir tòpics o punts de vista d’altri. Sobretot, allò que voldria evitar seria aquesta repetició –amb l’efecte d’amplificació o de megafonia que té– sense la corresponent anàlisi. Si no ho fem així, és massa fàcil caure en els excessos de donar mala fama a productes o una mala reputació a una persona, sense que això sigui realment merescut. Qui som nosaltres per jutjar allò que fan els altres? Tenim sempre elements suficients per poder valorar-ho? Pensem-hi abans de criticar, sobretot quan aquest missatge negatiu es pot difondre àmpliament. Mesurem el mal que potencialment podem fer i, en cas de dubte, abstenim-nos.
Al lector atent d’aquest article, no li haurà escapat que en realitat jo, com a escriptaire d’aquestes línies, estic plasmant una opinió sobre el fet de manifestar opinions. Es tracta, així, d’una opinió recursiva –si el lector em permet aquesta brometa matemàtica–. Seguint el raonament anteriorment exposat, m’ho he pensat una mica abans d’engegar la màquina i escriure. Només una mica, ei! Que és l’estiu i algunes neurones estan de vacances. Com és lògic, si algú es troba en desacord amb el meu punt de vista, cap problema. Els raonaments contraris s’accepten sense cap dificultat. Però, anem una mica més lluny que això, si us sembla: si algú no vol tenir cap opinió sobre la meva opinió, doncs això també seria perfectament acceptable i, àdhuc, comprensible. 

 

Comentaris: 2

Comentaris

Bon dia Alan, sóc dels que no estic acostumat a comentar però en aquest cas en dono la raó completament. Avui dia tothom es permet opinar i avaluar de qualsevol cosa i qualsevol tema encara que no mai no n'hagi sentit a parlar abans i sense donar una alternartiva.

Efectivament. Això que apuntes de proposar una alternativa si és possible és un costum que estaria bé cultivar entre tots. Pensem en positiu!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic