Diari digital d'Andorra Bondia
Camp, amb els tres experts que van participar en la jornada d’ahir a l’auditori del Palau de Gel.
Camp, amb els tres experts que van participar en la jornada d’ahir a l’auditori del Palau de Gel.

Augment de preus, solució ineludible per aconseguir un turisme de més qualitat


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Comú de Canillo

“No podrem seguir 50 anys més fent el mateix. El model turístic actual és insostenible i cal anar cap a un model de més qualitat. Què vol dir això? Vol dir tenir un turisme que pagui més”. L’afirmació és de Miquel Puig, doctor en Economia i regidor d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de Barcelona, i que ahir va fer una de les conferències de les jornades El turisme de Canillo té futur, però és urgent reconvertir-lo? Puig es va mostrar totalment partidari d’incrementar els preus del sector, si bé va admetre que no és una mesura senzilla i que demana temps. La radiografia contundent que va fer del Principat va sorprendre fins i tot el cònsol major de la parròquia, Francesc Camp, que en les conclusions no va poder fer més que admetre que “ens has clavat una bufetada de ple a la cara que potser ens farà reaccionar i reflexionar molt sobre com hem crescut i com ens hem fet rics”.

L’economista va començar la seva exposició alertant que no a tots els països l’arribada de més turistes es tradueix en més prosperitat, i va assenyalar que el Principat té una població “excepcionalment poc formada”. L’altre problema, la situació del PIB per càpita. L’economia global ha crescut, però què passa amb les rendes? “Andorra és un fenomen”. Per què? Segons les dades exposades el PIB per càpita “no ha crescut els darrers 50 anys”. En aquest sentit va explicar que “Andorra ha dirigit el creixement a augmentar el nombre de persones que hi viuen o treballen, més que augmentar la renda per càpita. Probablement s’ha generat molta riquesa, però és una riquesa immobiliària”, va apuntar, una opció que “no criticaré”. Ara bé, “no podrem seguir així perquè no s’hi cap”. Per això la necessitat de canviar de model.

Turistes per a tothom
En tot cas va ser contundent a defensar que un increment de preus no farà perdre turistes. “El turisme no ens l’acabarem. Va a l’alça”, va assegurar, i va afegir que “els turistes que paguin més ja els tenim, la majoria de gent que anem a un lloc de turisme estaríem disposats a pagar més”, va exposar. És més, des del seu punt de vista “tenim un deure ètic d’augmentar els preus perquè això afavorirà que altres zones del món rebin més turistes. Tenim l’obligació moral de permetre que el turisme es desenvolupi en altres zones que puguin oferir preus més baixos”. Igualment, considera que la situació demogràfica actual, amb pocs joves a les bases de les piràmides de població, comporta que no es generin més llocs de treball. “S’ha de frenar i no passarà res, la qüestió és que pugi el preu”. El que és clar és que l’estratègia ha de ser compartida i coordinada perquè si no no funcionaria.

I com es poden apujar els preus? Va donar quatre opcions: deixant de construir, “però és molt difícil perquè hi ha molta pressió social amb el tema dels lloguers”; no donant més llicències per a habitatges turístics, una opció per la qual s’aposta a Barcelona; augmentar el salari mínim o apujar impostos, per exemple, a través de la taxa turística. “Quina ha de ser? Això ja és una decisió política”.

La jornada la van completar la representant de Turisme d’Àustria, Blanka Trauttmansdorff, i el vocal de l’Instituto Tecnológico Hotelero i membre de la mesa de turisme d’Espanya, Bruno Hallé.

La recuperació de la crisi, el 2023

Un dels aspectes que es va tractar va ser la data de sortida de la crisi derivada de la pandèmia de la Covid-19. Bruno Hallé va afirmar que la plena normalitat es recuperarà el 2023, tenint l’estiu que ve com “a punt d’inflexió”, basant-se sobretot en el fet que es viu molt del turisme europeu. En canvi, l’experta austríaca no va ser tan optimista i va indicar que al seu país es treballa amb horitzó 2025. “A vegades ens oblidem que la pandèmia és mundial”, va dir, i va assenyalar com a gran obstacle la recuperació del trànsit aeri. Camp, per la seva banda, va indicar que des d’Ensisa es preveu que la temporada 2023-2024 es recuperi la situació d’endeutament prepandèmia, és a dir, un endeutament “sostenible”, així com la recuperació del nombre de clients i facturació a nivells d’abans de la Covid.

Canillo dobla el nombre de llits en 10 anys però les ocupacions baixen un 11%

La jornada celebrada ahir a Canillo va servir per reflexionar sobre en quin punt es troba actualment el sector turístic a la parròquia, també després d’una pandèmia que com va assenyalar el cònsol major, Francesc Camp, “ha fet aflorar molts punts febles del sector i ha deixat entreveure les limitacions d’un model més centrat a captar molts turistes que centrar els esforços en determinats sectors concrets”, i alhora començar a posar unes bases de futur.

Per contextualitzar, Camp va fer una introducció aportant algunes dades: en 10 anys la parròquia ha doblat el nombre de llits turístics, passant de 7.000 a 13.500, i al mateix temps, l’ocupació ha caigut un 11% si bé han incrementat les pernoctacions. Un augment del nombre de llits que ve donat, sobretot, per l’entrada al mercat dels apartaments turístics, una oferta que s’ha multiplicat per set mentre que els llits hotelers no han crescut. “El creixement de la demanda no és suficient per cobrir l’oferta de llits i això porta guerra de preus i salaris que no creixen”, va manifestar, insistint que “el futur del sector passa per un turisme més selectiu, amb més poder adquisitiu i per augmentar l’oferta d’oci”. Amb tot, va apuntar diferents factors que cal tenir en compte a l’hora de redissenyar l’estratègia: l’impacte del canvi climàtic que farà que s’hagi de potenciar més el turisme d’estiu, tenir present que els recursos naturals són limitats, que la massificació també comporta col·lapse viari, que s’ha d’evitar malmetre espais naturals i l’impacte de la pandèmia.

Tots aquests elements seran d’utilitat a l’hora de plantejar la política turística que es vulgui seguir. De fet, el Comú ha previst un treball dividit en tres fases. La primera correspon a la jornada de conferències celebrada ahir, la segona, preveu l’anàlisi dels resultats de l’estudi de mercat que la corporació ha dut a terme aquest estiu entre els turistes que han visitat la parròquia, a fi de conèixer el seu perfil i la seva experiència de visita. I per últim, una tercera fase que incorporarà la celebració d’unes taules de treball en les quals es convidaran els agents turístics de la parròquia per debatre sobre la situació actual del sector i escoltar les seves propostes de millora.
La voluntat és recopilar i analitzar la informació obtinguda en les tres fases a fi d’extreure’n unes conclusions que portin a l’elaboració d’un full de ruta i un pla d’accions destinat sector per als pròxims anys.

augment
preus
solució
ineludible
aconseguir
turisme
més
qualitat
Comentaris: 2

Comentaris

Sobre tot per el turisme de qualitay creat per Esquerra a Barna.o a tota catalunya ...., com putes cabres.
No hi ha joves que treballin perque molts estan estudian una carrera universitaria o un FP i no aniran pas a treballar a un supermercat, a un hotel, restaurants i etc, asoobre de lo que estudien no hi ha feina aqui i s en van. Andorra no ha de dependre dels turisme, ha de tenir industria i empreses!

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic