L’Escola Andorrana prohibeix “fer ostentació de cap símbol religiós”
Els reglaments de règim interior de les escoles andorranes han inclòs que dins dels centres educatius “no es pot fer ostentació de cap símbol religiós”. Ho ha explicat a primera hora del matí la directora del departament d’Inspecció i Qualitat Educativa de l’Escola andorrana, Marie Pagés, i ho ha corroborat al migdia la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla. I de fet, ja a la tarda l’escola de segona ensenyança d’Ordino ha actualitzat el document a la seva pàgina web. En concret, dins les normes de convivència que afecten docents i alumnes s’estableix que “no es pot fer ostentació de cap símbol, motiu o vestimenta de caràcter religiós a l’escola”. I per si en quedava algun dubte, la ministra va especificar que “tampoc tindria cabuda el vel”.
Es tracta d’una decisió que tant Vilarrubla com Pagès han fet saber que s’havia pres “consensuadament” amb tots els directors dels centres i que respon a la problemàtica plantejada pel cas de la nena que volia anar amb vel islàmic al Lycée Comte de Foix. Es tracta d’“un acord general de tot el sistema educatiu andorrà que fins ara no estava tan concretat” perquè és un document molt genèric que després cada centre adapta a la seva realitat. Això sí, ha volgut recalcar que s’ha redactat de tal manera “que no pugui portar a interpretacions diferents ni per part de les famílies ni de la societat en general”. “Per no crear confusions”, ha afegit.
En relació amb això, Pagès ha posat en context aquest afegit al reglament de règim intern manifestant que va associat a la vestimenta que no poden portar els alumnes a classe, com ara les gorres que no poden tapar ni parcialment ni totalment el cap, i també als símbols xenòfobs que incitin a la violència o al consum de drogues. La motivació d’aquestes regles de joc escolar no són prohibir per prohibir, ha remarcat, sinó afavorir un entorn educatiu on totes les creences tinguin cabuda i es respecti el dret constitucional. “Es vol facilitar un ambient de convivència on tothom es trobi de manera equitativa i evitar crear separacions o segregar els alumnes, no va més enllà d’aquest punt”, ha afegit.
La ministra ha aprofitat l’ocasió per indicar que a les escoles andorranes “intentem que hi hagi un màxim d’ambient de convivència, de confiança i que no hi hagi símbols que puguin portar en aquestes edats”. Segons ha posat en relleu, “hem de treballar el respecte i la diversitat, però no l’hem de treballar quan no hi ha l’edat per entendre aquestes diferències o l’alumne no pugui explicar el perquè”.
Vilarrubla també ha reconegut que és un aspecte que es podria haver recollit abans, però com que fins ara no s’havia presentat cap problemàtica d’aquest tipus no s’havia fet. Així, en la pràctica, aquesta inclusió en el reglament de l’Escola Andorrana tancaria la porta a un possible canvi de l’alumna que vol portar el vel a classe a un altre sistema educatiu, almenys l’andorrà. I és que aquesta no és una hipòtesi amb la qual treballi Educació, sinó que es vol continuar amb converses amb la família i en l’aplicació del decret d’absentisme escolar.
De tota manera, a la ministra no li consta formalment que la família hagi demanat un canvi de sistema, ha assegurat. En aquest sentit, ha puntualitzat que les famílies tenen el dret d’inscriure els seus fills al centre que vulguin durant el període de matriculació. Ara bé, quan el curs escolar ja ha començat les peticions sobre possibles canvis d’escola els avalua precisament una comissió de treball formada per representants dels diferents sistemes educatius. I per realitzar aquesta avaluació ha de prevaldre sempre l’interès de l’infant i el que és millor per a ell.
El cas, a Afers Socials
Vilarrubla ha destacat que des d’Educació es treballa amb la finalitat que aquests alumnes vagin a l’escola, ja que el dret a l’educació és essencial “i no podem posar en situacions de desavantatge cap alumne pel fet de no anar a l’escola”. De moment, ha tornat a explicar que estan en converses amb la família “perquè ho puguin entendre”. Per la seva banda, Marie Pagès ha confirmat que des del seu departament s’han fet diverses reunions amb la família. També ha informat que el Lycée va enviar a Inspecció la notificació de l’absentisme d’aquesta alumna la setmana passada. Un absentisme que es considera “crònic” donat que fa més de 15 dies seguits que no va a l’escola i es tracta d’una absència que no està justificada ni per una qüestió mèdica, de força major o per actes de representació del país a l’estranger.
Les actuacions d’Inspecció van encaminades “a trobar alternatives com més aviat millor”, ja que com més temps passa més problemàtic i complicat és per als infants el retorn. I més, tenint en compte que han passat de primària a secundària. Segons Pagès, es treballa “contrarellotge” per aconseguir el retorn: “si pogués ser aquesta setmana, millor”. En relació amb això, ha explicat que a més de continuar parlant amb la família, el cas es notificarà a Afers Socials perquè hi ha un treball a fer amb la família des d’aquesta àrea.
L’oferta d’Inspecció passa per “un retorn progressiu al centre, començant amb unes hores cada dia” i perquè els infants tinguin una persona de referència que els acompanyi i així puguin tornar a l’activitat ordinària. Pagès confia que arribaran a bon port: “vull pensar que aconseguirem que tornin a l’escola”.