Diari digital d'Andorra Bondia
Franch, entre l’actriu Elisabet Terri, que encarna Marieta, i el director de ‘El Fred que crema’, Santi Trullenque.
Franch, entre l’actriu Elisabet Terri, que encarna Marieta, i el director de ‘El Fred que crema’, Santi Trullenque.

Agustí Franch: “L’equip ha viscut en comunitat tot el rodatge: no ens la podíem jugar"


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Red Nose

Prova superada: demà acaba el primer tram del rodatge de ‘El fred que crema’. De moment tot en interiors, a la Casa Rull i a la Casa d’Areny-Plandolit, i amb un rigorosíssim protocol sanitari. Al novembre, els exteriors. Culmina així un llarguíssim viatge que va començar amb l’estrena de l’obra de teatre en què es basa el guió, la tardor del 2016, i que la Covid va estar a punt, molt a punt, d’engegar a rodar.

S’assembla la pel·li que estan rodant a la que tenia al cap?
He de dir que sí. Amb el Santi, el director, fa quatre anys que en parlem molt, i ho hem visualitzat des de tots els angles possibles.

Quins són els canvis de guió més significatius que s’hi han acabat incorporant?
El guió ha anat canviant, però sempre ha estat per enriquir-lo. Sí que hem hagut de renunciar a la batuda de l’hostal Palanques per qüestions de pressupost, i això és el que més greu em sap, però els diners manen.

Greta Fernández va haver de fer seu el personatge en quinze dies? N’hi ha prou?
La Greta és  una actriu amb un instint increïble. Va entendre el personatge de seguida, s’hi va sentir identificada des del primer moment com a dona forta que també és i, si bé és cert que mai es fan prou assajos, mai diries que s’ho ha preparat amb només quinze dies de temps.

De ‘Fred’ a ‘El fred que crema’: li va costar, transigir?
Aquesta mena de propostes sempre arriben des de producció. No em va costar acceptar-ho en el sentit que vaig entendre els arguments, però sentimentalment sí que es fa difícil. És com canviar-li el nom a un fill.

Ha perillat en algun moment la continuïtat del projecte, des que es va haver de suspendre a correcuita?
La veritat és que va penjar d’un fil. Hem de tenir en compte que el projecte sempre ha anat molt justet de recursos econòmics, i el fet d’haver-nos d’adaptar a totes les  mesures que requereix la Covid, tornar a gravar-ho tot pels canvis d’actors i actrius, va provocar que els diners que quedaven no fossin suficients. I va ser l’entrada del Josep Pozo que va aconseguir revitalitzar-ho, constituint una AIE que ha permès seguir el rodatge, perquè ha permès aportar una part de capital que era imprescindible.

La trama converteix Marian Rejewski i companyia en jueus: calia?
No és tant pel tema de la persecució, sinó que el Santi  estava molt interessat a mantenir la cultura jueva dins de la pel·lícula, com a protagonistes que van ser d’una època molt especial.
    
Però continuen sent matemàtics que van tenir una intervenció decisiva per desencriptar Enigma?
Sí, se’n parla a la pel·lícula. No modifica la trama, però sí que se li dona una importància significativa, perquè ens ve molt de gust explicar que Alan Turing no  va ser el primer a treballar-hi.

És lícit manipular els fets històrics segons les necessitats dramàtiques?
És lícit sempre que no diguis que estàs explicant una realitat, oi? Estem fent una pel·lícula, no  un documental. A partir d’aquí, la imaginació, mentre sigui respectuosa, és lliure. I, tot i no ser fidels, entenc que som respectuosos.

El personatge fort és el de Sara: què ens vol dir, a través d’ella?
Res que no sàpiga la gent de muntanya. Que la vida de meitat de segle XX a les valls era dura, i que de vegades calia prendre decisions que, jutjades amb els ulls del 2020 serien difícils d’entendre. La Sara és una dona que vol sobreviure, tal com van fer les nostres padrines, i és bonic homenatjar aquella època.

Ens creurem, que som a l’Andorra dels anys 40?
N’estic convençut. La feina que han fet els departaments d’art, vestuari, perruqueria i maquillatge, ha estat escrupolosa. Si a això hi afegim que els decorats són reals, encara hi ajuda més. Crec que el país estarà content de la feina feta.

Continua sent ‘El jinete pálido’ la referència visual i de to que deia Santi Trullenque a l’inici del projecte?
Sí, sí. Des que va plantejar la pel·lícula que ha estat una referència molt potent per a ell.

Ha tingut la curiositat o la necessitat de veure ‘Entre el torb i la Gestapo’?
La veritat és que no. Ho faré després d’estrenar-se El fred que crema. Així, qualsevol possibilitat de coincidències, podré afirmar amb rotunditat que és purament casualitat.

El doctor Coderch, és un transsumpte del doctor Coco, que a la vegada ho era d’un tal doctor Barcia?
És un col·laboracionista, com altres que hi havia al país. És cert que ens en va parlar el Claude Benet i ens va agradar la figura i la vam adoptar per a la història. A diferència del Coco de Fermí Rexach, Coderch és un personatge força secundari.

Les mesures anti-Covid: han complicat el rodatge?
Al principi semblava que seria molt pesat, però l’equip s’hi ha acostumat bé. Tothom ha estat testat, han viscut en comunitat durant les tres setmanes en uns apartaments, cada dia s’han pres la temperatura, i tothom ha anat sempre amb màscara al set. Si haguéssim hagut d’aturar el rodatge per la Covid, difícilment hauríem pogut tornar a remuntar, així que no ens la podíem jugar.

El milió d’euros del pressupost, és suficient per rodar el que tenien al cap?
La pel·lícula n’hauria necessitat dos. Hem hagut de renunciar a coses, com la batuda del Palanques, i l’ideal haurien sigut vuit setmanes de rodatge. Però el resultat serà impecable.

No és descartable que la situació sanitària empitjori. S’han plantejat la possibilitat que s’hagi de suspendre el rodatge del novembre?
Ara només pensem a acabar aquesta primera tongada, i el que passi després, com que no està a les nostres mans, ja hi pensarem quan toqui.

 

Franch
rodatge
comunitat
no
jugar
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic