Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, cine, rodatge, Cortals, Beixalís, coll d'Ordino, Encamp, Aida Folch, Isak Férriz, Álvaro Rodríguez Areny, Boris Cartes, Le Blizzard, Wolves
Andorra, cine, rodatge, Cortals, Beixalís, coll d'Ordino, Encamp, Aida Folch, Isak Férriz, Álvaro Rodríguez Areny, Boris Cartes, Le Blizzard, Wolves

Álvaro Rodríguez Areny, director de cine: “El curt parla de tots els refugiats; té una lectura actual i molt inquietant”


Escrit per: 
A. Luengo / El director encampadà, localitzant exteriors amb part de l'equip tècnic de 'Le Blizzard' (Foto: Carles Galí).

Fa dos cursos va donar la campanada amb ‘Wolves’ i ara hi torna amb ‘Le Blizzard’. Divendres arrenca el rodatge del segon curt, amb Aida Folch i Isak Férriz als papers principals. Sis jornades maratonianes i tot en exteriors –Beixalís, el coll d’Ordino i els Cortals d’Encamp– per recrear l’epopeia d’una refugiada de la II Guerra Mundial que perd la filla en ple torb: thriller bèl·lic amb nazis, fantasma i bucle temporal. Quines ganes!

Comencen a circular fotografies del cadàver momificat que es troben els fugitius del torb. Tenen una certa retirada amb Otzi, l’Home de les neus.

Ens hem inspirat en l’episodi del Montmantell i els tres aviadors –Owens, Plaskett i Bailey– desapareguts l’octubre del 1943 i recuperats la primavera següent. Vam recrear una situació similar, en què la protagonista, Marie, es topa un dummy...

Perdoni!?

Es com es diu de la recreació hiperrealista d’un cos humà. El nostre aviador momificat l’ha dissenyat Poli Cantero! Pel nom potser no sona gaire, però té dos premis Goya: per Acción Mutante i per La madre muerta. És l’únic espanyol que ha guanyat el premi als millors efectes especials de Sitges, amb Faust, i ha treballat amb Ridley Scott, David Fincher... Un crac.

I què hi fa, amb Álvaro Rodríguez Areny?

Està semiretirat però de tant en tant s’enrola en les aventures que li agraden. I sembla que Le Blizzard li ha agradat. També circulen fotografies dels uniformes nazis que vestiran els seus soldats. Això vol dir que hi haurà soldats... Són rèpliques i pertanyen a l’associació catalana de col·leccionistes d’uniformes històrics, que fan recreacions històriques i que hem llogat com a figurants. Tindran el seu minut de glòria al pas fronterer que recrearem a la pel·lícula.

La cèlebre fotografia de Francesc Pantebre, amb l’esvàstica onejant al pal.

La volíem recrear, ja dic, en una mena d’homenatge. Al final l’hem reconstruït en petit: una cabana que vam trobar als Cortals d’Encamp i que hem tunejat al detall. Hi haurà bandera nazi, hi haurà barrera, filferro i fins i tot el senyal de douanes françaises.

Hi veurem cameo de la BMW R75, el sidecar oficial de la Wehrmacht que es conserva al Museu de la Moto?

Al final, no, però en canvi sí que tenim un Citroen d’època, una mica més modern –és del 1953– però que es veu que era un model similar –el Traction Avant 11b– al que utilitzaven els agents de la Gestapo al sud de França. L’ha cedit Lluís Dejuan. També surt al teaser de Fred.

Armes?

Rèpliques no detonables que hem trobat en una empresa mallorquina que en fabrica per a col·leccionistes: la cèlebre Luger, molt aparent però que es veu que s’encasquillava cada dos per tres; el Webley MK IV, un dels revòlvers oficials de la RAF; i la MG 42, l’ametralladora de la Wehrmacht i –segons els experts– la millor de la II Guerra Mundial.

Hi ha passadors?

N’hi ha. I l’encarna Isak Férriz. Amb rifle de caça enlloc del naranjero que duien Quimet Baldrich i companyia.

Diferències amb 'Wolves'?

Vestuari, efectes especials –tindrem una empresa que farà que nevi quan ens convingui– i pel que fa a l’equip tècnic, rodarem amb òptiques anamòrfiques, raríssimes, que distorsionen la imatge: enfoca el centre però no els voltants, amb un efecte espectacular que hem pogut veure a El puente de los espías. Tot plegat, a anys llum de Wolves. El cert és que és una aposta molt gran dintre de l’àmbit del curtmetratge.

Reincideix en la barreja de gèneres. No pot ser contraproduent?

La base és un thriller, amb elements de terror psicològic i amb una estructura narrativa que inclou un bucle temporal que beu de la ciència ficció. Tot això, en un relat d’època que no deixa de ser, en essència, una història de fantasmes. A Wolves l’element fantàstic només apareixia al final, i això ens va penalitzar en alguns festivals que no veien clar ni que fos una pel·lícula de gènere, ni tampoc bèl·lica, ni històrica. Aquí tot està més clar.

Amb el final sorpresa marca de la casa?

Diria que sí. I amb una segona lectura: el curt, encara que relati l’epopeia dels refugiats de la II Guerra Mundial, parla de tots els refugiats, aquest drama a què assistim quasi en directe, ja sigui a la frontera de Mèxic amb els EUA, al Mediterrani amb la crisi dels refugiats sirians i fins i tot al Pacífic. Una lectura molt actual que pot resultar inquietant.

Amb 'Le Blizzard', tancarà un cicle per explorar altres èpoques, gèneres i històries, o reincidirà en la dèria bèl·lica?

Ara mateix, ni idea. El que puc dir és que aquest és el curt que m’hauria agradat rodar amb Wolves... si hagués tingut els recursos.

La ciclogènesi que s’anuncia, els vindrà bé o els farà la punyeta?

Ens espanta una mica, la veritat. Necessitàvem neu i per això vam retardar el rodatge al màxim, però resulta que potser n’hi hagi massa. Josep Tomàs, el meteoròleg d’ATV, ens ha tranquilitzat: assegura que no n’hi haurà per tant. Però pensa que el 100% del rodatge es filmarà en exteriors. Tot el dia a la intempèrie.

Calendari: la postproducció entre gener i maig, i l’estrena al juny. És realista?

Esperem que sí perquè l’objectiu és arribar a temps per portar-lo a Sitges. Si ens seleccionen, és clar. I les inscripcions es tanquen a principis de juliol, així que comptem a fer-ne la presentació just abans.

L’equip de rodatge, l’apartat tècnic, l’elenc, diu vostè que fins i tot el guió... Tot és molt més gran que a Wolves. Les expectatives també ho seran. Ja ho són, de fet.

És un risc. Wolves va funcionar i es lògic que la gent esperi que Le Blizzard ho multipliqui. Però no ha de ser necessàriament així. No igualar el recorregut de Wolves no voldria dir forçosament que Le Blizzard sigui inferior. Però jo soc el primer a creure que la farem grossa.

Andorra
cine
rodatge
Cortals
Beixalís
coll d'Ordino
Encamp
Aida Folch
Isak Férriz
Álvaro Rodríguez Areny
Boris Cartes
Le Blizzard
Wolves

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Navigare necesse est, vivere non necesse ¡Qué bien! hay que ser valientes -todo el equipo- para ser emprendedores en los momentos críticos que vivimos. Según relata Plutarco, Pompeyo arengó a sus marineros con esa frase (navegar es necesario, vivir no lo es) cuando éstos se negaban a embarcar ante el amenazador estado de la mar para recordarles que el emprender esa aventura estaba por encima de cualquier miedo o de cualquier circunstancia. Y yo digo, si vivís, hay que navegar (filmar en este caso)... lo contrario sería un no vivir...

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte