Diari digital d'Andorra Bondia

Amaya substitueix Krahforst en el tercer concert del festival d’orgue


Escrit per: 
redacció

Francisco Amaya serà el protagonista, avui a les 21.30 a l’església de Sant Pere Màrtir d’Escaldes-Engordany, del tercer concert del Festival internacional d’orgue, que durant la temporada d’estiu oferirà tres recitals.

Una actuació que ha patit canvis de darrera hora, ja que en principi l’organista que havia de venir era l’alemany Gereon Krahforst, però, com va assenyalar el mateix Amaya, “per problemes de salut s’ha hagut de fer aquest canvi”. Una situació que el deixa amb un gust agredolç, ja que “és com si fos el suplent, però és com han anat les coses” i “espero gaudir al màxim d’aquesta ocasió que se m’ha brindat”.
Aquest concert serà el debut d’Amaya al Principat com a organista. Per a la seva estrena ha preparat, sota el títol Coral, concert, tocata i variacions als segles XVI i XVII, un repertori amb Antonio de Cabezón, Johan Pachelbel i J. S. Bach com a compositors protagonistes i el Renaixement i el barroc com a fil conductor del recital. “No és gaire habitual que toqui Cabezón i Bach en un mateix concert, però el fil conductor que havia creat m’anava molt bé”, va comentar l’organista espanyol, en referència a les peces que ha escollit per a aquest concert, en què destaquen Tres corals, de Bach; Diferencias sobre las Vacas, de Cabezón, i Chacona, de Pa­chelbel.
Unes peces amb què Amaya pretén transmetre la “força” que donen l’instrument i l’obra, mantenint-se “fidel al seu original”, però aprofitant “tota la meva experiència i les aportacions dels contemporanis i els romàntics”, que, com ell mateix va reconèixer, “faig aparèixer en totes les peces que toco”. Una força que, per l’organista espanyol, “en els temps que corren és necessària per a la gent”.
Abans del concert Amaya va tenir l’oportunitat de provar l’orgue amb què oferirà el recital, i de què va destacar que “és menut i dolç, la sonoritat que té no és gens agressiva i la mecànica respon perfectament”. Unes característiques de l’instrument “molt similars a les de l’orgue que tinc a l’església de Sant Jordi d’Alcoi, de la qual sóc l’organista titular” i que, per tant, faran que l’adaptació sigui més ràpida i senzilla.
D’altra banda, Amaya va destacar la feina d’Ignasi Ribas, l’organitzador del cicle, per la seva feina de difusió de l’instrument. “L’organista té diferents funcions: tocar, evidentment, però també promoure i potenciar les activitats i la difusió de l’orgue”, va apuntar Amaya, que coneix aquest cicle “des de fa molt temps”.
A més de la seva tasca de músic, Amaya promou la construcció i la dignificació de l’orgue, ja que, com ell mateix va explicar, “durant la Guerra Civil Espanyola se’n van destruir molts”, amb el seu ensenyament en el cor i orquestra del conservatori professional d’Alacant. Una tercera faceta del músic espanyol és la composició de peces per ser tocades amb aquest instrument, una tasca feta conjuntament amb Javier Darias, Ramón Barce, Tomás Marco, Cristóbal Halffter i José Luis Turina, entre d’altres.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic