Diari digital d'Andorra Bondia
Espai on es construirà el nou museu de l’automòbil, en tres plantes soterrànies; s’aixecarà un annex d’una o dues plantes a l’aparcament de l’Areny.
Espai on es construirà el nou museu de l’automòbil, en tres plantes soterrànies; s’aixecarà un annex d’una o dues plantes a l’aparcament de l’Areny.

Arrenca el nou Museu de l’Automòbil


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Màximus

El Govern i el Comú d’Encamp aportaran cadascu dos milions d’euros; el projecte estarà llest aquest any.

Va ser a l’últim debat d’orientació política: Toni Martí es va treure del barret de prestidigitador el colom d’un nou museu de l’automòbil que no figurava a les línies estratègiques en matèria cultural presentades a l’inici de la legislatura, i a l’oposició li va faltar temps per evocar el serial de Radio Andorra i acusar-lo de vendre fum. Doncs han passat vuit mesos, i el cònsol d’Encamp, Jordi Torres, firmarà aquest migdia amb els ministres de Cultura, Olga Gelabert, i Ordenament Territorial, Jordi Torres, el conveni de col·laboració per a la construcció del nou equipament. Un conveni que va passar ahir sense entrebancs majors el tràmit del consell del comú, i segons el qual el Govern i el Comú es repartiran a parts iguals –dos milions cadascun– el cost previst inicialment per a la infraestructura.

El museu s’ubicarà en un complex que constarà de planta baixa i dos soterranis que es construiran sota l’espai –carrer i aparcament– que hi ha a continuació de la plaça dels Arínsols, de propietat comunal. De fet, la plaça estarà al mateix nivell que el –diguem-ne– sostre del museu, que serà per tant la continuació dels Arínsols. Aquest va ser, ja que en parlem, un dels punts que va plantejar dubtes a l’oposició. A Maribel Lafoz, consellera de Liberals+Independents, li amoïnava si la urbanització d’aquesta nova plaça estava inclosa dintre dels dos milions de l’aportació comunal. Doncs no. I li amoïnava també que el conveni que es firma avui pogués ser retocat per la preceptiva declaració d’interès nacional del projecte que ha de precedir l’entrada en vigor del conveni. Doncs tampoc, segons va afirmar Torres.

A banda d’aquest mòdul soterrani distribuït en tres plantes amb una superfície total que voltarà els 2.000 metres quadrats –el doble que les instal·lacions de l’actual museu– el complex disposarà d’un annex de dues o tres plantes que s’aixecarà parcialment sobre l’actual aparcament de l’Areny: la planta baixa l’ocuparà el Govern. Si finalment se'n construeixen dues, la segona serà per al Comú; si se’n construeixen tres, se les repartiran: una i mitja per al Govern i una i mitja per al Comú.

A proposta dels grups de l’oposició, el conveni incorporarà un annex que preveu afegir al primer mòdul –i per tant immediatament sota el museu– una tercera planta soterrània que es destinaria a aparcament, que compensaria les places que es perdran a l’Areny i que aniria, atenció, per compte del Comú i al marge, per tant, dels dos milions d’euros que constitueixen l’aportació “màxima” de la corporació, perquè qualsevol sobrecost serà assumit pel Govern. Segons el cònsol Torres, les instal·lacions de l’actual Museu de l’Automòbil, inaugurat el 1998, s’havien quedat petites: “Calia un espai nou, amb unes instal·lacions noves i una superfície molt superior. Aquesta era la parcel·la que millor encaixava amb les especificacions del Govern, i estem convençuts que el nou museu ajudarà a potenciar encara més aquesta zona, perquè es converteixi en pol d’atracció i en centre neuràlgic de la parròquia”.

En aquesta mateixa línia es va manifestar Jordi Troguet, conseller de Liberals+Independents: “En la ubicació actual el museu no podia créixer; els vehicles no llueixen i no volem que marxi, perquè és un actiu d’Encamp i aquí s’ha de quedar: serà bo per a la parròquia”. I s’hi va afegir els consellers del PSç+Independents, Joan Sans i Pere Marsenyach: “El més important ara és que es posi en marxa com més aviat millor, que la infraestructura s’executi, perquè serà un revulsiu per a la parròquia, ampliant la superfície expositiva i garantint i la modernització de la museografia”.

Un acord total, ja veuen, al qual s’afegirà avui el Govern, que és qui haurà de concretar el calendari. Segons el cònsol, el compromís per a aquest curs –amb les eleccions al fons, no ho oblidem– és enllestir el projecte. I després? “La voluntat d’executar el projecte per part del Govern hi és, això ho tenim clar. Però estem a final de legislatura i dependrà del pròxim executiu.”

El cònsol insisteix que vol RTVA a Radio Andorra

La ministra Gelabert afirmava diumenge que totes les opcions continuen obertes pel que fa a Radio Andorra. És a dir, que no s’ha descartat definitivament, com semblava les últimes setmanes, un hipotètic trasllat de RTVA a roc del Pui. Gelabert sortia així al pas de les notícies –Torres en diu “ecos”– que sostenen que el Govern ja ha decidit ubicar-hi la seu del ministeri d’Exteriors. Com ja havia fet dies enrere després de la penúltima sessió del consell, el cònsol va insistir ahir que l’ocpió preferida pel Comú continua sent RTVA: “Sempre hi hem apostat, entenem que és la ubicació adequada i que pel significat que ha tingut [l’edifici] hi encaixaria perfectament. Per tant continuarem defensant que aquesta propsta s’acabi duent a terme”. Sobre l’hipotètic trasllat d’Exteriors, va oprtar per l’optimisme: “De manera oficial no se’ns ha dit res; el dia que ens ho diguin, ja decidiem què fem”. Més contundent va ser Troguet: “Quan el ministre Torres va prendre possessió, va dir que volia pujar RTVA a Encamp. Li prenem la paraula perquè creiem que l’edifici de Radio Andorra i RTVA són perfectament compatibles i complementaris. No li corresponen ni museus ni ministeris. I en això hi estem d’acord el ministre i els cònsols, els consellers de la majoria i de l’oposició. Tothom, excepte algú del Govern.”

Andorra
Encmap
Lafoz
torres
troguet
Sans
Museu de l'Automòbil
Radio Andorra
cònsol
comveni

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte