Diari digital d'Andorra Bondia
Alfons Casal i Claudia Riera, director i protagonista de ‘The Bride’ i ‘Desperta’, ahir als jardins de Casa de la Vall.
Alfons Casal i Claudia Riera, director i protagonista de ‘The Bride’ i ‘Desperta’, ahir als jardins de Casa de la Vall.

Casal dirigeix i Riera s’empodera


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Màximus

Director i actriu retraten als curts ‘The Bride’ i ‘Desperta’ l’emergència del nou model femení.

Feia un any llarg, quasi dos, que li havíem perdut la pista audiovisual. La teatral, no, perquè d’Alfons Casal n’hem anat sabent coses i cosetes a través de l’Escena Nacional, que codirigeix amb Mònica Vega i Joan Hernández. Però tant de silenci només presagiava un retorn fantàstic, per no dir bestial, com el gènere que més tilín li fa.

Casal ha enllestit aquest estiu no un, sinó dos curts avui en fase de muntatge. El primer, The Bride, és el més pròxim a l’obra de la Seu que ha donat la nostra escanyolida cinematografia: el rodatge va arrencar el març del 2016 i no el va donar per clausurat fins al maig passat. La culpa és d’una història singularíssima, la d’una dona –la núvia del títol– que s’enfronta literalment, a trets si es dona l’oportunitat, als fantasmes del passat, a les figures que l’han anat reprimint al llarg de la seva existència, començant –és clar– pels pares i acabant per les pròpies neures, amb un lloc de privilegi per a les amigues íntimes i la patuleia de convidats al casament.

La singularitat rau en una narrativa fragmentada en quatre episodis, cadascun corresponent a una etapa vital –infància, adolescència, edat adulta i, en fi, matrimoni–, cadascun concebut com un capítol autoconclusiu i cadascun rodat en una estació concreta. Per això el rodatge s’ha dilatat dos anys, dos. The Bride s’enfilarà fins als 30 minuts –en el límit, per tant, del migmetratge–, Casal l’adscriu al gènere d’acció descerebrada –Robert Rodríguez, Tarantino i anar fent– i, atenció, quasi no té text.

Es tractava, diu Casal, de tocar una tecla tan oportuna i tan delicada com -i perdonin la paraula- l’empoderament femení a través d’una ficció que fuig dels discursos i ho aposta tot a la pura acció. I per encarnar la protagonista va confiar en l’escaldenca Claudia Riera (1995), estudiant com Casal a l’Institut del Teatre de Barcelona –ell, de direcció i dramatúrgia; ella, d’interpretació– i a qui aquest curs veurem a Alba, la pròxima producció de l’ENA, al costat de Montse Guallar i Lluís Marco i on, per cert, el mateix Casal exerceix com a ajudant del director, Raimon Molins.

Convertida en la seva actriu fetitxe, Riera és també la protagonista de Desperta, que comparteix amb The Bride aquesta voluntat d’explorar la dona nova, “cansada d’estar sotmesa, de seguir els patrons establerts per una societat que no la respecta, i que decideix revelar-se, prendre les seves decisions, dir el que pensa i dir-ho ben alt”, diu. Tema i protagonista són l’únic que tots dos curts comparteixen, perquè Desperta és un curt exprés, que es va rodar en tan sols una nit, la del 15 al 16 d’agost, en un únic escenari –el pis de Joan Hernández, sospitós habitual als projectes de Casal, per concretar– i amb tan sols dos personatges: la dona sense nom, com la de The Bride, que encarna Riera, i l’home també anònim a qui dona vida Joel Pla.

Objectiu, Sitges... 2019

I si The Bride es movia entre l’acció i el fantàstic amb tocs gore, Desperta és el que Casal en diu un neo noir, que parteix de la molt canònica figura de la femme fatale per donar una volta al gènere: la cosa va d’una parella que després d’una nit de festa arriba a casa i acaba al llit, que és com acaben aquestes coses. Amb el detall gens banal que ell està a punt de casar-se, però no amb la noia amb qui s’ha acabat enllitant, i que, després de fer-ho, ella li serveix una begudeta que el deixa fora de joc. El cas, però, és que qui resulta sent fatale no és ella, sinó ell, en una inversió de les regles del gènere, i no serà precisament la dona qui acabarà rebent el càstig reglamentari per haver fet caure l’altre en la temptació.

Casal ha exercit en totes dues pel·lícules d’home orquestra, com a director i també guionista, i l’equip tècnic local es completa a Desperta amb Guillem Fornos (fotografia). Tots dos curts constitueixen una mena de díptic de -tornem-hi- l’empoderament femení, dèria que a Casal se li va posar entre cella i cella arran de La Venus de les pells. Totes dues són ara en fase de muntatge, i la bona, excel·lent notícia és que vol presentar-les totes dues al festival de Sitges... del 2019: The Bride, a la secció Brigadoon; Desperta, a l’oficial. La dolenta, que l’estrena, conjunta, haurà d’esperar per aquest mateix motiu fins a la tardor de l’any que ve. Així que caldrà una mica més de paciència. És clar que després dels dos, quasi tres anys que fa que va començar el rodatge de The Bride, ja no ve d’aquí.

La collita del 2018: ‘Entre muntanyes’ i ‘The Blizzard’

Semblava que la del 2018 havia de ser una collita cinematogràfica més aviat escassa, sobretot comparada amb l’abundància del curs passat, però la situació s’ha arreglat els últims temps: setmanes enrere es va presentar el tràiler d’Entre muntanyes, el documental sobre els 40 anys d’AINA que s’estrenarà previsiblement a principis d’any; Impacto, dirigit el 2016 per Hèctor Romance i reconvertit finalment en curt, ja va per les onze nominacions, tot i que encara no l’hem pogut veure per aquí dalt, i ben aviat sabrem si Álvaro Rodríguez Areny repeteix a Sitges amb el seu segon curt bèl·lic, The Blizzard.

Andorra
cine
curt
The Bride
The Blizzard
Desperta
Casal
Riera
Clàudia
Alba
ENA
Número de vots: 85
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic