Diari digital d'Andorra Bondia
El Govern descobreix el FargoEl vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El Govern descobreix el FargoEl vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.
El vell Fargo va sortir ahir al matí del taller de la Comella on se l’ha deixat en els ossos; a baix, al pati del COEX, a l’antiga plaça de braus.

El Govern descobreix el Fargo


Escrit per: 
A. Luengo / Fotos: Velles Cases / Màximus

Ordenament Patrimonial 'sorrejarà' el vehicle, que ja espera tanda a les instal·lacions del COEX.

Un any i deu mesos. Aquest és el temps que ha necessitat l’executiu per descobrir que existeix una andròmina anomenada Fargo –ja saben: l’històric autobús matriculat el 1947, el mes antic que s’ha conservat al país, que es podria des dels anys 70 en un solar de Fontaneda i que Velles Cases va salvar el desembre del 2017 del desnonament– i que podia fer alguna cosa per contribuir a salvar-lo. Alguna.

Un any i deu mesos, unes eleccions generals, un nou executiu i, és clar, una nova ministra de Cultura. Però no ens posarem ara llepafils i el que compta –com diu el president de Velles Cases, Claude Benet– és que per fi el Govern s’ha implicat activament i d’una forma concreta en una aventura que fins ara havia rebut el suport de particulars, d’empreses privades i –ni que sigui testimonial– dels set comuns. “Em sento especialment optimista, fins i tot pel que fa a la subvenció que havíem demanat i que ens van retornar perquè completéssim amb un seguit de documents addicionals impossibles d’aportar en els terminis requerits”, deia ahir Benet.

I ho deia immediatament després que el Fargo recorregués els escassos 500 metres que separen el taller de la Comella on des del 13 de juliol se l’ha sotmés a una operació de quasi desguàs, i les instal·lacions del COEX a l’antiga plaça de braus. De fet, si passen pel costat de Prada Casadet el veuran aparcat, amb tota l’elegància vintage, sobre d’una estructura de formigó i esperant torn perquè els tècnics del COEX procedeixen a sorrejar-lo.

Sorrejar-lo, sí. Ras i curt: una dutxa d’arena a alta pressió que arrenca la capa d’òxid de la carrosseria i deixa la xapa neta com una patena. Neta però com un colador, perquè el xapista que s’encarrega de la restauració ja ha advertit que a cada pam hi haurà un foradet. La feina serà seva a tapar-los un a un, tallant un pedaç de xapa fet a mida.
En fi. L’objectiu, diu Benet, és que el sorrejat es pugui fer al llarg d’aquesta setmana, aprofitant el bon temps. El següent pas serà retornar-lo al taller Catalunya perquè el xapista primer i el pintor despres comencin a treballar-hi. Entremig, és clar, caldrà instal·lar-li totes les peces i elements que se li han retirat per facilitar el sorrejat, des dels vidres fins al sostre de fusta i, naturalment, el motor, un Ebro de quatre cilindres que als anys 60 va substitiur el Dodge original. També se li afegiran capó, volant i pedals, i els indicadors de velocitat, temperatura i oli. 

Tots això s’ha conservat del vehicle que es va recuperar a Fontaneda. En canvi, s’haurà de fabricar ad hoc la baca, tan podrida que no es va poder salvar, així com els seients, retirats probablement quan l’últim propietari, Juan Martínez, va tunejar el Fargo per transformar-lo en un vehicle a mig camí entre la furgoneta i l’autocaravana. Benet ha adquirit fins i tot la bola del món que era l’emblema dels Fargo i que que anava muntat sobre el capó: s’havia perdut, és clar, i per trobar-ne un d’idèntic a l’original se n’ha hagut d’anar fins a Austràlia.

Tot plegat haurà agilitat i abaratit considerablement l’operació, i bona part del mèrit és de la ministra Riva, diu el president de Velles Cases: “Li vaig demanar si podria fer la gestió davant d’Ordenament Territorial, i va ser qüestió de dos dies que se’ns obrís inesparadament aquesta porta”.

Vagin, en fi, al COEX a fer l’espiet: en una setmana aquesta imatge ferruginosa serà història. El Fargo ressuscita, i Velles Cases ha fet el miracle. No se’n veuen gaires, d’aquests.

Andorra
Velles Cases
Fontaneda
Fargo
autobús
sorrejar
COEX
Riva
Patrimoni

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte