Diari digital d'Andorra Bondia
 La baronessa Thyssen, en la inauguració de ‘Femina, Feminae’, l’octubre del 2018 al Valira.
La baronessa Thyssen, en la inauguració de ‘Femina, Feminae’, l’octubre del 2018 al Valira.

El ‘Mata Mua’, una mica més a prop


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: BonDia

La partida d’escacs en què s’ha convertit la negociació entre el ministeri de Cultura espanyol i Carmen Cervera per al futur de la col·lecció privada de la baronessa (en total 425 obres cedides en règim de préstec, al marge de la col·lecció del baró Thyssen-Bornemisza adquirida el 1991 en propietat pel Govern espanyol) hauria d’haver acabat ahir, quan expirava l’últim conveni, però s’allargarà com a mínim fins al 31 de desembre, segons va confirmar el conservador general de la col·lecció privada de la baronessa, Guillermo Cervera.
La pròrroga la va proposar, segons ell, el Govern espanyol: “Ens han demanat tres mesos més, fins a fi d’any, per poder tancar quelcom. De moment, les converses són positives”, deia ahir. I sens dubte ho són perquè el mateix Guillermo Cervera havia advertit que si el 30 de setembre no hi havia acord les obres podrien sortir legítimament d’Espanya “perquè formen part de la col·lecció personal de la baronessa i totes tenen els permisos d’exportació en regla”. De moment no serà així, però l’executiu espanyol ja ha posat una condició per arribar a un acord: que el Mata Mua formi part de les obres del pròxim contracte de lloguer.
Es tracta com és sabut de la peça icònica de la col·lecció i la nineta dels ulls de la baronessa, i forma part, juntament amb un Degas (Cavalls de carreres en un paisatge, 1894), un Hopper (El Martha McKeen de Wellfleet, 1944) i un Monet (El pont de Charing Cross, 1899) del paquet de quatre olis que la família Thyssen va treure sub-reptíciament d’Espanya el mes de juny. La insinuació que Carmen Cervera tenia la intenció de vendre una d’aquestes quatre obres va fer saltar les alarmes, i d’aquí que el govern espanyol pretengui ara blindar el Mata Mua, extrem que confirma Guillermo Cervera.
Segons ell, en fi, el curs de les negociacions “acosta” el Mata Mua al Valira, on –recordin– s’havia d’exposar al juny, “tot i que la situació no canviarà fins que no avancem més en les negociacions”. Mata Mua de banda, el ministre de Cultura espanyol, José Manuel Rodríguez Uribes, advertia divendres que l’acord final dependrà de les “exigències econòmiques” de la baronessa. I segons Guillermo Cervera, aquestes condicions són les mateixes que han estat posant sobre la taula des que van manifestar la voluntat de cobrar un lloguer per prorrogar una cessió que fins ara era gratuïta: set milions d’euros anuals per un termini inicial de quinze anys, més cinc anys més prorrogables. Una “bona oferta”, segons ell, perquè l’exhibició de la col·lecció privada de la baronessa al Museu Thyssen-Bornemisza genera uns ingressos de nou milions anuals a la pinacoteca madrilenya.
El que no va acabar d’aclarir ahir és si el blindatge del Mata Mua obrirà la porta a una possible transacció dels altres quadres viatgers de la col·lecció. De moment, continuen en parador desconegut –per a tothom menys per als Thyssen– i contràriament al que havia suggerit setmanes enrere, no està previst exposar-lo pròximament en cap museu. Ni al Valira ni enlloc.

 

mata
mua
prop

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte