Diari digital d'Andorra Bondia
Recreació de ‘Granit i vidre’, el projecte guanyador, que evoca un bloc de granit i reinterpreta l’arquitectura vernacular.
Recreació de ‘Granit i vidre’, el projecte guanyador, que evoca un bloc de granit i reinterpreta l’arquitectura vernacular.

El Museu de l’Automòbil, 11,5 milions


Escrit per: 
A. Luengo / Fotomuntatge: Veciana/Ginjaume

El projecte de Ginjaume i Veciana reinterpreta l’arquitectura del granit i superarà els 11.000 metres quadrats.

Un gran bloc de granit que reinterpreta l’arquitectura vernacular sense competir amb el Rosaleda, amb la façana tallada per un seguit d’escletxes que de dia filtraran la llum natural cap a l’interior, i de nit, il·luminaran la plaça que cobrirà les dues plantes soterrànies on s’ubicarà el museu pròpiament dit. Així va descriure ahir l’arquitecte Lluís Ginjaume (Arteks Arquitectura) Granit i vidre, el nom amb què ell i Gerard Veciana (Taller d’Arquitecura i Tècnica) han batejat el projecte guanyador del concurs d’idees per al nou Museu Nacional de l’Automòbil, que com és evident es quedarà a Encamp. A tocar de la plaça dels Arínsols, en una parcel·la de 1.900 metres quadrats cedida pel Comú.

El nou equipament es distribuirà en dos cossos: un edifici de quatre plantes, inclosa la planta baixa, que es repartiran el Comú i el Govern, i el museu pròpiament dit, que s’ubicarà en les dues plantes soterrànies projectades sota la nova plaça que s’urbanitzarà a continuació dels Arínsols.

La superfície total construïda puja segons el projecte a 11.260 metres quadrats –inclosa la nova plaça– i el cost estimat s’enfila, atenció, fins als 11,5 milions d’euros, quasi el doble que la quantitat –entre sis i set milons– apuntada al maig pel ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres. El preu mitjà del metre quadrat segons aquesta estimació puja a 1.000 euros, sensiblement per sota dels 1.600 que –segons professionals del sector– constitueix actualment el preu mitjà de l’obra pública al país, i just la meitat dels 2.000 que el Boletín Económico de la Construcció, referència en la matèria, estableix per als edificis públics. Convé en aquest punt recordar el precedent de l’Espai Columba: quan es va fer públic el projecte guanyador, el gener del 2017, havia de costar 300.000 euros; quan finalment se’n va adjudicar la construcció, onze mesos després, el cost ja s’havia enfilat fins als 670.000.

Pel que fa al Museu de l’Automòbil, el cost –sigui quin sigui– se’l repartiran el Comú, que hi aportarà dos milions d’euros, i Ordenament Territorial, que assumirà la resta. El ministre Torres va avançar ahir que la redacció del projecte s’adjudicarà les “pròximes setmanes”, i que el pressupost del 2019 –si s’aprova, és clar– inclou una partida de 100.000 euros destinada a aquest efecte. El cost de l’equipament es distribuirà en plurianuals ja aprovats pel Consell. Pel que fa al calendari, va evitar pronunciar-se fins que el projecte no estigui redactat.

Dotze projectes, cinc finalistes

El ministre va insistir, en fi, que l’actual Museu de l’Automòbil, inaugurat el 1998, havia quedat “obsolet” i resultava “inapropiat”, amb un espai expositiu “insuficient” que no permet programar-hi ni activitats didàctiques ni exposicions temporals. Torres es va felicitar perquè el nou museu continuï a Encamp –“el Govern sempre ho ha volgut així”– i va augurar que contribuiria a generar un nou “pol d’atracció” juntament amb l’hotel Rosaleda, que a partir de la tardor del 2019 començarà a rebre les dependències del ministeri de Cultura. En aquets mateix sentit es va manifestar el cònsol d’Encamp, Jordi Torres Arauz, per a qui el nou Museu de l’Automòbil constitueix el “nou impuls” que, diu, “necessitàvem”, i el va posar com a punt de partida de les “importants” transformacions urbanístiques que la parròquia experimentarà els pròxims mesos, amb les noves avingudes que s’obriran cap a les dues entrades al poble: “Confiem que tots aquests projectes ajudin a revifar la parròquia”.

Al concurs d’idees, convocat al juny, s’hi van presentar dotze projectes. El guanyador, Granit i vidre, va rebre una puntuació de 8,70, i un premi en metàl·lic de 12.000 euros. Per darrere seu va quedar El motor del canvi, el projecte de Bonaventura Riberaygua, Toni Riberaygua i Andreu Riba, amb 8,40 (6.500 euros); Continu, de Josep Adserà (3.500); Fluint amb l’entorn, de Miquel Mercé (2.000), i Musaa, de Jacint Pau i Pau Iglesias (2.000).

Andorra
Encamp
Concurs
projecte
Idees
museu
automòbil
Arínsols
torres
Ginjaume
Veciana

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte