Diari digital d'Andorra Bondia
En blau, la zona on anirà el nou equipament: a continuació dels Arínsols, tres o quatre plantes soterrades; a la part de l’Areny, planta baixa i tres pisos. I tot per no afectar les visuals del Rosaleda.
En blau, la zona on anirà el nou equipament: a continuació dels Arínsols, tres o quatre plantes soterrades; a la part de l’Areny, planta baixa i tres pisos. I tot per no afectar les visuals del Rosaleda.

El nou Museu de l’Automòbil accelera


Escrit per: 
A. L. / Foto: Jonathan Gil

El ministre Torres augura que les obres es podrien adjudicar aquesta legislatura... si Antoni Martí esgota el mandat.

Si algú es pensava que això es podria convertir en un nou serial estil Radio Andorra, ja es pot desenganyar: el Govern ho té per una vegada tan clar –en matèria cultural, s’entén– que el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, es va atrevir ahir a posar data a l’inici de les obres del nou Museu de l’Automòbil: “Als pressupostos del 2019 i el 2020 hi ha plurianuals per a aquesta infraestructura votats i aprovats pel Consell General. El concurs d’idees el convocarem tan aviat com Cultura enllesteixi el projecte museològic. A partir d’aquí, i si comptem que el mandat actual no expira fins al març, les obres es podrien adjudicar aquesta mateixa legislatura”.

El ministre Torres es va posar, en fi, en la hipòtesi més improbable si hem de fer cas dels exegetes d’Antoni Martí, que de les respostes del cap de Govern al programa La rèplica de quinze dies enrere van interpretar que les eleccions tindran lloc al desembre. Però el que és evident és que les tres parts –Cultura, Ordenament Territorial i el Comú d’Encamp– han decidit prémer l’accelerador. I el conveni de cessió de la parcel·la de 1.900 metres quadrats a continuació de la plaça dels Arínsols firmat ahir n’és la primera prova.

El Govern hi aixecarà –millor dit, hi soterrarà– el nou Museu de l’Automòbil, que constarà de planta baixa, -1 i -2. En una parcel·la annexa de 600 metres quadrats i situada en un extrem de l’aparcament de l’Areny s’hi aixecarà –ara sí– una altra ala amb planta baixa i tres pisos: la planta baixa serà per al Govern i la primera se la repartirà amb el Comú, que d’altra banda es quedarà amb les dues plantes superiors com a “contrapartida” –diu el cònsol, Jordi Torres Arauz– dels 2 milions d’euros que la corporació aporta al projecte –a banda de la parcel·la, és clar.

Pel que fa al preu de tot plegat, el ministre Torres va matisar les xifres que els consellers del Comú i el mateix cònsol havien avançat dilluns. A l’alça, és clar: “Els primers 4 milions es finançaran a parts iguals, 2 milions el Govern i 2 el Comú, però és probable que hi hagi més superfície construïda i que el cost final s’enfili fins als 6 o 7 milions”. Aquest plus de superfície sortiria, diu, d’ocupar la part de sota dels vials actuals, de manera que cada planta soterrània tindria cap a 2.300 metres quadrats”.

El cònsol Torres, de la seva banda, va insistir que el conveni no inclou el cost d’urbanitzar la plaça que coronarà el museu, al mateix nivell que els Arínsols, i que tot i que sí que preveu que es pugui construir una tercera planta soterrània, immediatament sota el museu, per destinar-la a aparcament, “primer caldrà analitzar-ne amb detall el cost i la viabilitat tècnica, perquè quan es va construir el Comú ja vam tenir molts problemes amb l’aigua”. Si finalment es decidís tirar aquesta tercera planta endavant, seria el Comú qui n’assumiria el cost. En qualsevol cas, el cònsol es va felicitar pel “salt qualitatiu” que el nou equipament representarà respecte al museu actual, “i també perquè ens hem assegurat que es quedi a la parròquia: era un perill que corríem i, per això, era tan important concretar la cessió”.

La ministra de Cultura, Olga Gelabert, va posar alguna xifra més al projecte: “El museu actual havia quedat obsolet. Només hi podem exposar 82 automòbils, 25 motos i 35 bicicletes, quan al fons del museu hi consten 1.200 vehicles que constitueixen una de les col·leccions privades més importants del món”. El nou equipament conservarà una exposició permanent de proporcions similars, però hi afegirà un espai per a mostres temporals, “que podrien ser temàtiques, centrades, per exemple, en l’evolució de l’automòbil al país”. Es tracta, en fi, “d’impulsar i fomentar el paper educatiu del museu, de fomentar-ne la presència als programes educatius, d’incorporar les noves tecnologies tant en el discurs com en la gestió, i d’esdevenir centre d’interpretació de la identitat automobilística”.

Per cert: la solució al serial Radio Andorra –ja coneixen el dilema: RTVA o ministeri d’Exteriors– “molt pròximament”, segons el ministre Torres.

Andorra
Encamp
Gelabert
torres
museu
automòbil
conveni
Arínsols

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte