Diari digital d'Andorra Bondia

El turisme cultural agafa el relleu de l’afluència de visites massives


Escrit per: 
Agències

.

Les dades d’afluència dels museus del país, tant dels nacionals com dels privats, demostren un canvi de tendència dels visitants a les infraestructures culturals.

La cap de la unitat de museus del Govern, Marta Planas, ha explicat que les xifres de visitants individuals que decideixen fer turisme cultural han anat en augment, en detriment dels grups que vénen en viatges organitzats.
Les xifres demostren que tot i que hi ha hagut un descens del 10% de les visites de grups, les visites individuals han augmentat un 5%, ja que s’ha passat de 23.355 persones el 2008 a 24.596 l’any passat. En total, els turistes culturals, comptabilitzant els visitants dels museus nacionals, el Museu MW, el Museu del Perfum i el Museu del Tabac, superen els 100.000.
Per continuar impulsant el turisme cultural, Planas creu que “s’ha d’anar cada vegada més cap a productes que siguin experiències originals, que marquin la diferència respecte del que es fa a la resta del Pirineu”.
Com a exemple, Planas pensa en la Ruta del Ferro, ja que segons el seu punt de vista és un “gran producte” perquè aglutina diversos conceptes en un de sol. L’objectiu final és “desenganxar el turista de les compres i de l’esquí, sense treure això, i, més que aconseguir que augmenti el nombre de persones que visiten Andorra es vol que els qui vénen visitin els museus”.
Planas lliga l’evolució dels museus a la diversificació del públic. Així doncs, el nombre de visitants va anar in crescendo fins al 2001. En aquest sentit, la creació del Museu Postal d’Andorra l’any 1998 va donar una embranzida i un impuls a les visites. Tot i així, el nombre de visitants va davallar a les infraestructures més antigues a causa de la creació d’altres centres, tant públics com privats, com ara la Casa Rull, el Museu del Tabac, la Farga Rossell, l’Andorra Romànica i, més recentment, el Museu de l’Electricitat de FEDA.
Els últims museus creats s’han fet amb museografies molt interactives, que han introduït els mitjans audiovisuals per explicar el seu missatge. Encara que no hi ha un projecte per reformar la Casa d’Areny-Plandolit, Planas ha avançat que aquest museu necessita reconvertir el missatge, adaptar-lo als nous recursos i, sobretot, fer servir les noves tecnologies. L’objectiu de tot plegat seria dotar-lo d’algun instrument que acabi d’explicar molt millor el missatge que s’explica en l’actualitat.
Pel que fa a la difusió dels museus nacionals, la cap d’unitat reconeix que les infraestructures del país són petites per albergar mostres temporals, i això “impossibilita que puguin créixer en nombre de visitants”. És difícil, doncs, “donar vida als museus” i l’ideal seria tenir alguna sala que servís de reclam i que es pogués renovar cada cert temps.
Planas va ser cap de l’àrea de Museus i Monuments des de l’any 1994 fins al 2006 i l’any passat, després d’una excedència de tres anys, va tornar a ocupar el càrrec. La historiadora és coautora d’obres com Andorra Romànica i el catàleg Andorra, un llarg i profund viatge.

Número de vots: 33
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic