Diari digital d'Andorra Bondia
L’escultor Jordi Díez al parc de la Mola, amb l’escultura ‘Llindar’ al fons, durant la presentació de la mostra, ahir al matí.
L’escultor Jordi Díez al parc de la Mola, amb l’escultura ‘Llindar’ al fons, durant la presentació de la mostra, ahir al matí.

En trànsit pels carrers escaldencs


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Jonathan Gil

Si ens passegem aquest estiu pel carrer dels Veedors, la plaça Lalín, el parc de la Mola, l’avinguda Carlemany i la plaça Santa Anna d’Escaldes-Engordany, ens  hi  trobarem nou escultures figuratives  d’acer de l’escultor espanyol Jordi Díez. Aquesta és la proposta que el Comú ha volgut portar al carrer, una iniciativa que respon a la seva aposta per acostar l’art als residents i turistes que transitin pels carrers de la parròquia. 

Ahir al matí es va presentar aquesta exposició, titulada El trànsit. Crònica d’un camí, amb la presència del seu autor, que va explicar fil per randa com entén l’art, “una premissa oberta”, va dir, i quin és el leitmotiv d’aquest conjunt d’escultures,  que simbolitzen les tres etapes que té tot camí. Díez pren precisament com a premissa “el  símbol del camí, un tema recurrent en tota la història de la humanitat: el viatge de l’Odissea o el camí de Santiago il·lustren el que vull expressar amb aquest simbolisme”. Un camí que ell entén en tres etapes fonamentals: la separació, la transició i la incorporació. És per això que les seves obres “narren aquestes tres fases”. 

En la fase de separació, “de sortir de la zona de confort”, el visitant pot descobrir les escultures del Torç, símbol de la fortalesa, de fer un pas endavant per adquirir més saviesa; la Tenista, que busca la perfecció per fer el camí de la vida; i Caps: la mirada eterna, que expressa “la garantia que tot allò que s’està fent és veritat”. Les obres titulades Llindar i Tribut a Lita Cabellut representen el pas a l’etapa del trànsit, “de deixar de banda els nostres prejudicis per obrir-nos totalment a noves experiències”, va destacar. En aquest trànsit, s’hi troba també l’escultura Age Quod Agis, que es pot identificar amb Crist, “un Crist ascendent, en ple triomf”, va remarcar. Finalment, l’obra Winged Man representa “una  entitat que ens saluda i ens diu que el camí s’ha acabat”, va concloure Díez.

Les escultures estan situades damunt de peanyes de granit i aquest material, segons l’artista, “fa de pont entre l’art i la parròquia” perquè es tracta de pedra autòctona del país. Precisament aquest granit és un dels costos que ha tingut la mostra. Així ho va explicar el conseller de Cultura, Salomó Benchluch, que va informar que les peanyes han suposat una despesa de 4.500 euros i el transport de les escultures i les assegurances, 8.500. 

El conseller va destacar que “és la primera vegada que s’uneixen tantes obres de Díez al carrer i s’ha fet particularment per a Escaldes”. La mostra hi serà fins al 29 de setembre i es completarà amb una conferència i un taller per a infants, que tindran lloc el mes de setembre. D’altra banda, Benchluch va dir que el Comú està valorant si es queda una de les obres, però no hi ha encara res decidit perquè esperen la proposta de cost que està preparant l’equip de Díez. En aquest sentit, va remarcar que en la partida del 40è aniversari “tenim un petit fons”, però no saben si arribaria a cobrir el preu d’alguna de les obres. “Ho hem de valorar”, va subratllar el  conseller. 

trànsit
carrers
escaldencs

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte