Diari digital d'Andorra Bondia
Aida Folch, en el paper de la Sara de cal Riot, i Florin Opitrescu (Marian Rejewski), al rodatge del ‘teaser’, el juny del 2017 a Casa Cristo.
Aida Folch, en el paper de la Sara de cal Riot, i Florin Opitrescu (Marian Rejewski), al rodatge del ‘teaser’, el juny del 2017 a Casa Cristo.
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors
‘Fred’ escalfa motors

‘Fred’ escalfa motors


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Red Nose

L’ICEC català hi aportarà 400.000 euros i assegura el projecte, que manté l’elenc i que es rodarà l’hivern del 2020.

Fred tira endavant. I no estava gens clar fins la setmana passada, quan l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) va aprovar una subvenció de 400.000 euros –la segona més elevada d’aquesta convocatòria– que s’afegiran als 100.000 que TV3 ja hi havia compromès. De moment, mig milió d’euros que són exactament la meitat del pressupost ideal que el guionista, Agustí Franch, sempre ha dit que era el necessari per rodar la pel·lícula “que tenim al cap”, però que per primera vegada des que el projecte va començar a caminar, la tardor del 2016, permeten afirmar amb tota seguretat que Fred es rodarà. Molt probablement entre desembre del 2019 i març del 2020, amb la intenció que la pel·lícula es pugui estrenar abans que acabi l’any. A la pantalla gran, perquè no estem davant d’una telemovie ni d’una minisèrie, sinó d’un llargmetratge amb tots els ets i uts. Cine de veritat, vaja.

I tot per explicar un sensacional episodi de l’epopeia dels passadors que el mateix Franch va convertir primer en obra de teatre –es va estrenar el mateix 2016 a les Fontetes, amb Irina Robles i Joel Pla als papers protagonistes– i després en el guió del que serà el seu primer llarg. Fred parteix d’un fet històric, la detenció de Marian Rejewski i Henryk Zigalski, dos dels matemàtics polonesos que van rebentar la màquina Enigma, practicada el gener del 1943 a Puigcerdà, només que –llicència poètica– ell els fa passar per la Massana i uns mesos més tard, coincidint amb la batuda de la Gestapo al Palanques, l’octubre d’aquell mateix any. Acaben espetegant a cal Riot, on son acollits més aviat a la força per un matrimoni –Antoni i Sara– que espera el primer fill i que haurà de lluitar, sobretot ella, contra l’instint de supervivència que els incita a delatar els fugitius.

Rodatge andorrà

Però tot això ja ho sabíem. L’estupenda novetat són aquests 400.000 euros que posen Fred a caminar de manera definitiva. La llàstima, deia ahir Franch, “és que com que hem de rodar a l’hivern ja no ens hi podrem posar fins l’any que ve”. Es manté l’equip tècnic i artístic que ja va participar al rodatge del teaser, el juny del 2017, amb el director català Santi Trullenque al capdavant de l’invent, i un repartiment que inclou un grapat de noms de bandera: Sergi López –en el paper del Serafí, el pare de la Sara de cal Riot– i Aida Folch, que encarnarà Sara, protagonista absoluta de la funció, i també Roger Casamajor (Antoni), Isak Férriz, en el paper de Hans, l’oficial nazi que els farà la vida impossible, i el romanès Florin Opitrescu, que hi encarnarà Rejewski. Pel nom potser no els diu gran cosa, però segur que li posaran de seguida cara: era el mala bèstia de Vlad, un dels dolents de Mar de plástico.

“Comptem amb tots ells”, assegurava ahir Franch, “si les agendes ho permeten, així com amb l’equip local amb què vam treballar al teaser, inclosos Irina Robles i Joel Pla: no anirem a buscar fora el talent que tenim a casa”. Tot plegat és tan recent –l’ICEC els va comunicar tot just dijous que havien passat el tall– que ni ho han acabat de digerir: el pròxim pas serà la preproducció i la calendarització de Fred, però el que és clar, insisteix, és que els exteriors suposaran prop de la meitat del metratge i que es rodaran íntegrament en localitzacions andorranes. En canvi, queda per decidir, i dependrà del pressupost, si els interiors seran de veritat –el teaser es va rodar a la Casa Cristo d’Encamp– o si es filmaran en plató, i ni tan sols en aquest últim cas descarta Franch que el plató es pugui construir aquí, “si trobem l’espai adequat”.

El que ara toca, en fi, és aixecar el mig milió que falta per arribar al pressupost que les productores –Red Nose, per part andorrana, i la catalana Films de l’Orient– tenen entre cella i cella. Els aniran a buscar a Polònia, si cal, diu Franch. Però el que seria una llàstima, i ben pintoresca, és que una producció tan suculenta com Fred, concebuda, gestada i nascuda entre nosaltres, no tingués participació local, institucional i/o privada. Doncs de moment, ni un euro.

El ’teaser’ de ‘Brujas’, dijous a Illa Carlemany

L’atzar ha volgut que just la setmana que transcendeix que Fred arrenca de forma definitiva, Red Nose hagi previst l’estrena del teaser de l’altre gran projecte cinematogràfic en què s’ha embarcat: Brujas, sèrie de dotze capítols ambientada en la cacera de fetilleres que es va desencadenar el segle XIV a tot Europa, i que va tenir la seva rèplica als Pirineus. Trullenque i Franch repeteixen com a director i guionista. El repartiment l’encapçalen María Adánez, Pedro Casablanc, María Hervás i, atenció, Charo López. Per part andorrana hi participen Irina Robles, Marta Peregrina i Ona Valle. El teaser es va rodar el juny entre la Casa Rull i la Farga Rossell amb una subvenció de 7.500 euros del ministeri de Cultura.

Andorra
rodatge
pel·lícula
teaser
Fred
Agustí
Franch
Brujas

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte