Guille Cervera: “Treballem per exposar ‘Mata Mua’ al Thyssen”
Guillermo Cervera no llença la tovallola. El director artístic del Carmen Thyssen i conservador general de la col·lecció privada de la baronessa, així ho assegurava ahir mateix, passada l’estupefacció inicial davant de la “suspensió” –que no “cancel·lació”, assegura– de la presentació de Mata Mua, que havia de posar el colofó sideral de l’exposició en curs: “Seguim treballant per poder exposar en el futur Mata Mua al Carmen Thyssen Andorra”. Quan? Això són figues d’un altre paner. Més per com ho diu que no pel que diu podria intuir-se que no tanca del tot a portar l’obra aquest mateix estiu, abans que es ventili el sidral aixecat al voltant de la que és considerada la joia de la corona de la col·lecció de la baronessa: “Moure una obra és un engranatge amb múltiples connexions. Si una falla, la roda no gira”. Críptic, en la línia de les “causes logístiques insalvables” al·legades des del Thyssen i que han acabat frustrant la presentació prevista per a demà, però que potser aporta una mica de llum si ho posem en context: “No té res a veure amb el Carmen Thyssen Andorra, que simplement era el receptor de l’obra, i que és un equipament perfectament condicionat que ja va rebre Allées et venues, també de Gauguin i de característiques en tots els sentits molt similars a les de Mata Mua. Es tracta d’una qüestió de gestió integral de la col·lecció Carmen Thyssen”. Aquí rau potser la clau de tot plegat, perquè Mata Mua és la peça al voltant de la qual gira l’etern litigi que enfronta la baronessa amb el govern espanyol per la pròrroga del lloguer de les 429 obres de la col·lecció, que expira el 30 de setembre i per la qual Carmen Cervera pretén obtenir una contraprestació econòmica. La baronessa està disposada que Mata Mua torni a Espanya a canvi de vendre alguna de les altres tres obres –un Monet, un Degas i un Hopper– que l’han acompanyat a l’últim exili.