Diari digital d'Andorra Bondia
Land Rover de la segona meitat dels 60, el primer destinat a l’equip de salvament de muntanya.
Land Rover de la segona meitat dels 60, el primer destinat a l’equip de salvament de muntanya.
La primera ambulància que va prestar servei al pais: una T1 del 1961 que s’exposa, restaurada, a la caserna de Santa Coloma.
La primera ambulància que va prestar servei al pais: una T1 del 1961 que s’exposa, restaurada, a la caserna de Santa Coloma.
Remolc bomba –Pompes Guinard– d’origen francès i també dels 60.
Remolc bomba –Pompes Guinard– d’origen francès i també dels 60.
La primera ambulància que va prestar servei al pais: una T1 del 1961 que s’exposa, restaurada, a la caserna de Santa Coloma.
La primera ambulància que va prestar servei al pais: una T1 del 1961 que s’exposa, restaurada, a la caserna de Santa Coloma.
Els camions Magirus alemanys adaptaven xassís Deuts per a usos dels bombers i van adquirir un gran renom als anys 70 i primers 80.
Els camions Magirus alemanys adaptaven xassís Deuts per a usos dels bombers i van adquirir un gran renom als anys 70 i primers 80.

Hi ha altres Fargos, i estan a bombers


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Facundo Santana / Velles Cases

Velles Cases impulsa el rescat dels vehicles en desús arraconats a l’aparcament de la caserna de Santa Coloma.

Resulta que el Fargo no està sol. Que només cal mirar amb una mica d’intenció perquè li surtin germanets o, com a mínim, companys de viatge. Vehicles antics, que van prestar un servei públic, que sobreviuen de miracle arraconats –com el Fargo– en un solar, i que un visionari com Claude Benet imagina un dia més o menys restaurats, l’un al costat de l’altre, explicant les petites històries que oculten aquestes velles andròmines que van ajudar a construir l’Andorra d’avui, i convertides en un reclam turístic i patrimonial de primer ordre, com pot comprovar quaslevol que hagi assistit a una parada de l’Associació de Vehicles Antics: allà on van, arrasen.

Doncs bé, serveixi tot el que precedeix com a preàmbul de la nova i quixotesca aventura en què s’ha embarcat Velles Cases: el rescat dels vehicles dels bombers avui en desús i amuntegats a l’aparcament de la caserna de Santa Coloma. Benet va visitar la setmana passada els pacients per iniciativa d’un grup d’agents que no es resignen a veure’ls convertits en ferralla. Entre els vehicles que es rovellen a la intempèrie hi ha tota una relíquia com el Land Rover Series III, amb placa 3010 i que exhibeix encara a les portes la llegenda “Consell General de les Valls. Departament de Serveis Públics”. Se’n desconeix l’edat exacta i Benet el situa a partir de la matrícula a la segona meitat dels anys 60, però el que és segur –diuen els bombers– és que es tracta del primer jeep que es va destinar al salvament de muntanya.

Potser no té tan pedigrí, però resulta igualment vintage el remolc bomba –Pompes Guinard–  armat amb una bateria d’indicadors i que l’enginyer Alan Ward sospita de finals anys 60, potser principis dels 70. Hi ha també dos camions Magirus, marca alemanya que es va fer un prestigi adaptant models de la casa Deutz a les necessitats del servei d’extinció d’incendis: a Santa Coloma sobreviu un camió bomba i un altre amb escala. D’acord que aquests són probablement de mitjans 70, potser fins i tot dels primers 80, i que no tenen per tant la pàtina històrica del Land Rover, i no diguem ja de l’ambulància VW d’aquí al costat. Però els bombers, Benet i Velles Cases consideren que mereixen també una oportunitat, i per això li demanarà al ministre d’Ordenament Territorial que reflexioni sobre el futur d’aquestes humils joies: “Hem suat per salvar el Fargo, així que no ens podem embarcar en una altra iniciativa d’aquest estil. Però la nostra vocació és sensibilitzar el ciutadà i els governants. Estem convençuts que aquests vehicles formen part del nostre patrimoni, que cal salvaguardar-los –que no es podreixin a la intempèrie– i qui sap si un dia restaurar-los.”

No és d’altra banda res de nou ni res d’extraordinari: s’ha fet amb l’ambulància que s’exposa a la mateixa caserna de Santa Coloma i amb les màquines llevaneus  que enllustren els tallers del COEX a la capital. “T’imagines el que seria veure tots aquests vehicles reunits en un mateix espai, cadascun amb la seva història? T’imagines un contingut millor per al Museu de l’Automòbil?” No  sembla cap ocurrència d’il·luminat. Però cal veure-ho, i cal veure-hi.

L’ambulància VW: una relíquia i un model

Què es pot fer amb tots aquests vehicles? Exactament, el que el 2007 va fer el Govern amb l’anbulància que s’exposa de forma pelet temerària als peus de la caserna de Santa Coloma: resguardar-la, restaurar-la, reconstruir-ne la història i exhibir-la com el testimoni de la nostra història recent que és. Aquesta VW data del 1961 i va ser el primer vehicle nou de trinca que va adquirir el cos de bombers. Un artefacte d’encant rústic i vintage, amb aspecte de joguina antiga i que només incorporava de sèrie dues lliteres i una cadira: com a molt, podia transportar tres pacients a la vegada. Posteriorment s’hi van afegir un gota a gota i una incubadora. En sabem fins i tot el nom del conductor: Ramir Mallol. I que la VW va prestar servei fins que a finals del decenni la van jubilar les (aleshores) noves Citroën DS.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte