Diari digital d'Andorra Bondia
El radiador del Citroên Traction, que estava cobert amb palets i una lona militar; el vehicle es troba al camí del Coll de Jou, a 400 metres escassos de la carretera; l’hi devien arrossegar lligat a un tractor o un jeep.
El radiador del Citroên Traction, que estava cobert amb palets i una lona militar; el vehicle es troba al camí del Coll de Jou, a 400 metres escassos de la carretera; l’hi devien arrossegar lligat a un tractor o un jeep.

I després del Fargo, un Traction!


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: C. Benet

Velles Cases localitza un Citroën dels anys 50 abandonat en un prat d’Ansalonga i n’investiga la procedència.

Se li gira feina a Velles Cases Andorranes. L’enorme ressò que ha tingut l’Operació Fargo –recordin que el 15 de desembre està previst retirar-lo del solar de Fontaneda on ha passat els últims quatre decennis– ha tingut un primer efecte col·lateral: l’aparició d’una nova i misteriosa relíquia amb rodes i motor. Aquesta vegada, en un prat al camí del Coll de Jou, a Ansalonga, a 400 metres escassos de la carretera.

Es tracta d’un Citroën Traction 11CV de color negre que el president de Velles Cases, Claude Benet, va localitzar gràcies al xivatasso d’un informant. Benet va agafar la motxilla i efectivament, al lloc exacte, al fons d’un prat i mig ocult sota uns palets i unes lones d’apariència militar, va aparèixer en un pèssim estat de conservació, fins al punt que l’únic s’ha conservat a l’interior és el volant, l’andròmina d’aquí al costat. També ha sobreviscut la matrícula, aquesta amb trampa inclosa. El més fàcil –de fet, l’únic fàcil en aquesta aventura, de moment– va ser identificar un model especialment popular als anys 30, 40 i 50. Tant, que Benet ha trobat a l’Arxiu Nacional prop d’un centenar de Tractions matriculats en aquesta època.

De seguida hi tornem, però vagi per endavant que Velles Cases no s’ha begut l’enteniment, i que la intenció no és engegar una operació de salvament per a les restes de cada vehicle més o menys històric que aparegui per les nostres muntanyes. Es tracta simplement diu Benet, de mirar de posar-li nom i cognom, origen i data en aquest Traction, model del qual –d’altra banda– el Museu de l’Automòbil exhibeix quatre unitats en perfecte estat de conservació. No som per tant davant de la peça única, històrica, que constitueix el Fargo de Fontaneda, probablement l’autobús més antic –es va matricular el 1948– que s’ha conservat fins als nostres dies.

Per començar a estirar el fil semblava que la matrícula havia d’ajudar una mica. Però només ho semblava: resulta que el número 122-N es va repintar a mà sobre la placa anterior –aquesta, aparentment amb el número 344-A– que prèviament devia ser coberta amb una capa negra. Corresponen a matrícules andorranes, aquestes numeracions? A l’Arxiu Nacional hi consta que al 1940 es va matricular un Citroen amb el número 344-A. Era, però, un vehicle de color verd, quan el d’Ansalonga és indicsutiblement negre –com la majoria de Tractions de l’època– i es pot descartar amb certesa quasi absoluta, diu, que fos repintat amb posteriortat.

A partir de les dades que han anat aportant aficionats a la història de l’automòbil –les recerques de Velles Cases acostumen a ser operacions en xarxa– Benet sospita que el vehicle és dels anys 50 –el Traction va ser un vehicle especialment longeu, i es va fabricar fins al 1957– i l’ull clínic d’Alan Ward –recordin que ell va ser el primer a intuir que el Fargo de Fontaneda era efectivament un Fargo, i no el Hotchkiss que hi havia vist quasi tothom– s’atreveix a donar una forquilla cronològica encara més estreta: el 344-A correspon, proposa, a una matrícula alemanya anterior al 1954, i el fet que hagin estat clarament esborrats els dos últims números de la matrícula més nova –la 122-N, que ell intueix francesa, i en aquest cas els números esborrats correspondrien al codi del departament– és “altament sospitós”: es tractava potser d’un vehicle robat i desitnat al contraban?

Benet no es dona per satisfet amb les especulacions. El pròxim pas ha de ser, diu localitzar el propietari del vehicle, si és que en té, i que no és el propietari el prat on el van aparcar, per accedir a l’interior i localitzar el número de xassís, que permetria datar amb seguretat el Traction. Li queda per fer, diu, una segona incursió a l’Arxiu per buscar-ne el rastre, si és que existeix i s’ha conservat. Així que és molt possible que aquesta història no s’acabi aquí. De moment, i com a premi a la constància, entre la documentació que ha remenat ha aparegut el Traction –quina casualitat!– que va pertànyer a Larrieu, secretari de la vegueria francesa de dubtosíssima reputació –era de color marró, i tenia la matrícula 398-N– així com el Renault, atenció, que Eduard Molné va adquirir el 1943 i amb el qual va caure en manys alemanys en el cèlebre raid del Palanques d’octubre d’aquell any.

D’acord que és probablement una altra història, però no diran que no es pot treure suc d’una vella andròmina abandonada a la muntanya.

Andorra
Ansalonga
Ordino
Velles Cases
Benet
Citroen
Traction
Avant
Ward
vehicle

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte