Diari digital d'Andorra Bondia
Entrada del llibre d&rsquo;òbits de Canillo amb l&rsquo;enterrament de Pol Carlos Tricochse.</p>
Entrada del llibre d’òbits de Canillo amb l’enterrament de Pol Carlos Tricochse.

I si Peacock fos Tricochse?


Escrit per: 
A. L. / Foto: Regirarocs (Parròquia de Canillo)

Els arqueòlegs sospiten que les restes exhumades el setembre a Soldeu corresponen a un ciutadà francès trobat mort el gener del 1944 a Incles.

El cas Peacock, l’estupenda aventura arqueològica en què Velles Cases i Regirarocs es van embarcar al setembre i que pretenia exhumar les restes de l’aviador nord-americà desaparegut el 1943 a Incles –les creien inhumades al cementiri de Soldeu– ha donat un prometedor i radical gir: l’arqueòleg Gerard Remolins apuntava ahir una possible identitat per a les restes localitzades a la tardor i que l’anàlisi forense havia descartat que pertanguessin al sergent ianqui.

Resulta, diu Remolins, que les botes recuperades al jaciment i associades al cos del fals Peacock s’assemblen molt a un dels models que fabricava als anys 40 l’empresa Charrel, amb seu a la localitat de Grand Lemps, a la regió de Roine-Alps. I resulta també que al llibre d’òbits de la parròquia de Canillo hi figura el nom d’un tal Pol Carlos Tricochse, a qui el mossèn de Canillo, Bonaventura Trilla, consigna haver donat “sepultura eclesiástica” el 14 de gener de 1944 “por haberse encontrado muerto en el puerto de Incles”.

El cas és que, segons el llibre d’òbits, el nostre Tricochse havia nascut el 16 d’abril de 1918 i residia, atenció, a la localitat de Saint Just-sur-Loire..., que també es troba a la regió del Roine-Alps. No és molta casualitat, es demana Remolins, que les botes que calçava l’home enterrat a Soldeu fossin fabricades en una factoria de la mateixa zona d’on procedia Tricochse? I si resulta que l’home de Soldeu és Tricochse?

És de moment una hipòtesi, un punt de partida per continuar estirant el fil, que és el que pensa fer l’arqueòleg. Si no s’hi havia fixat fins ara és perquè, diu, altres objectes recuperats al jaciment –assenyadament, la moneda de cinc cèntims del tipus Landauer, amb el clàssic forat al mig, en circulació fins al 1941– semblaven oferir un clar any de tall i n’havia induït, potser erròniament, que el nom que buscaven havia d’haver mort com a molt tard el 1941. Per això havien descartat inicialment Tricochse. Per això i perquè el llibre d’òbits diu que va ser enterrat a Canillo, i no a Soldeu. Però el primer que va fer Remolins és comprovar les làpides del cementiri de Canillo, i no n’hi ha cap amb el nom de Tricochse.

El cas és que a l’època, i segons els padrins de la parròquia, el costum era que els cadàvers recuperats a Incles s’enterressin a Soldeu. I si mossèn Trilla –proposa l’arqueòleg– no hagués escrit Canillo referint-se a la parròquia, però en realitat l’haguessin enterrat a Soldeu? Una hipòtesi potser rocambolesca, perquè ho fia tot a una hipotètica errata del mossèn, però que li permet estirar un fil prometedor. Amb altres indicis que no ho són menys: per exemple, que entre els francesos exiliats a Londres durant la II Guerra Mundial era costum lluir una moneda a la solapa de l’americana, com si fos una insígnia. Per què no aquests 5 cèntims, amb el seu foradet central tan adequat?

El que toca ara, és clar, és confirmar –o descartar– la hipòtesi. Com? Viatjant si cal a Saint Just-sur-Loire per buscar el rastre de Pol Carlos Tricochse, cognom habitual a la zona, però escrit Tricoche –una altra errata de mossèn Trilla? I no es diria més aviat Paul Charles, de nom? Les primeres indagacions no han tingut gaire èxit, és cert: no sembla que a la localitat es tingui notícia de cap Paul Charles Tricochse, ni consta a cap llistat de soldats de l’exèrcit francès desapareguts durant la guerra. Però Remolins intueix que és la pista bona. Tantes coincidències, diu, avalen el seu sisè sentit. Així que retinguin el nom de Tricochse, perquè en tornarem a sentir parlar. Segur.

Andorra
Soldeu
Canillo
arqueologia
excavació
Peacock
Regirarocs
Velles Cases
passadors
incles
Número de vots: 157
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic