Diari digital d'Andorra Bondia
Jose Mota i Laura Gómez-Lacueva són juntament amb Elisabet Terri els protagonistes de ‘Plastic Killer’.
Jose Mota i Laura Gómez-Lacueva són juntament amb Elisabet Terri els protagonistes de ‘Plastic Killer’.

Imminent, a la carrera dels Oscar


Escrit per: 
Redacció / Foto: Imminent

‘Plastic Killer’ es cola entre els 300 inscrits a la primera fase dels premis de l’Acadèmia.

Una pel·lícula andorrana als Oscar? Hmmm. Fins no fa gaire, posem que un decenni, una afirmació com aquesta hauria sonat a ciència ficció. Una burla cruel. Simplement perquè les produccions nacionals no és que fossin poques, és que eren inexistents. Però els últims anys hem cremat etapes a passes de gegant, recordin només que Álvaro Rodríguez Areny ha concursat tres vegades, tres, a Sitges. I amb una mica de fortuna, aquest curs podria caure l’última barrera, la dels Oscar de Hollywood. L’opció la té Jose Pozo, que ha colat la seva última criatura com a guionista director i productor, Plastic Killer, a la línia de sortida dels premis de l’Acadèmia.

El curt, rodat l’abril del 2021, forma part dels tres centenars llargs de títols de tot el mon inscrits en la categoria de millor curtmetratge a la carrera dels Oscar. Inscrits, tornem-ho a dir. És tan sols la primera etapa d’un procés que culminarà a finals de gener amb la nominació dels cinc finalistes. No ho tindrà fàcil, Plastic Killer, perquè entremig hi ha un primer i brutal cribratge, en què els honorables acadèmics decidiran la shortlist, els quinze curts que passaran a les semis. L’objectiu, diu Pozo, és figurar entre els quinze elegits, “i una vegada aquí, somiar és gratis, i si mesos enrere ens haguessin dit que estaríem on estem, no ens ho haguéssim cregut”.

Així que Plastic Killer forma part dels prop de tres-cents aspirants a millor curt de l’any. Dit així –tres cents!– pot semblar que no és tan difícil, colar-s’hi. Però resulta que sí que ho és: per figurar en aquesta selecta llista cal haver guanyat un dels festivals classificadors per als Oscar –poc menys d’un centenar a tot el món– o haver estrenat als EUA (i aguantat en cartellera durant un mínim de set dies). Recordin que estem parlant de curt, i que només el fet d’estrenar als EUA ja és per a una pel·lícula estrangera gairebé un miracle. Això, per a un llarg; imaginin un curt. Doncs bé: aquesta última és la porta que li ha permès a Pozo somiar en gran. Plastic Killer va guanyar el premi a la millor pel·lícula al festival Viva Cortos, que no és classificador però que gestiona la plataforma Shorts.tv especialitzada com es veu venir en curts i que va creure tant en Plastic Killer que la va estrenar al Laemmle Theater de Encino, Los Angeles, i la va mantenir en cartellera els reglamentaris set dies. I d’aquí a les estrelles.

Ja a les plataformes
El repte, diu Pozo, és cridar l’atenció dels acadèmics, “que sàpiguen que existeix i que es prenguin la molèstia de veure-la”. I això ho intentarà aconseguir amb una campanya de promoció que ja ha arrencat –entrevista en perspectiva a la revista Indy Wire– i que culminarà a principis de desembre amb la reestrena del curt a Los Angeles.

Tornem-ho a dir: Plastic Killer només s’ha colat a la carrera, amb tres centenars de competidors més. Falten dues seleccions on no hi haurà contemplacions.  Dintre o fora. Però concorrerà amb els deures fets –el primer de tots, el repartiment, amb Jose Mota, una estratosfèrica Laura Gómez-Lacueva i la nostra Elisabet Terri– i l’aval dels quinze premis que ha recollit en els cinquanta-vuit festivals en què ha participat fins a la data. 

I abans dels Oscar hi pot haver sorpresa: la setmana que ve es decideix la shortlist dels quinze curts que optaran a la nominació dels Goya, i Plastic Killer també hi figura (amb Under the Ice, per cert). No està malament per a aquesta producció hispanoandorrana que es va rodar amb un modestíssim pressupost de 36.000 euros. Si després de tot això tenen el cuquet de veure Plastic Killer, des d’aquest mes i durant el pròxim mig any ho poden fer per Movistar+, i per Canal + França a tot els països francòfons. Si tenen el bon criteri de llegir-nos des dels EUA o l’Amèrica Llatina, també el trobaran a la plataforma Short.tv, que n’ha adquirit els drets a l’altre costat. 

‘42 segundos’ recapta 1,1 milions d’euros
La veritat és que no es pot dir que 42 segundos hagi fet saltar la banca: des de l’estrena comercial, el 2 de setembre, ha recaptat 1,1 milions d’euros. No són xifres objectivament dolentes, però no compleixen les altes expectatives que les productores (començant per Imminent) hi havien dipositat. Cal recordar que el llargmetratge, dirigit a quatre mans per Àlex Murrull i Dani de la Orden, i protagonitzat per dues estrelles emergents del cine espanyol –Jaime Lorente i Álvaro Cervantes– va comptar amb un pressupost de tres milions d’euros. Rodada a finals del 2021 entre les piscines Picornell de Barcelona i el Pas de la Casa, evoca l’epopeia de la selecció espanyola de waterpolo que va conquerir la medalla de plata als Jocs Olímpics de Barcelona. Es va quedar a 42 segons de la glòria, el temps que faltava per concloure la final quan l’equip italià va marcar el gol de la victòria. El llargmetratge va rebre el 2021 un segon ajut del ministeri de Cultura, dotat amb 80.000 euros. A finals d’any s’emetrà per la plataforma d’Amazon, i immediatament després, per TVE.

Imminent
carrera
Oscar

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte