Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, Santanach, Any Llull, Ramon Llull, Doctrina pueril, Còdex miscel·lani
Andorra, Santanach, Any Llull, Ramon Llull, Doctrina pueril, Còdex miscel·lani

Joan Santanach, comissari de l’Any Llull: “Com a missioner, Llull no va convertir ni un sol infidel; va ser un fracassat”


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Màximus

Els 33 folis de la 'Doctrina pueril' és tot el nostre vincle lul·lià. Això, ¿és molt o és poc?

La Doctrina és la part palpable, física, per no dir anecdòtica. La decisiva, que implica els andorrans com la resta de catalanoparlants, és que Llull és l’autor d’expressió catalana més important i més influent que hem tingut mai.

La coneixem ben poc, la 'Doctrina'. Tan poc com el 'Còdex'. ¿Fem malament?

En coneixem tres exemplars medievals complets; el vostre és el més complet... entre els que ens han arribat de forma fragmentària. El quart en extensió. Però és que al Còdex hi ha també un fragment de la versió catalana del Tristany i Isolda. Només n’hi ha tres exemplars més, en català.

Sona molt acadèmic. ¿Tenen alguna vigència, per al lector no especialitzat?

La Doctrina és el primer text on es defensa la conveniència d’accedir al coneixement en llengua vernacla. Un problema plenament actual. Llull hi reflexiona també sobre el contacte entre cristianisme i el món islàmic. I planteja una voluntat de diàleg de tu a tu, basat en la raó, no en la superioritat moral o teològica. ¿Hi ha res de més actual?

Vostè proposa el notari Miquel Ribot d’Aixirivall com el compilador del 'Còdex'. ¿Com s’hi atreveix?

Sabem per les anotacions que va deixar a la Doctrina que cap al 1470 en tenia una còpia. I per comparació amb altres obres que ell mateix va relligar, com el Llibre de la terra, proposo raonadament que va ser ell qui va compilar el Còdex, a finals del XV. Es va adonar que calia recollir tots aquests documents perquè no es perdessin.

Entre tots els Llulls que hi ha, ¿quin és el més vigent, el que més se sosté als ulls actuals?

Llull era un home d’una capacitat intel·lectual descomunal que ho supedita tot a la conversió dels infidels. I per aconseguir-ho recorre a la novel·la, produeix tractats acadèmics com la Doctrina, textos de disputa universitària i, per sobre de tot, l’art, el sistema que li serveix per demostrar l’existència de Déu i que aplica a totes les altres disciplines: medicina, retòrica, astronomia, lògica, dret... Amb això vull dir que no es pot considerar de forma fragmentada; Llull és un tot.

Llull és beat, camí de l’altar. Així que algun miracle deu haver fet...

Ell és essencialment un científic, un filòsof i un teòleg que parteix de la raó, d’arguments racionals. Està molt lluny del miracler medieval. És veritat que una vegada mort, els seus seguidors n’impulsaran la beatificació. Però ell no tenia cap vocació de ser beat. En realitat és un beat local, pel culte immemorial que se li ha professat a Mallorca.

¿Té èxit, com a missioner?

Les úniques notícies que en tenim són les que ens dóna ell, i en tots els casos diu que van ser conversions frustrades perquè l’expulsen abans de concretar les conversions. Així que des d’aquest punt de vista és un fracassat.

¿A vostè, l’ha convertit?

Jo sóc ateu i a mi Llull m’interessa des d’un punt de vista intel·lectual, no per les creences personals. Però com a estudiós del joc lògic i intel·lectual, he de reconèixer que l’art de Llull té un enginy i una capacitat de convicció descomunals.

¿On és, el seu secret?

Ell pretén basar la discussió sobre bases comunes, no sobre textos sagrats o autoritats que són inassumibles per als que no comparteixen fe. La seva genialitat és partir de la raó compartida: musulmans, jueus i cristians creuen en un Déu únic amb qualitats comunes, com ara que és etern. A partir d’aquí, a veure en quina de les tres doctrines aquest Déu en què totes creien es veu més ben reflectit.

¿Formava part del sistema, de la casta, o era un heterodox?

Ni una cosa ni l’altra. En un moment de molta agitació espiritual, ell mirarà de no allunyar-se de l’Església. I se’n sortirà: mai no tindrà, en vida, cap problema amb les autoritats religioses. És després de la seva mort que alguns dels seus seguidors comencen a fer-ne lectures heterodoxes, i atrauran l’atenció dels inquisidors. De fet, si encara no és beat possiblement és per aquesta ombra de sospita que encara perdura.

Racionero ja el va convertir en carn de novel·la a 'Raimon o el seny fantàstic'.

També Francesc Puigpelat, i Francesc Serés... I em consta que Bru de Sala treballa en el guió d’una pel·lícula. Abunden els episodis novel·lescos: pensa que ell era un cortesà que es dedicava a fer poesia amorosa. És a dir, dedicada a senyores que no eren la seva. Fins que arran d’unes visions canvia de vida. Sobreviu després a un intent d’enverinament a Xipre, on l’acull el mateix general dels Templers que serà cremat a París; a Alger l’apedreguen i passa sis mesos a la presó; quan l’alliberen i s’embarca cap a Europa, naufraga davant de Pisa... ¿Quants intel·lectuals poden lluir aquest currículum?

Els que vulguem introduir-nos a Llull, ¿per on comencem?

Perdem-li la por, perquè és un magnífic escriptor. Una primera entrada pot ser la Vida de mestre Ramon, l’autobiografia que ell mateix va dictar. I El Llibre d’amic e amat, d’inspiració poètica excepcional: Sebastià Alzamora en prepara una versió en català modern. També el Llibre de les bèsties, ben poc lul·lià, per cert, i que contra edl que es diu habitualment no és un text infantil: parla de les passions i les ambicions humanes amb tota la cruesa. I per acabar, Arbre exemplifical, recull d’apòlegs d’extraordinària originalitat, protagonitzats per exemple per un triangle, un cercle i un quadrat, o el present, el passat i el futur... I un nen criat per uns llops, en el precedent més antic del Llibre de la selva. Un text particularíssim que va interessar fins i tot els surrealistes.

Andorra
Santanach
Any Llull
Ramon Llull
Doctrina pueril
Còdex miscel·lani

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte