Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, Comédie, Molière, Le Misanthrope, Jocelyn Caballero, teatre, Illa Carlemany
Andorra, Comédie, Molière, Le Misanthrope, Jocelyn Caballero, teatre, Illa Carlemany

La Comédie, al cine i per triplicat


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Comédie Française

D’acord: no serà el Georges Dandin en viu i en directe amb què el curs passat la Comédie va debutar en aquest racó de món nostre. Però després de tres segles i mig d’espera, no està malament que hagin trigat només un any a repetir..., ni que sigui de forma més o menys virtual i a través de la pantalla gran. Serà aquest vespre als cines Illa Carlemany, de nou amb Molière –Le Misanthrope, en aquest cas– i atenció, que això és el millor de tot, en la primera de les tres obres de la troupe de la place Colette que es retransmetran aquesta primera temporada al multisala escaldenc.

Avui, ja s’ha dit, toca Misanthrope –16 euros els adults, 5 el públic escolar–, i la seguiran els pròxims mesos dos megaclàssics més del repertori universal: Roméo et Juliette (4 de maig) i Cyrano de Bergerac (18 d’octubre). Aquesta és la principal novetat de la Temporada cultural de l’ambaixada francesa, que arrenca –és clar– avui i que presentarà el cartell complet –una mica de paciència– la setmana que ve. La gràcia és que molt hàbilment la Temporada s’ha afegit al programa Théatre en direct au cinéma que impulsen la Comédie i Pathé, que s’ha estrenat aquest curs i que portarà aquestes tres obres a quatre centenars de sales franceses (i ara, també a Illa Carlemany).

Val a dir que Théatre en direct proposa exactament el que diu el títol, mentre que a Illa Carlemany només es retransmetrà en directe el Misantrop d’avui; Roméo et Juliette es va representar a la tardor –va ser, de fet, la primera funció del cartell– i per tant no hi hem arribat a temps, mentre que el Cyrano, que es veurà als cines normals el 4 de juliol, s’ha retardat aquí fins al 18 d’octubre per no coincidir amb la fi de curs del sistema francès.

Doncs sí: la Comédie. La crême de la crême, com deia l’any passat l’exambaixadora De Matha, i també i sobretot –per cenyir-nos als fets estrictes– “la més antiga, la més prestigiosa i la més venerable” de les companyies teatrals franceses, com deia ahir la seva successora, Jocelyn Caballero. Fundada oficialment el 1660 a partir de la fusió de les dues companyies del moment –la tropa de l’Hôtel de Bourgogne, lleial a Racine, i la de l’Hôtel Guénegand, hereva de Molière– i refundada el 1812 ni més ni menys que per Napoleó, l’objectiu primordial és –com és obvi– explotar el repertori clàssic del teatre francès, sense donar l’esquena a les obres mestres d’altres tradicions –el Roméo et Juliette de Shakespeare, sense anar més lluny– ni a la producció estrictament contemporània, que en aquesta primera edició de Théatre en direct no arribarà a la pantalla gran.

Però hi haurà més edicions, per poc que el públic respongui a aquesta estupenda iniciativa, i així ho van remarcar tant Caballero com el gerent del multisala, Jordi Torres. I sense que tot plegat signifiqui que la Temporada francesa hagi de prestar menys atenció al teatre de veritat: en viu, en directe i naturalment amb els actors a l’escenari. Es tracta, diu l’ambaixadora, de potenciar l’oferta de teatre (en) francès: de programar-ne més, i de fer-lo accessible a un major nombre d’espectadors: “Que l’aficionat del país pugui anar a la Comédie sense necessitat de pujar a l’avió.”

Igualment optimista es mostra Torres, amb la perspectiva que donen les tres edicions del cicle Òpera i Ballet dels cines Illa: una cartellera ben farcida de retransmissions en directe –aquestes, sí– i per on desfilen entre 80 i 100 espectadors per funció. Una xifra que Torres considera “sostenible” i que, si es repeteix ara amb l’experiment francès, augura per al curs que ve una segona edició que es podria ampliar amb obres no només en francès.

Però tot això ja es veurà: ara és l’hora del Misantrop: d’Alceste i de Célimène, de l’home que somia a viure apartat de tot i de tothom i demostrar així el fàstic que sent per la hipocresia i el cinisme ambiental, però que no pot evitar somicar per un gest, per una paraula de la dona que, ai, estima. Josep Maria Flotats en va estrenar fa quasi trenta anys –glups!– una cèlebre adaptació al Poliorama de Barcelona. La d’avui la dirigeix Clément Hervieu-Léger, sociétaire de la Comédie, amb Loïc Corbery (Alceste) i Adeline d’Herby (Célimène) als papers principals. I recordin: cinc actes, i en rigorós vers.

I òpera, també

El teatre en directe a la pantalla gran segueix els passos d’aquesta altra formidable iniciativa que és Òpera i Ballet al cine: Illa Carlemany s’hi van apuntar el 2014, així que ja anem per la tercera edició, que va arrencar al setembre amb una Norma des de la Royal Opera House. Si se la van perdre, no s’hi amoïnin perquè encara queda més de la meitat de la programació: el 16 de febrer, Così fan tutte des de l’Òpera de París, amb Jacquelyn Wagner, Michele Losier i Frédéric Antoun. La seguirà La Bella Dorment, de nou des de l’Opera House, amb motiu del 70è aniversari del ballet de Txaikovski i Petipa, i amb producció de Pete Farmer (28 de febrer). Més cites: més òpera, ara Manon Lescaut, des del teatre Regio de Torí (16 de març); Madame Butterfly, amb direcció d’Antonio Pappano (ROH, 30 de març); Rigoletto, des del Liceu, amb Javier Camarena, Carlos Álvarez i Desirée Rancatore (6 d’abril), i, per anar acabant, Un héroe de nuestro tiempo (teatre Bolxoi, 9 d’abril), Don Carlo (Florència, 5 de maig), El rapto en el serrallo (Scala, 19 de juny) i Otello (ROH, 28 de juny).

Andorra
Comédie
Molière
Le Misanthrope
Jocelyn Caballero
teatre
Illa Carlemany

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte