Diari digital d'Andorra Bondia
 L’actriu Íngrid Rubio (a dalt) i Elisabet Terri, a l’autocaravana ancorada al Coll de la Botella que serveix d’escenari a ‘Llana negra’.
L’actriu Íngrid Rubio (a dalt) i Elisabet Terri, a l’autocaravana ancorada al Coll de la Botella que serveix d’escenari a ‘Llana negra’.
L’escaldenca Elena de Santiago, al centre, i el director de ‘Pròfugs’, al rodatge del llarg.
L’escaldenca Elena de Santiago, al centre, i el director de ‘Pròfugs’, al rodatge del llarg.

La pandèmia no pot amb el cine fet a AND


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: E. T.

Elisabet Terri roda ‘Llana negra’ al Coll de la Botella i estrenarà el curt al desembre conjuntament amb ‘Vesània’, mentre Nil Forcada enllesteix ‘Pròfugs’ i Alvaro Rodríguez Areny espera arribar a temps de dirigir ‘Under the Ice’ aquest curs. Ah, sí, i al novembre tornen els fugitius de ‘El fred que crema’.

No sembla que aquest 2020 en tants sentits nefast hagi de ser un mal any des del punt de vista cinematogràfic. Més aviat al contrari, perquè al rodatge de El fred que crema, que va arrencar al setembre i que es reprendrà (i conclourà) el mes que ve, cal afegir-hi Llana negra, el segon curt d’Elisabet Terri, que es va rodar els dies 3 i 4 d’octubre, l’estrena més o menys imminent de Pròfugs, de Nil Forcada –ho expliquem a la peça adjunta– i molt probablement, Under the Ice, el nou projecte d’Alvaro Rodríguez Areny, un curt fantàstic, amb fantasma i nen, que el director de Wolves i Le Blizzard tenia al juliol molt coll avall però que de moment està en suspens, pendent que es concreti –o no– el pressupost.

Rodríguez Areny no perd l’esperança i confia que abans que acabi octubre pugui activar el pla de rodatge. Seria una notícia òptima perquè completaria una collita esplèndida per al cine autòcton, que es guarda a més una bala a la recambra: Hand Solo, el documental d’Hèctor Romance que segueix la peripècia del lauredià David Aguilar, rodat l’estiu i la tardor de l’any passat entre Sant Julià, la Seu, Barcelona i Hong Kong i que –segons el productor, Josep Pozo– està pendent només que la situació sanitària millori. Sense data, però llest per a la pantalla gran.
L’última a incorporar-se en aquesta estupenda collita ha sigut Terri. A Llana negra ha fet com a Vesània i s’ha multiplicat com a guionista, directora i actriu. Es tracta, diu, d’un curt de gènere, un drama amb tots els ets i uts a compte de dues germanes –Bruna, que encarna ella mateixa, i Noa, a qui posa veu i rostre l’actriu catalana Íngrid Rubio– a qui la vida ha distanciat fins a convertir-les pràcticament en dues desconegudes que es veuen obligades a resoldre les diferències en un marc tan sensacional com una autocaravana Hymer dels 80 –atenció al regust entre retro i ianqui de la cosa– ancorada ni més ni menys que al Coll de la Botella.
 
Bruna és la germana diferent, l’ovella negra de la família –d’aquí el títol, que Terri no volia massa obvi– a qui la vida dona una inesperada oportunitat de redimir-se: “Bruna es veu com la rareta de la família, però el desconcertant és que la seva germana mai no l’ha vist així, s’ho ha fet ella sola en la seva imaginació. Quantes vegades ens muntem mentalment una pel·lícula que no resisteix el mínim contrast amb la realitat!? Però mira que costa de baixar del burro”. Llana negra tuneja un projecte que la pandèmia va convertir en inviable, es va rodar en tres dies, pràcticament tot exteriors, amb un equip mínim –quinze persones al set– i es cruspirà un pressupost de 19.000 euros, inclosa la subvenció de Govern. Gairebé una proesa que ha deixat Terri amb un somriure de satisfacció i les ganes d’embarcar-se l’any que ve en un tercer curt. L’estrena, al desembre a les Fontetes, fent doblet amb Vesania. I allà al final de tot, sense presses ni ganes de precipitar-se, ja ensenya la poteta el primer llarg.

Teoria i pràctica de la fugida
A punt d’acabar la postproducció, diu Nil Forcada que al desembre Pròfugs estarà llesta i que l’estrena dependrà, és clar, de la situació sanitària. L’objectiu és estrenar-la al gener, al febrer com a molt tard. I el que veurem a la pantalla s’acostarà molt al que el director tenia al cap quan ara fa un any es va embarcar en aquesta aventura quasi temerària, perquè Pròfugs es va rodar amb 22.000 euros i quinze dies justets, repartits entre la capital, Ordino i el Serrat, i un elenc encapçalat per l’escaldenca Elena Santiago i el barceloní Jaume Vinyes. Es tractava d’explorar, diu Forcada, “un quadre de personatges que viuen fugint, de fet la pel·lícula gira al voltant d’una gran fugida cap endavant, en què Adorra i el temps juguen un paper laberíntic, però central”. Pelet críptic, admet, i un projecte molt ambiciós i al qual li va faltar més temps que diners, “a banda d’una mica més d’experiència”. Una mena de thriller generacional, que pot tenir ecos de Mala sangre de Leos Carax i també del Memento de Nolan, per l’aparentment caòtic temps narratiu. Serà el tercer llarg del director, després de dues rareses com van ser Andorra. Trinxera i Estigia.

 

 

 

Andorra
cine
Wolves
El fred que crema
Llana negra
Under the Ice
Pròfugs
Terri
Areny
Alvaro
Nil Forcada
Íngrid Rubio

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte