Diari digital d'Andorra Bondia
La soprano Jonaina Salvador i el conseller de Cultura lauredià, Josep Roig, en la presentació de la 4a temporada d’òpera, ahir al Centre cultural lauredià.
La soprano Jonaina Salvador i el conseller de Cultura lauredià, Josep Roig, en la presentació de la 4a temporada d’òpera, ahir al Centre cultural lauredià.

La temporada d’òpera creix i creix


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Agències

Arrencarà el 13 d'octubre amb ‘Il barbiere di Siviglia’, programarà un títol infantil (‘Hansel i Gretel’) i acabarà amb ‘La fille du régiment’.

La temporada d’òpera creix i creix. L’any passat va estrenar el cor adult i la col·laboració amb Villa Incanto, l’associació lírica que organitza el festival d’òpera de Recanati, la pàtria del tenor Beniamino Gigli. Doncs aquesta edició, la quarta, fa un pas endavant i incorpora d’una banda el cor jove, integrat per una quinzena de cantaires d’entre 6 i 18 anys i, de l’altra, travessa per primera vegada la frontera per exportar dues de les tres produccions del cartell: Il barbiere di Siviglia, que es representarà precisament a Recanati en una data per confirmar, i La fille du régiment, que s’integrarà al cartell d’un festival líric francès que la directora artística de la temporada, Jonaina Salvador, concretarà més endavant però que està “pràcticament confirmat”.

Més novetats: per primera vegada des que Andorra Lírica programa òpera de forma regular –i aquesta estupenda història va començar el 2015–, la temporada arrenca amb els tres títols confirmats des de l’inici: a Il barbiere di Siviglia (13 i 14 d’octubre) i La fille du régiment (11 i 12 de maig del 2019) hi hem d’afegir, atenció, Hansel i Gretel, amb què s’atreveix per primera vegada amb un títol expressament destinat al públic infantil.

Res de més natural en una iniciativa que des del primer dia va tenir clar que l’altra pota de l’invent havia de ser la pedagògica: d’aquí la creació del cor, primer l’adult i, ara, el juvenil, i l’estretíssima col·laboració amb l’escola d’art laurediana. Amb un objectiu entre cella i cella: crear afició. Les dues funcions reglamentàries de Hansel i Gretel s’han programat, en fi, per al 9 i el 10 de febrer, i tot plegat permetrà que es posi també per primera vegada a disposició dels melòmans un abonament de temporada. El descompte –de 88 a 76 euros– és més aviat testimonial, però és un començament.

No és poca cosa per a una iniciativa que ho deu quasi tot a l’empenta i l’entusiasme en primer lloc de Salvador i la colla de visionaris que li han fet costat des d’Andorra Lírica, i en segon, al Comú de Sant Julià i als patrocinadors privats que des del primer dia van creure en la viabilitat de programar òpera de forma regular. Avui sembla evident, perquè en tres edicions s’han produït onze muntatges i han desfilat pel Claror prop de 5.000 espectadors. Però fa quatre anys era poc més que una ocurrència temerària, i la prova és que tots els intents anteriors –que n’hi havia hagut– van acabar en fracàs. Fins que va arribar Salvador, és clar. I com que no tot podien ser flors i violes, a l’altre plat de la balança cal posar-hi la “suspensió” de la col·laboració amb el teatre Mariinsky de Sant Petersburg, que s’havia d’haver concretat en la coproducció de Carmen i la incorporació a l’elenc d’una selecció de ballarins del teatre rus. No podrà ser aquest curs, però es tornarà a intentar l’any que ve, deia ahir Salvador.

Pel que fa al cartell, l’únic muntatge que té de moment el repartiment tancat és Il barbiere, en règim de coproducció amb Villa Incanto i que aprofita el muntatge que els italians han estrenat aquesta temporada a Recanati. Per això el mestre Riccardo Serenelli repeteix com a director musical i d’escena –l’any passat ja ho va ser a L’elisir d’amore– i l’elenc sona especialment italià, amb cantants contrastadíssims com el tenor Carlos Giacchetta (Comte d’Almaviva) i els baixos Alessandro Battiato (Don Bartolo) i Ferruccio Finetti (Don Basilio). Els papers principals seran, però, per al baríton peruà Jorge Tello, a qui ja vam veure a Tutto Mozart, com a Figaro, i per a la mateixa Salvador, que torna a reservar-se el protagonista femení: en aquest cas serà Rosina.

Serà un Barbiere retallat, en què s’han suprimit sobretot els fragments del cor, i que per aquest mateix motiu no arribarà a les dues hores de l’original, però que conserva els números emblemàtics de la que passa per ser l’òpera bufa per excel·lència: la serenata d’Almaviva; la celebèrrima ària de Figaro, Largo al factotum; la de Don Basilio (La calúmnia) i la de Rosina (Una voce poco fa), per no parlar del duet final d’Almaviva i Rosina. Com és habitual, amb subtítols en català a la pantalla.

El cor infantil, que va començar a treballar al juliol i que aquest mes s’incorporarà als assajos al costat de la formació sènior, s’estrenarà com ja s’ha dit a Hansel i Gretel, de la qual es cantarà la versió en català de Joan Maragall, i l’adult haurà d’esperar La fille du régiment per tenir un especial protagonisme. No hi busquin aquest curs ni opereta ni sarsuela, d’acord. Però a canvi tindrem tres títols majors del repertori. Qui ens ho havia de dir fa tan sols cinc anys. Cinc!

Andorra
Sant Julià
Andorra Lírica
òpera
temporada
Gigli
Jonaina
Salvador
Recanati
Barber
Hansel
Gretel
La fille du régiment

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte