Diari digital d'Andorra Bondia
Agustí Franch, guiopnista i productor de 'El fred que crema', conversa amb l'actor Roger Masamajor durant el rodatge a Engolasters, al febrer passat.
Agustí Franch, guiopnista i productor de 'El fred que crema', conversa amb l'actor Roger Masamajor durant el rodatge a Engolasters, al febrer passat.
'Gio Garcia és Edur, el nen protagonista de 'Under the Ice', tercer curt d'Álvaro Rodríguez Areny i tercera participació a Sitges.
'Gio Garcia és Edur, el nen protagonista de 'Under the Ice', tercer curt d'Álvaro Rodríguez Areny i tercera participació a Sitges.
Elena Santiago és la protagonista de 'Pròfugs', eltercer llarg de Nil Forcada, rodat el 2019 i estrenat al novembre.
Elena Santiago és la protagonista de 'Pròfugs', eltercer llarg de Nil Forcada, rodat el 2019 i estrenat al novembre.
'42 segundos', coproduïda per Imminent i dirigida per Dani de la Orden, es va endur l'última subvenció de Cultura a la producció d'un llargmetratge.
'42 segundos', coproduïda per Imminent i dirigida per Dani de la Orden, es va endur l'última subvenció de Cultura a la producció d'un llargmetratge.
'Noria', tercer curt d'Elisabet Terri després de 'Vesania' i 'Llana negra', es va roda ral novembre al Delta de l'Ebre.
'Noria', tercer curt d'Elisabet Terri després de 'Vesania' i 'Llana negra', es va roda ral novembre al Delta de l'Ebre.
'Hand Solo', documental dirigit per Hèctor Romance que retrata la vida diària del lauredià David Aguilar, e sva estrenar al febrer.
'Hand Solo', documental dirigit per Hèctor Romance que retrata la vida diària del lauredià David Aguilar, e sva estrenar al febrer.

L’Any del Fred


Escrit per: 
A. Luengo / Fotos: Facundo Santana / BonDia

La pel·lícula de passadors de Santi Trullenque i Agustí Franch encapçala una collita sense precedents, amb sis rodatges i quatre estrenes. 

Parlàvem l’altre dia de l’excel·lent salut de la literatura amb ADN andosí. Doncs contra tot pronòstic, perquè les dificultats afegides per la pandèmia no auguraven res de bo, l’any que s’acaba ha sigut pròdig com mai en el sector audiovisual, amb mitja dotzena de rodatges i tres estrenes. Entre els primers, mereix especial atenció El fred que crema, el llargmetratge amb guió d’Agustí Franch i dirigit pel català Santi Trullenque que porta a la pantalla l’epopeia dels matemàtics polonesos que el 1943 van travessar els Pirineus fugint dels nazis, en realitat per Puigcerdà però que Franch es permet la llicència de fer-los passar per la Massana. Amb Roger Casamajor i Greta Fernández en els papers protagonistes, el rodatge ha sigut sens dubte el més accidentat de la nostra història audiovisual: va arrencar el març del 2020, just abans de declarar-se la pandèmia, i no va concloure fins al febrer passat. Dificultats de postproducció n’han retardat l’estrena, ara prevista per al febrer.

I si El fred que crema, per ambició, tema i pressupost (un milió d’euros, amb escassos precedents per a una producció impulsada des de casa), encapçala la llista de rodatges, Under the Ice l’hem de posar a dalt de tot en la llista d’estrenes. El tercer i amb tota probabilitat últim curt d’Álvaro Rodríguez Areny es va rodar entre gener i març als estudis Banzai de Badalona i Engolasters, i està protagonitzat per Gio García, Nerea Barros i Milo Taboada. El director de Under the Ice s’atreveix per primera vegada amb una pel·lícula estrictament de gènere, diguem-ne terror paranormal, i el resultat no podia ser més prometedor: Under the Ice va competir a l’última edició de Sitges, on Rodríguez Areny ha participat amb els tres curts que ha rodat fins a la data: una proesa formidable. El curt es va estrenar a l’octubre a Illa Carlemany i ha començat amb els millors auguris el periple festivaler: millor curt al Golden Knight de Malta, i Menció especial a l’Isla Calavera de Tenerife. I els que vindran.

L’altra sensacional notícia de l’any cinematogràfic que se’n va és el rodatge de 42 segundos, la primera ficció inspirada en els Jocs de Barcelona, dirigida a quatre mans per Dani de la Orden i Àlex Murrull, protagonitzada per Jaime Lorente i Álvaro Cervantes i coproduïda per Imminent, l’activíssima factoria de José Pozo i Elisabet Terri. Rodada a l’octubre i el novembre entre Barcelona (piscines Picornell) i Andorra (coll de la Botella, Canillo, el Pas de la Casa) amb un pressupost quasi de superproducció per als barems espanyols (tres milions d’euros) la pel·lícula està ara mateix en fase de postproducció i sense data d’estrena, tot i que molt probablement arribarà a les sales a temps per la campanya d’estiu.

El tercer llarg de l’any és Hand Solo, en aquest documental, segur que ho recorden, produït també per Imminent i dirigit per Hèctor Romance, es va inspirar en l’epopeia del lauredià David Aguilar. Rodada immediatament abans de la pandèmia i estrenada el febrer passat, va rebre el premi al millor documental al Sci-Fi Festival de Boston. El repòquer d’Imminent el completen tres curts: per començar, Plastic Killer, una ficció quasi marciana amb guió i direcció del mateix Pozo, que conta l’idil·li impossible entre una senyora de mitjana edat (Laura Gómez-Lacueva) i una bossa de plàstic –així, com ho senten– i que té en el protagonista masculí, l’humorista espanyol José Mota, el ganxo principal. Plastic Killer es va rodar a l’abril a Madrid i encara no té data d’estrena. Sí que hem pogut veure Llana negra, el segon curt de Terri, que n’és a la vegada guionista i coprotagonista, juntament amb la catalana Íngrid Rubio. Es va rodar la tardor del 2020 al Coll de la Botella, escenari recurrent en les produccions d’Imminent, i és un drama familiar a compte de les traumàtiques relacions entre dues germanes.  Llana negra va guanyar el premi a la millor actriu a l’Oriana de Sant Andreu de la Barca, i s’ha estrenat recentment a Les Fontetes. Mentrestant, Terri ha rodat el tercer curt, Noria, un altre drama especial, rodat al setembre al Delta de l’Ebre i en què Albert Vilcan i Arlette Torres recreen l’amistat d’un noi autista amb una noia sordmuda. L’estrena, també pendent. 

La llista de bones notícies de l’any la completen l’esperadíssima estrena de Pròfugs, el tercer llarg de Nil Forcada, rodat la tardor del 2019, també un minut abans de la pandèmia, amb Elena Santiago, Mercè Canals i Pere Vilarrubla, i el teaser de Verdugos, del tàndem Franch/Trullenque, produït també per Red Nose, com El fred que crema, i rodat la setmana passada a la Model de Barcelona. L’estrena, probablement al febrer.

 

Andorra
cine
audiovisual
Pròfugs
Fred
under
nòria
Hand
42 segundos
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic