Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, curtmetratge, Wolves, curt, Alvaro Rodríguez Areny, rodatge, Le Blizzard, Aida Folch ,Isak Férriz, Irene Quero, Alex Moreu, Rachel Lascar, Boris Cartes, Lluís Dejuan, MG 42, Luger, màuser, coll d'Ordino, cortals d'Encamp
Andorra, curtmetratge, Wolves, curt, Alvaro Rodríguez Areny, rodatge, Le Blizzard, Aida Folch ,Isak Férriz, Irene Quero, Alex Moreu, Rachel Lascar, Boris Cartes, Lluís Dejuan, MG 42, Luger, màuser, coll d'Ordino, cortals d'Encamp

‘Le Blizzard’: el dia del ‘dummy’


Escrit per: 
A. Luengo / Aida Folch és Marie, la fugitiva que desperta enmig de la tempesta en un bosc del coll d’Ordino (Foto: Olmo Sobrino).

El rodatge del nou curt de Rodríguez Areny converteix el coll d’Ordino i els Cortals d’Encamp en escenaris bèl·lics.

Si alguna de les tres últimes nits haguessin tingut l’ocurrència d’enfilar-se fins als Cortals d’Encamp, s’haurien endut la sorpresa de la seva vida: l’equip d’Álvaro Rodríguez Areny ha replicat, en una de la cabanes que esquitxen el paratge, l’edifici de pedra de la duana francesa del Pas, tal com la va fotografiar Francesc Pantebre el gener del 1944 –recordin l’esvàstica onejant orgullosament al pal– i amb l’afegit d’una breu però inquietant patrulla integrada per tres soldats nazis, amb el seu màuser, la seva Luger i la seva MG 42. Tampoc no hi faltava el Citroën reglamentari –un Traction Avant d’època–, i el director encampadà s’ho va fer venir bé perquè fins i tot la neu comparegués puntualíssima: cada tarda han caigut unes estupendes, precioses volves que han salvat la continuïtat sense que s’hagués d’innivar artificialment: “Hem tingut exactament les condicions que necessitàvem; fins i tot a la seqüència final no diré que va bufar el torb, però li va faltar poc. Ni fet exprés”. A canvi, és clar, tant ell com els actors –amb Isak Férriz (el passador) i la catalana Aida Folch (Marie) al capdavant– han hagut de suportar temperatures de fins a -10º C i, com ell mateix adverteix, “rodar tres hores a la intempèrie en aquestes condicions és esgotador”.

Doncs així ha passat el cap de setmana la quarantena de persones que integren l’equip de Le Blizzard: al matí i al migdia, rodaven al coll d’Ordino i, a la tarda, just quan queia el sol, es mudaven als Cortals. El rodatge s’allargarà encara fins al dimecres, però ahir va concloure la part logísticament més complexa, amb tots els actors en dansa: Irene Quero –que hi fa de Margot, la filleta que Marie ha perdut al bosc i que Folch va buscant durant tota la pel·lícula–, i els quatre fugitius que completen el grup que condueix Férriz –dos francesos, Àlex Moreu i Rachel Lascar, i dos aviadors britànics, Yuri D. Brown i, atenció, Boris Cartes. I no ens oblidem dels tres soldats alemanys –tots tres figurants de l’Associació Catalana de Col·leccionistes d’Uniformes Històrics– ni de Lluís Dejuan, que condueix l’inquietant Traction nazi.

A partir d’avui només quedaran Férriz i Folch i, en aquesta última, li esperen encara algunes dures proves: avui, per exemple, està previst que es topi el dummy d’aquí dalt, les restes congelades d’un fugitiu mort a la muntanya, en un episodi inspirat en la desaparició, al Montmantell, de tres aviadors britànics –Owens, Plaskett i Bailey– l’octubre del 1943: els cossos van ser recuperats la primavera següent. El fals però hiperrealista cadàver ha estat dissenyat per Poli Cantero –dos premis Goya al sarró (Acción mutante i La madre muerta)– així que a Folch li espera una jornada mogudeta. Se’l toparà, per cert, al bosc del coll d’Ordino on transcorre bona part de l’acció de Le Blizzard i on, previsiblement, apareixerà la mena de fantasma –un fantasma que sobretot bufa: som davant d’una pel·li que sembla de guerra, però que és en veritat fantàstica– que empaita el grup de fugitius. A banda dels nazis, és clar.

Com poden intuir, Rodríguez Areny es confessava ahir entusiasmat amb la criatura i perfectament conscient de la responsabilitat que pesa sobre ell. Le Blizzard és en tots els sentits un projecte molt més gran que Wolves, començant per l’elenc: “La meva experiència en la direcció d’actors és mínima, així que jo els explico la meva idea, l’Aida i l’Isak em diuen el que en pensen i entre tots ho polim. Una mica més d’intensitat aquí, una mica d’agressivitat allà i para de comptar. Són tan bons que amb molt poc en fem prou: no diré que surti tot a la primera, però gairebé.”

El repte és ara estar a l’altura d’un equip que, a diferència de Wolves, és absolutament professional: “El responsable que la narrativa funcioni, que la història s’entengui soc, al final, jo, que soc qui decideix els plànols que es roden, els que em serviran per explicar la història de la millor manera”. De fet, insisteix que no es tracta tant de buscar els plànols més espectaculars com els més eficaços, que connectin entre ells i ajudin l’espectador a seguir la narració: “L’important és que s’entengui”. La solució, al juny, que és quan està prevista l’estrena. I l’objectiu, repetir a Sitges.

Andorra
curtmetratge
Wolves
curt
Álvaro Rodríguez Areny
rodatge
Le Blizzard
Aida Folch
Isak Férriz
Irene Quero
Alex Moreu
Rachel Lascar
Boris Cartes
Lluís Dejuan
MG 42
Luger
màuser
coll d'Ordino
cortals d'Encamp

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte