Diari digital d'Andorra Bondia
Foto de família de la ministra de Cultura, els patrons i els directors de l’ENA amb actors i tècnics que participaran a la temporada.
Foto de família de la ministra de Cultura, els patrons i els directors de l’ENA amb actors i tècnics que participaran a la temporada.

L’ENA enrola Carmen Machi


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: SFGA

Tres de les quatre propostes del curs són coproduccions internacionals, i estrenarà el primer muntatge infantil.

L’Escena Nacional va fer el curs passat el salt Runer avall, i l’experiment va anar prou bé com perquè la direcció tripartita, ja saben: Mònica Vega, Joan Hernández i Alfons Casal, per quarta temporada consecutiva, perseveri en una línia estratègica, la de les coproduccions internacionals, que pretén servir com a carta de presentació per a l’ENA al circuit català i també a l’espanyol, fer-se un nom perquè se la tingui en compte com a agent actiu en el món de la faràndula i, és clar, servir de trampolí per als professionals del país.

En resum, es tracta, d’una banda, d’obrir portes als nostres artistes i donar visibilitat a l’ENA; i de l’altra, d’anar preparant el camí perquè a mitjà termini l’ENA estigui en condicions d’aixecar una producció amb un equip “majoritàriament” nacional amb possibilitats reals de fer temporada al circuit català: “Tenint en compte la realitat del mercat, això només és possible si l’ENA es fa un nom fora de les nostres fronteres, donant-la a conèixer a les principals companyies i productores catalanes”.

Propòsits tan elevats s’han de materialitzar precisament a través de les coproduccions internacionals, que aquest curs tornaran a ser tres i amb un nom propi per sobre de tots: l’actriu madrilenya Carmen Machi, el més semblant a una estrella del panorama teatral espanyol, tot i que degui bona part de la seva celebritat a la televisiva Aida.

Machi, en fi, encapçala el repartiment de Prostitución, una ambiciosa proposta pròxima al teatre social perquè pretén explorar l’ofici del títol des de totes les perspectives: els perfils de les dones que l’exerceixen, els vincles amb la immigració il·legal,  el submón de la droga, l’explotació sexual i la violència de gènere. Machi hi compartirà repartiment amb les també televisives Nathalie Poza (La catedral del mar) i Carolina Yuste (Brigada Costa del Sol), totes tres sota la direcció d’Andrés Lima, un dels fundadors d’Animalario. Prostitución és una coproducció amb Checkin, Teatro Español i Molinos de papel, s’estrenarà el 17 de gener del 2020 a la sala Principal del Teatro Español de Madrid, i s’estrenarà al Claror en data per confirmar després de la reglamentària gira espanyola. La torna andorrana del muntatge, perquè totes les coproduccions de l’ENA han d’encabir professionals del país a l’equip artístic, serà en aquesta ocasió doble, amb Hèctor Mas a la producció executiva i el mateix Casal com a ajudant de direcció.

Franch hi torna amb ‘èxit’
Prostitución és sens dubte l’aposta més ambiciosa del curs, i portarà l’ENA més lluny que mai abans. Però la temporada inclou dues coproduccions més: la primera, Èxit (els 10 manaments), comèdia de vocació obertament comercial del prolífic Agustí Franch (Fred, Coitus), coproduïda amb Red Nose i Produccions 23, i amb un elenc de nou decididament mediàtic, amb els actors catalans Mingo Ràfols i Roser Batalla –a tots dos els vam veure a El cor de la ciutat– com a secundaris de luxe d’Irina Robles, la prota de la funció en la pell de Lídia, en el seu primer dia de feina com a cap de recursos humans d’una gran multinacional. L’estrena, el 27 de setembre a Les Fontetes, amb temporada lligada a l’Eixample Teatre de Barcelona a l’octubre. La direcció, per cert, anirà a càrrec d’Òscar Contreras, amb qui Franch va coincidir a Coitus, amb el mateix Hernández com a segon.

La tercera i última coproducció serà Com menja un caníbal, proposta multitudinària, amb deu intèrprets a l’escenari, que combina el teatre de text, el teatre visual i el teatre gestual amb el circ i les acrobàcies, i tot per retratar la vida de Dora, resum i encarnació de tots aquells a qui el “sistema” –sigui això el que sigui– no reserva lloc ni oportunitats. Dirigeixen els catalans Isis Martín i Aleix Fauró, amb l’actriu Núria Montes (La pista) al repartiment, i Isak Férriz, col·laborador habitual de La Virguería, als vídeos promocionals. L’estrena, el 20 de desembre al centre cultural Lleialtat Santsenca, amb gira catalana immediatament després. Al Claror hi recalarà al primer semestre de l’any que ve, en data també per confirmar.

La resta de la temporada –que la direcció de l’ENA ja no vol que es digui així– la completa Clementina, la primera producció destinada al públic infantil, en què Núria Montes, aquí amb el barret de directora i guionista, ha adaptat un conte d’Adela Turín –pionera de la perspectiva de gènere en l’educació. Es tracta d’una coproducció amb Somhiteatre que s’estrenarà el 12 d’octubre a Les Fontetes i que es reposarà a la Temporada infantil de la capital. El repartiment l’integren Gemma García i Raquel López, per part de Somhiteatre, i el ballarí Xavi Pérez, un clàssic dels Pastorets.

El pròxim repte, el circuit francès

Si una cosa va quedar clara ahir en la presentació del nou curs de l’ENA és l’aval de la titular de Cultura, Sílvia Riva, al diguem-ne gir estratègic impulsat per la direcció l’any passat. De fet, la nova i decidida orientació cap a les produccions com a primer pas per posar en òrbita catalana la marca ENA no és l’única herència del 2018: un dels muntatges estrenats l’any passat, De quin color és un petó, tindrà una segona oportunitat i participarà l’11 d’octubre a la Fira de la Mediterrània de Manresa, sota el paraigua de la Xarxa Alcover, per on la temporada anterior ja va desfilar l’Aniversari de Juanma Casero i L’Animal. Amb èxit més que notable, perquè –recordin– es va representar al Teatre del Raval, dintre de la Mostra de Teatre de Barcelona, i després al Versus, on va resistir tres setmanes en cartell. El repte pendent de l’ENA, per consolidar aquesta dinàmica de creixement, és posar els peus al circuit francès. Ja es va intentar en l’etapa d’Ester Nadal, que també va ser en això pionera, però la direcció actual és conscient que s’ha decantat de forma quasi absoluta –i diríem que natural– cap al costat català. Aquest biaix s’intentarà corregir amb la complicitat de l’ambaixadora de França, Jocelyn Caballero, que ja ha ofert els seus bons oficis perquè tot això no es quedi en una declaració de bona voluntat. Finalment, cal consignar que la Fundació Crèdit Andorrà, que havia acompanyat l’ENA des dels inicis, s’ha retirat aquest any del patronat. Els 10.000 euros anuals que hi aportava els assumirà Cultura, que contribueix amb 62.000 dels 72.000 euros del pressupost anual. Els altres 10.000 els abona el Comú de la Massana, que és l’altre patró supervivent de l’ENA.

Andorra
ENA
Escena Nacional
Mònica Vega
Carmen Machi
teatre
temporada
Prostitutas
Alfons Casal
Franch
Férriz
Hèctor Mas

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte