Diari digital d'Andorra Bondia
L’escriptora Mireia Moya va assenyalar alguns dels detalls de l’obra que formen part del relat ‘La casa dels Bendel’.
L’escriptora Mireia Moya va assenyalar alguns dels detalls de l’obra que formen part del relat ‘La casa dels Bendel’.

L’obra ‘Paisatge’ de Modest Urgell inspira “una història de fantasmes”


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: Museu Carmen Thyssen

La tarda tempestuosa d’ahir, amb llamps i trons, pedregada a estones i boira a les muntanyes, semblava l’escenari més adient per a la presentació de la “història de fantasmes” que la jove escriptora Mireia Moya, que signa amb el pseudònim d’Alma Mor, va presentar al Museu Carmen Thyssen Andorra: La casa dels Bendel.  

El relat primer va ser curt, de tres o quatre pàgines, fetes per un encàrrec del mateix museu per Tots Sants del 2017. Un encàrrec molt particular, però: escriure una petita història, prenent com a punt de partida un dels quadres que formen part de l’exposició actual del museu, Allées et venues. El quadre en qüestió es titula Paisatge i és de Modest Urgell. Ara aquesta petita història plena d’intriga s’ha convertit en un llibre d’un centenar de pàgines, que ahir l’autora va promocionar davant mateix del quadre, i va revelar alguns dels secrets que s’amaguen en el seu llibre.  

En primer lloc, Moya va compartir la seva interpretació sobre la missió rebuda: “fer volar la imaginació a través dels estímuls que es reben del quadre”, de manera que amb “La casa dels Bendel he donat més vida al quadre”.

El quadre pinta un gran casalot abandonat enmig d’un espai paisatgístic en el qual hi ha un contrast notable de clarobscurs. Moya, gairebé enganxada al quadre, va fer notar un dels elements característics que apareixen en l’obra de Modest Urgell, el ratpenat. L’animal, si es mira des de lluny quasi ni s’aprecia però, si algú l’assenyala, la resta d’admiradors del quadre, aturats al seu davant, exclamen un “guaita, no l’havia vist”. 

La casa dels Bendel explica la història d’un quadre que està maleït, “a partir del qual  es crea un passat i un present”, va explicar l’autora. Tot comença en una botiga d’antiguitats, on es presenta un comprador estrafolari, ric i molt exigent, que vol comprar una peça d’art molt exclusiva. És així que l’antiquari li ofereix precisament el quadre de la casa de la família Bendel. Aquest principi dona pas al desenvolupament de tot un relat que barreja la intriga i el misteri. L’autora va reconèixer que està influenciada per històries que ha sentit explicar moltes vegades i que té ja incorporades en el seu bagatge i en la seva experiència. El relat,  va revelar, comença amb una cita d’Edgar Allan Poe. 

En la presentació del llibre, el director artístic del museu, Guillermo Cervera, va explicar l’anècdota que quan va arribar al museu el quadre d’Urgell ja el van batejar amb el títol del relat, La casa dels Bendel, i des de llavors li va quedar aquest nom “com una mena de pseudònim de l’obra”. Igualment, va assenyalar que, al seu parer,  el llibre “parteix del romanticisme melancòlic que transmet el pintor Urgell en les seves obres”.

D’altra banda, Cervera va mostrar l’aposta del museu per la promoció de diverses manifestacions culturals. En aquest sentit, va assegurar que així, amb aquesta experiència combinada entre la literatura i la pintura, s’obria “una nova faceta dins del museu”. Per aquest motiu, va anunciar que es plantegen fer una mena de visita guiada de l’obra d’Urgell a partir del llibre en el temps que queda d’exposició. 

La casa dels Bendel és el primer llibre publicat de Mireia Moya, que va estar molt vinculada als inicis del Museu Thyssen, ja que va formar part de l’equip de treballadors. El relat es pot trobar en català i en castellà. 

obra
paisatge
Modest Urgell
inspira
història
fantasmes
Número de vots: 110
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic