L’ONCA culmina al Consell General la integral de les simfonies de Mendelssohn
La cita és el 16 de febrer al Consell General: l’ONCA hi estrenarà Mendelssohn, viatger sense fronteres, la segona entrega del cicle Fronteres, que va arrencar quinze dies enrere a l’Auditori i que culmina d’altra banda l’ambiciós projecte en què la formació que dirigeix Gerard Claret es va embarcar el 2017: pujar a escena la integral de les simfonies del compositor alemany. I quan diem “pujar a escena”, ho diem literalment, perquè des de l’inici del projecte l’ONCA s’ha fet acompanyar per un actor que llegeix des de l’escenari cartes del mateix Felix –i de la seva germana, Fanny– que il·lustren el lema central del concert.
En aquest cas no serà diferent: l’ONCA tocarà les simfonies número 4, 5, 2 i 1 –per aquest ordre– i l’actor català Josep Julien (Secrets de família, Cites) hi anirà intercalant textos del compositor i notícies extretes dels diaris d’ara mateix, perquè Viatger sense fronteres pretén reflexionar sobre el drama de la migració contemporània posant-la al costat de l’experiència de Mendelssohn, que es va passar la primera joventut pul·lulant per Europa. No era ben bé el que entendríem per un emigrant econòmic, i molt menys un refugiat, però la dèria viatgera de Mendelssohn és una coartada suficient per lligar el seu repertori simfònic amb un dels grans fenòmens del segle XXI. La intenció, diu Josep Martínez Reinoso, l’ideòleg del cicle Fronteres, “és emfasitzar que les persones emigrades, siguin de l’època que siguin i vinguin d’on vinguin, experimenten processos igualment traumàtics”. La direcció escènica i la dramatúrgia aniran a càrrec de Juanma Casero, ubic aquests últims mesos, i el concert es repetirà el 21 de febrer al Palau de la Música Catalana, en la segona proposta del cicle Petit Palau.
Les altres dues cites de Fronteres, en fi, tindran lloc també al Petit Palau: el 21 de març, Fronteres del terror i de la guerra, amb direcció de Vera Martínez, violinista del Quartet Casals, i obres d’Elgar, Webern i Xostakòvitx vinculades als episodis bèl·lics del segle XX europeu; i el 16 de maig, Músiques, nacions i fronteres, amb l’ONCA sota la batuta del violinista Manfredo Kraemer, concertino habitual de Jordi Savall, i un programa amb obres de Locke, Rebel, Vivaldi i Telemann per il·lustrar –diu Reinoso– els processos d’hibridació cultural.