Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, Ordino, ONCA, 25è aniversari, 25 aniversari, 25, Peralba, Gelabert, Claret, GIO Orquestra, Haydn, Brotons
Andorra, Ordino, ONCA, 25è aniversari, 25 aniversari, 25, Peralba, Gelabert, Claret, GIO Orquestra, Haydn, Brotons

L’ONCA vol tocar més


Escrit per: 
A. Luengo / Josep Peralba, Àstrid Janer, Olga Gelabert i Gerard Claret, davant del cartell del 25è aniversari, obra de Janer (Foto: SFGA).

La formació celebra el 25è aniversari d’una ‘fórmula d’èxit’ i reclama més patrocinadors.

Avui li diem ONCA i tothom sap que ens referim a l’Orquestra Nacional Clàssica. Una aventura musical que va néixer oficialment el 13 de març del 1993 i que aquest 2018 celebrarà, per tant, el 25è aniversari. Ho farà amb una programació especial que tindrà la cita més destacada en l’estrena del Doble concert per a violí, violoncel i orquestra, escrit expressament pel compositor català Salvador Brotons i que tindrà lloc –és clar– el 13 de març a l’Auditori Nacional i dintre dels actes que el Consell General prepara amb motiu del primer quart de segle de la Constitució. Ahir era, doncs, un dia gran: es presentava la programació del 25è aniversari del que la ministra Olga Gelabert –presidenta de la Fundació ONCA, el paraigua jurídic de l’orquestra– va descriure com una “fórmula d’èxit”; Josep Peralba, conseller delegat de Crèdit Andorrà i vicepresident de la Fundació, com “el nostre millor ambaixador”, i Gerard Claret, director artístic de tot plegat, com “el projecte de la meva vida, que he tingut a més el privilegi de dur a terme al meu país: un referent cultural que en aquests 25 anys ha fet coses impressionants”.

L’ONCA, coincideixen, ha complert els objectius fundacionals, que eren essencialment motivar els joves músics del país i oferir-los una sortida professional, i acostar la música clàssica a la ciutadania. Avui més de la meitat de la formació la integren intèrprets nascuts o formats al nostre racó de món –el 1993 només n’hi havia un: el mateix Claret– i la vocació de servei s’articula a través de la Jove Orquestra Nacional Clàssica al Jonca, nascuda el 2002, i els projectes pedagògic –amb els concerts familiars i els tallers formatius al capdavant– i social, l’última pota de la Fundació i que, sota el lema Música i creativitat, ha portat la música clàssica als col·lectius amb més dificultats per accedir-hi, des de l’Escola Meritxell fins al Centre Penitenciari i la Gavernera.

Tot això ho donem avui quasi per descomptat, però els inicis no van ser tan planers. Ho recorda el mateix Peralba: “Eren temps difícils, les prioritats econòmiques eren altres i embarcar-nos en un patrocini com aquest resultava una mica... atípic. Però ens en vam sortir”. Peralba va renovar el compromís amb l’ONCA –“Ens sentim plenament convençuts del projecte i continuarem donant-li suport”– i no va tenir manies a reclamar una major implicació de la iniciativa privada: “Comptar amb més patrons donaria a la Fundació més volada encara. L’ONCA és l’orquestra del país, i l’hem de fer nostra. No l’hem de veure com un cost, sinó com una inversió”.

També Claret, “més satisfet encara del que hem sembrat que del que hem fet –i hem fet moltes coses–, perquè això és el que ens ha dut fins aquí”, va esbossar una mena de carta als Reis: posats a buscar-li un però, va venir a dir, el que falta per arrodonir aquest “projecte d’èxit” és incrementar el nombre d’actuacions al país de l’ONCA “com a orquestra”, que no deixa de ser la matriu o el tronc del qual surten tots els altres brots. És veritat que la Fundació ja té una mena de temporada, però també ho és que els bolos domèstics de l’ONCA pròpiament dita no superen la mitja dotzena, i que el que es presentava ahir era més un calendari amb les activitats que organitza la Fundació que no una temporada amb tots els ets i uts com la que tenen les orquestres “normals” –per utilitzar l’adjectiu que va fer servir el mateix Claret.

Vaja, que l’ONCA vol tocar més. Potser una temporada “normal” és una aspiració ara mateix massa elevada –perquè ens en fem una idea, la Simfònica de Barcelona, amb seu a l’Auditori de la ciutat comtal, protagonitza aquest curs cinc estrenes absolutes i 19 primeres audicions–, però Claret veu plausible un calendari més farcidet: “No és només una qüestió de diners i hi estem treballant. Hem de trobar la fórmula”.

Bolos al Comunal i a Sant Esteve

El Doble concert de Brotons, dirigit pel mestre català, amb Lluís i Gerard Claret com a solistes i en què l’ONCA tocarà per primera vegada amb la Simfònica de Girona, s’estrenarà el 13 de març a l’Auditori i el 26 de maig viatjarà a Perpinyà. Les altres actuacions previstes al país –a banda del concert de Cap d’Any– seran el 20 de gener al Comunal, amb la segona entrega de la Integral Simfonies Mendelssohn; el 17 de febrer al vestíbul del Consell, amb Joan Enric Lluna com a clarinet solista; i el 7 d’abril a Sant Esteve, amb Abel Tomàs com a concertino director i la participació del poeta lleidatà Josep Pedrals, i un programa consagrat a Les set útimes paraules de Jesucrist a la Creu, de Haydn. La resta del calendari se’l reparteixen la Jonca, als concers de Primavera (6 de maig), Meritxell (16 de setembre) i Santa Cecília (25 de novembre), així com l’ONCA Basic, amb un programa encara per determinar. El curs passat la Fundació ONCA va organitzar 44 activitats que van congregar 13.272 espectadors. El pressupost puja a 305.000 euros, la mateixa quantitat que el 2017.

Andorra
Ordino
ONCA
25è aniversari
25 aniversari
25
Peralba
Gelabert
Claret
GIO Orquestra
Haydn
Brotons
Número de vots: 318
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic