Diari digital d'Andorra Bondia
Les dues obres ja confirmades de la pròxima exposició del Thyssen: el bronze ‘Petit nu ajagut’ (1908), de Matisse (13,6 per 9 per 10 centímetres), i ‘Escena de platja’ (1868), de Homer (oli sobre tela, 29 per 24 centímetres).
Les dues obres ja confirmades de la pròxima exposició del Thyssen: el bronze ‘Petit nu ajagut’ (1908), de Matisse (13,6 per 9 per 10 centímetres), i ‘Escena de platja’ (1868), de Homer (oli sobre tela, 29 per 24 centímetres).

Matisse tornarà al Thyssen


Escrit per: 
A. Luengo / Fotos: Col·lecció Carmen Thyssen

La tercera mostra obrirà el 10 d’octubre i inclourà 28 obres, entre les quals, i per primera vegada, dues escultures.

Ja està. Si no van ser previsors i ahir no van desfilar per l’hotel Valira, fan tard: ahir mateix va tancar Allées et venues, la segona exposició del Museu Carmen Thyssen Andorra. Una oportunitat única de contemplar a un pam –o dos, perquè recordin que no poden sobrepassar la línia negra– obres de Canaletto, Gauguin, Monet, Sisley i Matisse, entre altres grans mestres de la pintura universal. I no es poden queixar, perquè han tingut set mesos per deixar-s’hi caure.

El director artístic de la pinacoteca, Guillermo Cervera, en feia ahir balanç provisional i avançava que des de març han rebut prop d’11.000 visitants. Una xifra que queda aparentment lluny dels més de 20.000 amb què va tancar l’exposició inaugural, d’acord, però és que Escenaris –recordin– va obrir el març del 2017 i va tancar el febrer passat: va tenir quatre mesos més, i això es nota en els números finals. Però Cervera està satisfet perquè al marge de les xifres absolutes, mes a mes el nombre de visitants ha sigut superior en aquesta segona proposta. Fins i tot els mesos més fluixos, que van ser maig i juny, es va superar el miler d’entrades, i entre juliol i agost hi van desfilar 6.000 visitants més: “Creixem d’una forma raonable, perquè l’espai és el que és i perquè es tracta de conservar el concepte que ens fa especials i diferents, aquesta intimitat que aconseguim entre visitant i obra”.

Tot això ja és història, però si s’ho van perdre, no s’hi amoïnin: en un mes clavat el Thyssen obrirà la tercera exposició. Serà el 10 d’octubre, aquesta vegada amb 28 obres, en lloc de les 22 que s’hi havien exposat fins ara, i atenció, perquè per primera vegada inclourà escultura. Dues peces, per començar, entre les quals es troba Nu ajagut, un bronze delicadíssim i de petit format –quasi minúscul, perquè fa 13,6 per 9 per 10 centímetres– datat al 1918 i que forma part de la reduïda producció escultòrica de l’artista: una setantena de peces, en total. Matisse s’hi va aficionar a finals del segle XIX, quan la figura humana va guanyar la partida al bodegó i al paisatge, i des d’aleshores si va tornar de forma recurrent en moments de crisi creativa. Les escultures les considerava estudis complementaris de la seva obra pictòrica: per això Petit nu ajagut evoca obres com La música (1907), El luxe (1907) i Banyistes amb tortuga (1908).

L’escultura que acompanyarà el Matisse no se sabrà fins al 10 de setembre, però tant l’una com l’altra serviran per descobrir una de les facetes menys transitades de la col·lecció Carmen Thyssen. Com adverteix Cervera, “no és precisament el fort de la col·lecció”, però sí un complement molt interessant, que a part del Matisse inclou també quatre marbres de Rodin i Bronco, un genet en bronze de Frederick Remington: n’hi ha dues còpies, i l’altra és, atenció, al Despatx Oval de la Casa Blanca.

L’altra obra de moment confirmada és Escena de platja, de Winslow Homer, pròxim a l’impressionisme i considerat el pintor nord-americà més important del XIX. Com haurà probablement intuït el lector, el motiu central d’aquesta tercera exposició serà precisament la figura humana. A diferència d’Escenaris i d’Allées et venues, les obres s’exposaran segons unes afinitats més electives que no acadèmiques, perquè els visitants hi puguin desfilar segons els seus impulsos, sense seguir un itinerari predeterminat. Així que no s’esperin ni escoles, ni èpoques ni països. Els grans noms habituals, però distribuïts de forma aparentment anàrquica. Tots els detalls, el 10 d’octubre. Demà passat, com qui diu.

Ben aviat, dues mostres per curs

La pròxima exposició obrirà a l’octubre i s’allargarà fins al setembre del 2019 per aprofitar al màxim la temporada alta, diu Cervera, i evitar les aturades a mig curs. Aquest serà en endavant el ritme habitual del Thyssen, que es podria combinar amb mostres més concentrades, de tres o quatre mesos, que permetrien programar-ne dues per temporada. Serà la manera, diu, de tancar col·laboracions amb museus internacionals, que difícilment cedirien obres per períodes més dilatats. I ben aviat, augura.

Andorra
escaldes
Thyssen
Matisse
Cervera
Homer

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte