Diari digital d'Andorra Bondia
‘Granit i vidre’ va guanyar el novembre del 2018 concurs per al futur museu de l’automòbil, que el Govern vol aixecar a Encamp.
‘Granit i vidre’ va guanyar el novembre del 2018 concurs per al futur museu de l’automòbil, que el Govern vol aixecar a Encamp.

Museu de l’Automòbil, o The Cloud 2a part?


Escrit per: 
A. L. / Fotomuntatge: Lluís Ginjaume / Gerard Veciana

La retallada de quatre milions del pressupost planteja dubtes sobre la viabilitat del projecte.

Al Museu de l’Automòbil se li està posant la cara de The Cloud. Ja saben, la hipermoderna i frustrada seu d’Andorra Telecom que al llarg d’una existència eminentment virtual –mai no va passar dels plànols– havia de costar entre 25 i 30 milions d’euros, que després van ser 32, per enfilar-se en un moment intermedi als 44 i baixar finalment fins als 39, abans que fos aparcat al calaix on dormen el metro aeri, el Museu de la Identitat de Gehry i altres quimeres a l’andorrana.

Era el juliol del 2018, i l’ocurrència ja ens havia costat tres milions d’euros. Doncs bé, el Museu de l’Automòbil encara no s’ha suspès però ja ha cremat l’etapa immediatament anterior, que és aquest vertiginós i aparentment capritxós tobogan pressupostari. L’última notícia la coneixíem dimarts, en el tràmit de presentació d’esmenes al projecte de pressupost del 2020. Terceravia va demanar-ne directament la cancel·lació –que el Museu de l’Automòbil vagi a fer companyia a The Cloud, vaja, abans que s’hi enterri un euro més– i el PS, passar-li la llima fins a deixar-lo en uns mòdics sis milions d’euros.

Fins aquí, res que se surti excessivament del guió previst. La sorpresa va ser probablement el malabarisme dels tres grups que donen suport al Govern, que proposen ara retirar quatre milions dels plurianuals previstos per al 2021 i el 2022, i destinar aquest estalvi a la construcció de pisos socials. L’argument és similar al que va esgrimir el PS, que vol sufragar ni que sigui parcialment el vial de Sant Julià amb els milions que es detreguin del museu.

Tant uns com altres, en fi, consideren que el projecte amb què els arquitectes Lluís Ginjaume i Gerard Veciana es van endur el novembre del 2018 el concurs del Museu de l’Automòbil és essencialment mal·leable, material dúctil que es pot estirar i arronsar segons les conveniències de cada moment. Dit d’una altra manera, una guardiola de la qual es poden treure dinerons a voluntat.

Dubtes raonables
És una manera pintoresca d’encarar un projecte que, en el seu moment, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va vendre com a necessari perquè el museu actual era “inapropiat” i “insuficient”, i havia quedat “obsolet”. El cas és que els quatre milions que els partits de la majoria proposen ara descomptar plantegen alguns dubtes que van quedar dimarts sense resposta: significa això que es manté el projecte però que se n’allargarà el termini d’execució, inicialment previst per al 2023? Que es retallarà el projecte guanyador per adaptar-lo a la nova dotació? O que se’n buscarà un de nou que s’hi ajusti? Són preguntes aparentment pertinents, perquè segons les previsions, i tal com estava plantejat fins dimarts, el Museu de l’Automòbil havia de costar 14,2 milions d’euros. Retallar-ne una tercera part del pressupost hauria de tenir alguna conseqüència, en el concepte o en el calendari. El que és difícilment sostenible és que tirarà endavant en els termes i terminis fins ara previstos.

D’altra banda, i per reprendre el paral·lelisme amb The Cloud, és possible que recordin el ball de xifres que va saludar la concepció i part del Museu de l’Automòbil. El ministre Torres va obrir-lo el maig del 2018, quan es va convocar el concurs, amb aquells “sis o set milions” que, quan es va decidir el guanyador, mig any després, ja s’havien enfilat fins als 11,5. Torres va justificar la diferència dient que, com que quan va parlar d’aquesta xifra no hi havia encara projecte, “no era una avaluació del cost, sinó una mera probabilitat”. Tampoc aquests 11, 5 milions amb el projecte guanyador ja a la vista van ser finalment els bons, perquè el pressupost del 2020 preveia un cost total de 14,2 milions... que ara es retallaran fins als 10.

No sé vostès, però diria que això no quedarà aquí.

Andorra
Encamp
Museu de l'Automòbil
pressupost
vial
habitatge social
Torre
Veciana
Ginjaume

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Com potser que es gasti un euro públic en aquest Museu de lAutomòbil? Que anem sobrats de diners? Algú creu que això es Detroit?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte