Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, Escaldes, Valira, Carmen Thyssen, museu Carmen Thyssen Andorra, Thyssen, Escenaris, inauguració, Gauguin, Monet, Matisse, Sisley, Gauguin, Allées et venues
Andorra, Escaldes, Valira, Carmen Thyssen, museu Carmen Thyssen Andorra, Thyssen, Escenaris, inauguració, Gauguin, Monet, Matisse, Sisley, Gauguin, Allées et venues

Museu Thyssen: Gauguin, l’estrella del 2018


Escrit per: 
A. Luengo / ‘Allées et venues’ (1887), de Paul Gauguin (oli sobre tela, 72,5 per 92 centímetres).

La pròxima exposició, al febrer, repassarà quatre segles de pintura occidental amb el francès com a fil conductor.

Un Gauguin major, Allées et venues, serà l’estrella de la segona exposició del Museu Thyssen Andorra. Encara no té títol, s’inaugurarà a mitjans de febrer i atenció perquè serà excepcionalment breu –si considerem que vuit mesos són poca cosa– i tancarà l’octubre del 2018. Un reajustament tècnic amb què el director artístic del museu, Guillermo Cervera, pretén que en endavant les exposicions vagin de tardor a tardor, que arrenquin al novembre i tanquin a l’octubre, de manera que el canvi d’una a l’altra no tingui lloc a l’hivern, enmig de la temporada alta.

Allées et venues, doncs, un Gauguin que forma part de la dotzena d’olis que entre el juny i l’octubre del 1887 va pintar a l’illa caribenya de la Martinica, i que tres anys després li van servir per finançar-se el primer i decisiu viatge a Tahití. Serà la clau de volta de la segona temporada del Thyssen, i l’acompanyaran una vintena de teles més que repassaran –diu Cervera– quatre segles de pintura occidentals. Els detalls, en poques setmanes. Però poden anar fent dentetes amb la reproducció d’aquí al costat i la curiosa biografia de l’oli, que pren el títol del formigueig de mulates que Gauguin veia circular al davant de la cabana on va viure durant la seva escapada caribenya –sense senyora, que es va quedar oportunament a França– i que anaven i venien amb els cabassos plens de fruita sobre el cap, cosa que les obligava a balancejar graciosament braços i malucs per conservar l’equilibri. El 1891 va ser adquirit per Degas i després –i fins al 1979– va pertànyer a la duquessa de Marlborough, que el va mantenir apartat del món com si fos un secret d’Estat. De fet, diu Cervera que ha viatjat poquíssim, com a peça major que és, i que portar-lo al Valira serà un autèntic privilegi.

Però si no volen esperar fins al febrer per contemplar un Gauguin de veritat i a un pam dels ulls, encara poden visitar Escenaris, l’exposició inaugural de l’espai, que té en Hort sota l’església de Bihors –un oli anterior (1884) i de dimensions més petites però al qual la baronessa Thyssen té especial carinyo perquè va ser el primer Gauguin que va adquirir– un dels ganxos mediàtics. Precisament ahir, Cervera va fer balanç dels primers sis mesos de vida del museu, que es resumeix en més de 10.000 visitants, la meitat dels quals han desfilat pel Valira els mesos d’estiu i amb un agost especialment prometedor, amb 2.500 entrades, una mitjana diària de 120, pics de fins a dos centenars de visitants i l’expectativa realista –opina el director– d’acabar l’any per sobre de 20.000

Però, ¿són molts o pocs, aquests 10.000 visitants (20.000, si ens posem a l’horitzó del 31 de desembre i es compleixen els auguris de Cervera)? Si ho comparem amb els museus públics, que el 2016 en van rebre en total 60.000, la xifra és òbviament positiva, només lleugerament per sota de la Casa de la Vall. Però és també evident que el Thyssen juga en una altra lliga. Cervera ho sap i en algun moment ha parlat d’arribar un dia a 60.000 visitants l’any, guarisme ara mateix estratosfèric: “La progressió és ascendent i les xifres són prometedores, i la intenció és esprémer al màxim les possibilitats del museu. Però això és una carrera de fons i demana temps.”

Les coses s’estan fent de moment bé, diu. I una prova és el fet que més de 9.000 dels 10.000 visitants que hi han desfilat des del març són individuals. És a dir, que van prendre la decisió personal d’anar al Thyssen sense que la visita formés part d’un paquet turístic. L’impacte dels operadors turístics, amb els quals ja han començat a treballar, es començarà a percebre a partir de l’any que ve. Pel que fa a la nacionalitat dels visitants, un 55% han sigut aquests sis mesos espanyols –i dos de cada tres, catalans–, mentre que el 36% eren del país, una xifra per a Cervera especialment satisfactòria i que s’ha treballat –i es treballarà encara més– amb la bateria d’activitats paral·leles que ofereix el museu, des dels dissabtes plein air fins a l’Scape Room i el programa pedagògic que aquest curs començaran amb les escoles. El revers de tot plegat és l’escassa repercussió que el Thyssen sembla haver tingut en el mercat francès, amb tan sols un 5% de visitants d’aquesta nacionalitat. Per no parlar de britànics, alemanys i russos, que no arriben ni a l’1% del total. Però, com diu Cervera, “això no és arribar i moldre. Cal temps”.

Andorra
escaldes
Valira
Carmen Thyssen
Museu Carmen Thyssen Andorra
Thyssen
Escenaris
Inauguració
Gauguin
Monet
Matisse
Sisley
Allées et venues

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte