Diari digital d'Andorra Bondia
Díez contempla ‘Nfer 2.0’, plantada des d’ahir a Coprínceps: fa 1,80 metres d’alçada, està construïda en acer 316 i va muntada sobre un pedestal de granit del país.
Díez contempla ‘Nfer 2.0’, plantada des d’ahir a Coprínceps: fa 1,80 metres d’alçada, està construïda en acer 316 i va muntada sobre un pedestal de granit del país.
La ‘Carmen’ d’Antonio López és el precedent més immediat: s’hi va estar el 2013.
La ‘Carmen’ d’Antonio López és el precedent més immediat: s’hi va estar el 2013.
‘UNDR’, la destral de Cerdà, que va regnar a la plaça entre el 2003 i el 2008.
‘UNDR’, la destral de Cerdà, que va regnar a la plaça entre el 2003 i el 2008.

Nefertiti també arriba a dit


Escrit per: 
A. Luengo / Fotos: Jonathan Gil / J. C.

Escaldes corona Coprínceps amb un cap d’acer obra del català Jordi Díez, inspirat en el bust de la reina egípcia.

Potser no ho recorden, però nosaltres estem aquí precisament per fer memòria: quan fa tres anys el Comú escaldenc va plantar el gall de dEmo a la rotonda de l’Obac es va generar una molt saludable reflexió –a les pàgines d’aquest diari, modestament– en què els artistes locals reclamaven que l’escultura pública es dirimís a través d’un concurs òbviament públic, i no a dit. Especialment, quan parlem de quantitats considerables, com era el cas del gall –que el Comú va acabar adquirint l’any passat: el cost total es va enfilar fins als 22.000 euros– i com ho és el de Nefer 2.0, el cap d’acer de l’escultor català Jordi Díez que des d’ahir corona la plaça Coprínceps i que ha costat 45.000 euros.

No semblava una idea desorbitada, però es veu que el Comú opina d’una altra manera perquè ha reincidit: el conseller major Josep Tudel diu que a la plaça “li calia algun altre element”, que hi havia disponible aquesta peça, que s’avé “molt bé” a l’espai i és obra d’un artista “reconegudíssim” i de “gran projecció internacional”, i que sí, com ha sigut el cas, “sorgeix l’oportunitat i considerem que encaixa”, el procediment habitual és adquirir-la directament: “Ho hem fet i ho continuarem fent així, perquè és molt difícil convocar un concurs si vols una cosa tan concreta, i normalment són peces que coneixem perquè les hem exposat abans”.

Tudel també diu que en altres ocasions sí que s’ha convocat concursos per escollir una obra destinada a l’espai públic. És possible, però en tot cas no en temps històrics: ni el gall de dEmo, com ja s’ha vist, ni El petó del guanyador, avui a la rotonda d’Engolasters i adquirida el 2006 per 56.000 euros, per cenyir-nos a les dues últimes peces a incorporar-se a la col·lecció d’escultura pública del Comú, van passar per cap concurs. I això no treu que la parròquia sigui especialment pròdiga en obra d’autors locals, des de Viladomat fins a Sergi Mas, Mercè Ciàurriz i Judit Gaset.

Dit això, i pel que fa a Nefer 2.0, es tracta d’una peça d’acer que fa 1,80 metres d’altura, que pesa prop de 200 quilos i que va muntada sobre un pedestal de granit del país. S’inspira en el bust de la reina Nefertiti avui conservat al Neues Museum de Berlín, “obra enigmàtica, exquisida i d’un rigor formal extraordinari”, diu Díez: “He treballat especialment l’absència d’ulls, que proporciona a l’obra una mirada molt especial, perquè en realitat no mira, rere seu s’intueix el buit còsmic”. I això, adverteix, que es tracta d’un accident històric: l’escultura egípcia, com la clàssica, incloïa els ulls, habitualment pedres semiprecioses que han acabat desapareixent: “Però el cas és que aquest accident les fa molt més interessants, de la mateixa manera que la Venus de Milo és més potent sense braços que no amb braços”.

Nefer 2.0 parteix d’una escultura a mida natural que en realitat és la filla de l’artista: se’n va fer un escanejat en 3D i una reducció de gran format, que és sobre la que Díez ha intervingut en el seu peculiaríssim estil que recorda vagament Plensa i el nostre Cruz, i que consisteix a minimitzar el material que utilitza per siluetejar unes figures que, diu, estan construïdes tant amb acer com amb aire.

La peça, en fi, es quedarà definitivament en aquest lloc de privilegi de Coprínceps, on d’altra banda ja es va exposar l’estiu passat, quan Díez va desplegar per la parròquia una desena d’obres. Succeeix la Carmen despierta d’Antonio López, que s’hi va estar provisionalment el 2013, i UNDR, la destral gegant de Josep Cerdà que, a diferència de Nefer 2.0, va ser originalment projectada per a aquest espai. El Comú la va adquirir el 2003 per 48.000 euros, però l’artefacte no va acabar d’agradar i el 2008 el va aparcar, literalment, a les Bohigues. Avui vigila el camí de la font de la Closa, darrere de Sant Miquel d’Engolasters.

Andorra
escaldes
Jordi Díez
Coprínceps
Nefer 2.0.
escultura
Antonio López
Tudel
Carmen
UNDR
Cerdà
Número de vots: 120
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic