Diari digital d'Andorra Bondia
Programació de la 55a Temporada de teatre conjunta.
Programació de la 55a Temporada de teatre conjunta.

Ordre i concert als escenaris


Escrit per: 
A. Luengo

La cònsol Marsol demana de coordinar les temporades de música i teatre que programen els comuns i el Govern.

Té realment sentit, que la capital i Ordino programin cadascú per la seva banda una temporada musical, que Sant Julià i la Massana n’aixequin una altra d’òpera, i que el ministeri hi posi també cullerada amb la de l’Auditori Nacional? En té, que la capital i Sant Julià s’esforcin des de fa un quart de segle a organitzar la temporada de teatre conjunta, i que Escaldes, la Massana i Encamp esquitxin el curs amb funcions esporàdiques, quasi aleatòries, que no és gens estrany que s’acabin trepitjant i fent-se la competència? És econòmicament viable, i sobretot, sobretot, hi ha prou massa crítica, prou públic que justifiqui cartells que sumen una inversió considerable?

Fins ara semblava que a programadors, institucions i patrocinadors ja els anava bé, aquest minifundisme escènic que ignora el que fa el veí, encara que el veí el tinguem al costat de casa. Però potser alguna cosa està canviant i el sentit comú i la racionalitat arriben per fi un dia als escenaris. Així ho va insinuar ahir la cònsol Marsol, que va aprofitar la presentació de la 55a Temporada de teatre per verbalitzar una vella, per no dir clàssica aspiració del món de la faràndula: “Hem arribat a la maduresa i toca potser coordinar-nos a l’hora de programar, i en aquest sentit la Temporada conjunta és un model perfectament vàlid. Hi he pensat moltes vegades i n’he parlat amb la ministra Riva. I no cal que ningú renunciï a res, el que cal, simplement, és treballar junts. No té gaire sentit que una mateixa setmana coincideixin quatre propostes similars. Estic convençuda que amb els mateixos recursos, fins i tot amb menys, els resultats serien encara millors”.

És una idea. De fet, una idea estupenda. La llàstima és que no sigui essencialment nova. L’agenda cultural va néixer amb un esperit vagament similar, semblava que havia de ser l’embrió de col·laboracions més estretes, i al final s’ha convertit estrictament en el que diu el seu nom: un calendari en què els agents s’afanyen a reservar les dates que els interessen sense cap estratègia de conjunt. Es tracta de ser el primer a agafar tanda. Poca cosa més.

Les paraules de Marsol es quedaran probablement en això, però per un moment, mentre els deia, semblava possible somiar. En què? Doncs en una temporada musical que unifiqués en un sol cartell la de la capital, Ordino Clàssic i també la d’òpera, per exemple. Però per això cal que totes les parts implicades tinguin una mateixa, una autèntica visió de país, a banda de certa generositat, i no la vocació de taifes culturals que hem cultivat fins ara. La prova no cal buscar-la gaire lluny: la mateixa Marsol admetia ahir que a inicis del mandat es va parlar d’una possible col·laboració amb la Temporada d’òpera que va quedar en res perquè “en aquell moment no ens va interessar”. Diu que ara estan “oberts” a parlar-ne, i que l’òpera és, òbviament, perfectament compatible amb la Temporada de Música i Dansa. Però la veritat és que des de llavors –i d’això fa tres anys– no han trobat mai més el moment. I també ho és que de moment, l’únic exemple tangible de coordinació institucional en matèria cultural és la temporada conjunta. Un model d’èxit que va arrencar el 1993 i que assegura una programació regular, de qualitat i durant tot el curs al Comunal i al Claror, amb una clara vocació complementària.

Farelo, Homer i la Grata

Pel que fa a la 55a Temporada, els ingredients són els habituals d’una fórmula que, d’acord, en aquest quart de segle ha evolucionat poc, per no dir res, però que l’experiència ha demostrat que funciona. Sant Julià programa la reglamentària comèdia amb vocació comercial, en aquest cas L’habitació del costat, amb director de prestigi (Julio Manrique) i repartiment popular i eminentment televisiu, a compte d’un doctor il·luminat que somia a resoldre les disfuncions sexuals amb un vibrador que funciona amb el nou invent que està revolucionant la Nova York de mitjans de segle XIX: l’electricitat. Hi haurà també píndola local, de nou amb La Cia És Grata, que l’any passat va ressuscitar amb Salsa Mornay i aquest hi torna amb Nues, direcció de Juanma Casero i l’encampadà Joan Sans com a guest star. I el menú es completa amb Els Pastorets, que aquest curs han batut tots els rècords històrics –i això és molt dir per a un muntatge que l’any passat va celebrar el 25è aniversari– amb un centenar d’actors i actrius.

Pel que fa a la capital, la programació l’obrirà Car/Men, el nou espectacle de Chicos Mambo, cortesia de l’ambaixada francesa. La dosi habitual de teatre de text l’aportarà Una Ilíada, monòleg dramàtic inspirat en el poema èpic d’Homer interpretat per Eduard Farelo i que reflexiona sobre la molt humana pulsió per la violència, la destrucció i el caos, segons les notes de premsa. I per acabar, la companyia Yllana, vells coneguts del Comunal, que tornen amb la segona part de Paganini, que ja va desfilar per Andorra la Vella el 2011.

El pressupost de tot plegat s’ha enfilat fins als 60.000 euros (20.000, la capital, i la resta, Sant Julià, inclosos els 20.000 que es destinen a Els Pastorets).

Andorra
Sant Julià
temporada de teatre conjunta
Claror
Comunal
Chicos Mambo
Una Ilíada
Pastorets
marsol

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte