Diari digital d'Andorra Bondia
El cartell de 'Ramon Casas, metre del modernisme', que obrirà demà a Artalroc i que s'hi podrà visitar fins al 30 de juny.
El cartell de 'Ramon Casas, metre del modernisme', que obrirà demà a Artalroc i que s'hi podrà visitar fins al 30 de juny.

Ramon Casas desembarca a ArtalRoc


Escrit per: 
Redacció / Foto: Màximus

El pare del modernisme català protagonitza fins al 30 de juny la primera retrospectiva al país.

No serà la primera vegada que veiem obres de Ramon Casas per aquí dalt –recordin sense anar més lluny l’estupenda Gitana amb mantó vermell que el 2011 va recalar al CAEE, procedent del Museu de Montserrat– però sí la primera retrospectiva individual que li consagrem. Bé, se la consagra ArtalRoc, que entre demà i el 30 de juny n’exposarà mig centenar d’obres –pintura, ceràmica i cartells– en una mostra que s’ha titulat Mestre del modernisme i que, segons sembla, amplia l’exposició del mateix nom amb què la galeria Gothsland de Barcelona, especialitzada en el modernisme català, acaba de celebrar el 40è aniversari.

A la Gothsland el reclam van ser olis com La model, retrat de mademoiselle Clotilde Pignet, a l’època –parlem del 1900– amant de Rusiñol, i el primer cartell per a la revista Pèl & Ploma. També s’hi van exposar el dibuix Dona amb boà (1911), un dels prop de cent quadres que el nostre home va pintar amb Júlia Peraire –la seva model, esposa i musa– com a protagonista, el dibuix Manola amb mantilla (1915), els esbossos preparatoris per a La Sargantain (1907), considerada una de les obres mestres de Casas, de nou amb Júlia, Novícia al claustre de Sant Benet (1915), un autoretrat al carbonet del 1910 i La cotxera (1907). La que és segur que no hi faltarà, a Escaldes, és Cosint (Dona amb vestit vermell), del 1889 i que protagonitza el cartell de la mostra.

El ganxo extraartístic de Mestre del modernisme va ser a Barcelona, però, un Renault Frères AX del 1902, procedent –atenció– de la col·lecció de Turi Riberaygua i cedit pel Museu Nacional de l’Automòbil, i fil que probablement ajuda a explicar per què l’exposició ha recalat a Escaldes: es tracta d’un model “similar”, diuen les cròniques, al que apareix a La chaffeuse, una de les obres que forma la sèrie amb què, entre el 1900 i el 1902, Casas va decorar la rotonda del Cercle del Liceu. Altres fonts situen La chaffeuse als fons del Museu de Montserrat. Demà sortirem de dubtes. També descobrirem si el Renault Frères del Museu de l’Automòbil ha aconseguit pujar a a la sala d’exposicions d’ArtalRoc, cosa que seria una sorpresa absoluta perquè el moll de càrrega és precisament un dels talons d’Aquil·les de l’equipament.

Casas, en fi, és un dels pares del modernisme català, juntament amb Rusiñol i al costat de noms com Meifrén, Baixeras, Gimeno, Utrillo i també Mir, considerat un epígon del moviment i que sempre va anar més per lliure. La resposta catalana a l’impressionisme que Casas i companyia van mamar en els seus reglamentaris i ben finançats viatgets a París, perquè no deixaven de ser fills de la burgesia benestant barcelonina. Mestre del modernisme es completarà, a més, amb la nova exposició de la Peixera, als baixos d’ArtalRoc, aquest maig protagonitzada per la ceramista i gravadora Esther Armengol, que hi presenta Immersió.

Andorra
escaldes
artalroc
Gothsland
exposició
Ramon Casas
mestre del modernisme

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte