Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, Sant Jordi, Gibert, Peruga, Pastor, Caus, Morell, Franch, Tamarit, L'art de l'època moderna
Andorra, Sant Jordi, Gibert, Peruga, Pastor, Caus, Morell, Franch, Tamarit, L'art de l'època moderna

Sant Jordi 2017: l’any de l’abundància (II)


Escrit per: 
A. L. / Fotomuntatge: Soraya Borlido

Una obra monumental, Morell i Ursula Simpson

Ho dèiem més amunt: només amb L’art de l’època moderna, el patracol que repassa el qui és qui de l’art andorrà dels segles XVI, XVII i XVIII, ja n’hi hauria hagut prou per salvar l’any. Però és que resulta que no ha vingut sol. Antoni Morell, pare fundador de la moderna literatura andorrana, presentava dimarts Passaport sense nom (Anem), amb què fa 40 anys va estrenar la secció de retrats de les nostres lletres –Villaró s’hi va afegir després amb La selva moral– i que ha ampliat amb una trentena de personatges nous.

La literatura de viatges torna a ser cosa de l’urgellenc Joan Obiols, que dedica a la Cerdanya els dos nous volums del seu monumental Viatge universal pel Pirineu (Editorial Andorra i Salòria), i potser és aquest el lloc on incloure aquest volum insòlit, eclèctic i miscel·lanni que és Andorra Revealed, que no ha rebut l’atenció que mereix i que inclou, entre altres joietes, tres relats inèdits d’Ursula K. Simpson.

La secció d’art experimenta un xup-xup sense precedents, amb tres catàlegs, tres –Surrealisme a Catalunya (Museu del Tabac), Madriu 8.8 (Artalroc) i Escenaris: de Monet a Estes; de Trouville a Nova York (Thyssen). No ens oblidem de la raresa del curs, que és el segon volum de la correspondència entre Rilke i Lou Andreas Salomé (Límits), ni tampoc aquesta introducció al malson de l’escalfament del planeta amb què Alan Ward es va endur el premi MoraBanc de divulgació científica (Andorra davant del canvi climàtic), ni l’anàlisi de l’emergència xinesa a càrrec de l’ambaixador espanyol, Manuel Montobbio (Ideas chinas). La secció històrica és per a Oliver Vergés (Història d’Andorra en onze claus) i Jordi Nistal (El camp de treball de la falç i el martell), i la d’autoajuda, per a Omar El Bachiri (Vive como quieras).

Gibert, Tamarit i el periple andorrà d’un poeta rus

Doncs fins i tot la poesia, tradicional taló d’Aquil·les d’aquestes pàgines, ha respost aquest any: després d’anys i panys de silenci, torna el Manel Gibert més japonès amb la col·lecció de haikus d’A l’ombra del solstici, volum exquisit il·lustrat amb làmines de Sergi Mas (Editorial Andorra). Andorra i el poeta, amb què el ministeri d’Exteriors reprèn de forma clandestina la col·lecció L’Andorra dels Viatgers, segueix el periple pirinenc del rus Max Voloixin –el poeta del títol– i, encara millor, de la il·lustradora Elizaveta Krúglikova (1901), mentre que Digues a l’aire, digues al vent, que també ha passat sense pena ni glòria, rescata el llegat d’un altre dels nostres oblidats, Rafael Tamarit (Barcelona, 1900-1976).

La il·lustració i el conte infantil són, ja ho hem dit, l’última de les excel·lents notícies que ens depara aquest Sant Jordi: a les dues entregues de Xavi Casals (Torna’m la cua, amb guió de Txema Díaz-Torrent, i L’art de Xavi Casals) s’han afegit a última hora Ralet, ralet, de Núria Saló i amb il·lustracions de Montse Mayol; Aloma, amb La Clara i la sopa de lletres (guió d’Albert Villaró i dibuix de Laura Pal), i per acabar-ho d’arrodonir, L’aventura d’en Botonet, d’Anneke van de Wal i Fina Rifà.

Andorra
Sant Jordi
Gibert
Peruga
pastor
Caus
Morell
Franch
Tamarit
L'art de l'època moderna

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte