Diari digital d'Andorra Bondia
Andorra, equipaments, frescos, Santa Coloma, rotonda Enclar, conjunt mural, Jordi Batlle, concurs, museu, sala d'exposicions, Gelabert, projecte
Andorra, equipaments, frescos, Santa Coloma, rotonda Enclar, conjunt mural, Jordi Batlle, concurs, museu, sala d'exposicions, Gelabert, projecte

Santa Coloma: uns frescos amb vistes


Escrit per: 
A. Luengo / Il·lustració: Jordi Batlle

Així serà el nou piset dels frescos de Santa Coloma, el conjunt romànic arrencat als anys 30 i que després de set decennis a l’exili va ser adquirit el 2007 pel Govern -segur que ho recorden, 3,7 milions d’euros- i que com deia ahir la mnistra de Cultura, Olga Gelabert, deuen haver vist quatre gats, perquè s'han passat quasi un decenni mig amagats. Des que a l’abril els van desnonar del sarcòfag de l’antiga sala de bombers descansen al taller de restauració de Patrimoni, a Aixovall, però si tot va bé en sortiran abans de dos anys per traslladar-se al que ha de ser el seu destí definitiu: el nou espai expositiu projectat per l’arquitecte Jordi Batlle i que es va presentar ahir en societat -el projecte, és clar- coincidint amb la firma del conveni de cessió de la parcel·la del Comú on s'ubicarà l'edifici,situada com és sabut a la rotonda d'Enclar.

En xifres: 250 metres quadrats distribuïts en dos volums: a la planta baixa, construïda en formigó, hi aniran la recepció, una petita reserva i els serveis; al primer pis, la zona noble, la sala dels frescos, una altra sala d’exposicions i, entremig, un espai per a projeccions, tot plegat construït amb una estructura metàl·lica en gelosia que des de l’exterior simularà un cel estrellat. L’una i l’altra es comunicaran a través d’una estructura circular que no per casualitat evoca el campanar de Santa Coloma i on està previst ubicar-hi l’ascensor i unes escales monumentals. La licitació de les obres es convocarà de seguida que s’aprovi el pressupost, i les obres podrien començar entre la primavera i l’estiu. El cost previst és de 300.000 euros, i si es compleix el calendari la nova sala podria obrir les portes l’estiu del 2018.

La ministra Gelabert té coll avall l’opció d’integrar el conjunt de Santa Coloma en el circuit museístic del país, sobretot si –com està previst– aquest mateix 2017 s’estrena el mapping dels frescos, la projecció del conjunt mural sobre l’absis del temple: ho farà Playmodel, la mateixa empresa catalana que ha dissenyat el mapping del pantocràtor de Sant Climent de Taüll. Només han de donar-hi una ullada i comprovaran que el resultat és espectacular. La idea, tornem-ho a dir, és que tant l’església com l’espai expositiu estiguin tot l’any oberts al públic, com la resta dels museus, i no només a la temporada d’estiu. És clar que això tindrà un preu: 5 euros.

El nou espai substitueix definitivament el cèlebre semisoterrani que la ministra Gelabert augurava als inicis de la legislatura. Hauria anat al talús de sobre de l’aparcament actual i hauria costat –deia llavors la ministra– 800.000 euros, però al final no hi va haver acord amb la propietat. Era la primera opció, i la ideal –segons la cònsol, Conxita Marsol– perquè era també la més pròxima a l’església, però el terreny cedit oficialment pel Comú ahir a la rotonda d’Enclar té un avantatge directe –el cost, la cessió és gratuïta i indefinida, sempre que sigui per hostatjar els frescos– i un altre de sobrevingut: la reorientació total del projecte. Quan Gelabert va parlar del “semisoterrani” de seguida va saltar l’alarma perquè el terreny es trobava òbviament en zona inundable. Ho va recollir el plec de bases del concurs, i una de les premisses amb què havien de treballar els arquitectes que hi han participat –una desena, amb tres finalistes: ha guanyat Batlle– era que la sala estigués ubicada en una cota elevada per salvar precisament el risc de revingudes: tres metres, l’alçada a què està situada la segona planta de l’edifici i suficient segons l’arquitecte, que considera “difícilment imaginable” que el nivell de les aigües arribi mai fins a la planta. Els altres requisits eren –pur sentit comú– una obertura suficient perquè els frescos poguessin entrar a la sala –la façana posterior és desmuntable–, que les sales estiguessin preparades per suportar les condicions de temperatura (entre 20 i 22º) i humitat (50%) necessàries per a l’òptima conservació dels frescos i, atenció, que des de la primera planta es veiés l’església.

De fet, el nou espai es construirà exactament en el mateix eix visual que el temple mare, situat a 100 metres de distància i que es veurà pel gran finestró de la primera planta. I no només això: Batlle ha reproduït aproximadament al nou edifici la planta del temple, amb la sala dels frescos al lloc de l’absis, la sala d’exposicions, al de la nau, i l’estructura circular per accedir-hi, en el del campanar. Fins i tot tindrà porxo, i amb sorpresa: el terra reproduirà el mapa del nucli antic de Santa Coloma amb els noms de les cases pairals, i anar fent.

En fi, que exposar els frescos de forma permanent era una de les prioritats de la ministra quan va assumir el càrrec, deia ahir, i si tot va bé acabarà la legislatura amb els deures fets. ¿I l’opció de reubicar-los al lloc original, a l’absis de l’església? Inviable, segons ella, no només perquè l’absis es va reformar sensiblement després d’arrancar els frescos i per tant ja no hi encaixarien, sinó perquè no es poden desenganxar de l’estructura que els fa de suport avui.

Andorra
frescos
santa coloma
rotonda Enclar
conjunt mural
Jordi Batlle
Concurs
museu
sala d'exposicions
Gelabert
projecte

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte