Diari digital d'Andorra Bondia
Fragment del diari de Carnaval encampadà, 'Encamplove', que ha generat la polèmica.
Fragment del diari de Carnaval encampadà, 'Encamplove', que ha generat la polèmica.
L'última Ossa d'Ordino, al desembre al Prat del Call.
L'última Ossa d'Ordino, al desembre al Prat del Call.

Sarau entre Ordino i Encamp per qui va copiar qui el Ball de l’Ossa


Escrit per: 
Redacció / Foto: Facundo Santana

L’associació Cultura Popular “matisa, corregeix i desmenteix’ el diari de Carnaval.

Crisi interparroquial a la vista. L’associació Cultura Popular d’Ordino va córrer ahir a “matisar, corregir i desmentir” l’afirmació que Ordino ha copiat a Encamp les festes de l’Ossa i dels Contrabandistes, segons afirma el diari de Carnaval Encamplove. Cultura Popular entén que en el context carnavalesc “es faran i es diran les bajanades més gran”, però adverteix que “entre la bajanada i la mentida hi ha una línia molt fina”, que és la que Encamp hauria sobepassat i que l’entitat ordinenca vol aclarir: “És important que, en el marc de la concòrdia carnavalera, a tothom li quedin clar els conceptes i la història perquè no hi hagi confusions”.

De fet, el diari de Carnaval va molt més enllà i sota el titulet Relació tallada amb el jovent d’Ordino afirma que “es dispara l’ordinofòbia” i adverteix que “després de la falta de seny i protocols al Roser d’Ordino les comissions de festa tallen qualsevol tipus de relació amb el jovent d’Ordino: ens van copiar l’Ossa i ens van copiar els Contrabandistes, però no van ser capaços de copiar el protocol”.

Sense entrar en polèmiques sanitàries i amb la voluntat de “contribuir a la vostra culturalització i ampliar la vostra saviesa”, Cultura Popular insisteix que el document escrit més antic amb referències a les fetes de l’Ossa, la Relació sobre la Vall d’Andorra, de Fra Tomàs Junoy (1838), “no hi posa cap nom de poble o de parròquia”, així que s’entén com una festa “generalitzada” al país. De fet, i per concretar, reivindica la primacia cronològica de l’Ossa ordinenca, documentada als fosn fotogràfics de Guillem de Plandolit (1902-1910) i de Joaquim de Riba Cassany (1930-1947).

Per contra, les primeres referències documentals a l’Ossa d’Encamp es remunten a mitjans segle apssat, segons explica l’etnòloga Eva Julián a Hereus i cabalers: “Pels volts dels anys 50 el cap de l’Ossa ordinenca es va utilitzar per estrenar i promoure una nova farsa de Carnaval a Encamp anomenada el Ball de l’Ossa”, que Rossend Marsol, Sícoris va acabar convertint en “farsa-espectacle”: “Aquesta hipòtesi sobre l’origen de l’Ossa encampadana també consta a l’Anuari-Guia Turístic i Comercial del 1969”, remata.

Sense abandonar del tot el to sacrcàstic, però aprofitant també per marcar territori, Cultura Popular conclou amb dramatisme: “Ens sap molt de greu, benvolguts amics de la Comissió de Festes d’Encmap que vosaltres a l’hora de documentar la festa no tingueu en compte uns referents històrics com els nostres, que son més que centenaris”.

Finalment, i amb esportiu fair play, els reconeix “la capacitat per captar l’atenció, no només dels encampadans siní de quasi tot el país”, i ho remata amb plantofada final: “Que feu més soroll no us atorga el poder a l’exclusivitat”.
Des d’Encamp, en fi, se sorprenen de la reacció exagerada de Cultura Popular, “gent de poca feina i pell molt fina”, asseguren que no han entès el to eminentment festiu del del diari de Carnaval i adverteixen que l’excès de zel ordinenc tindrà conseqüències en forma de sàtires carnavalesques: “Han begut oli”.

Andorra
Ordino
Encmap
ossa
Carnaval
contrabandistes
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic