Saype portarà a Engolasters el projecte ‘Beyond Walls’, que va arrencar dissabte a París
D’acord: no és Wei Wei, la patum xinesa de l’art contemporani que fa dos anys va estar a punt de desfilar pel L’Andart. Però Guillaume Legros, àlies Saypé (Belfort, 1989), és ara mateix l’home del moment en el món del land art. I ho és gràcies a Beyond Walls, un projecte monumental amb què –diu– vol retre homenatge a les ONG que es dediquen a salvar refugiats al Mediterrani i que va arrencar dissabte als Camps de Mart de París, als peus de la Torre Eiffel, una cosa així com el centre del món (com a mínim, del francòfon). Per concretar: un mural amb vuit parelles de mans de proporcions gegantines que ocupen 15.000 metres quadrats, que va trigar quinze dies a pintar i en què va gastar un miler de litres de pintura (biodegradable, és clar). Doncs bé: Beyond Walls és un projecte itinerant que desfilarà per Ginebra, Berlín, Belfast, Buenos Aires, Londres, Melbouorne, Nueva York, Nairobi i... Escaldes. Perquè Saype ha fet un forat a l’agenda i entre el 9 i el 17 de juliol pintarà una sèrie de mans a la Campa d’Engolasters. Aquesta és la sorpresa que havia augurat el comissari, Pere Moles, i segur que farà oblidar ràpidament el disgust per la diguem-ne bretolada que amb què s’ha estrenat la tercera edició del festival. Ja saben, perquè ho deia ahir la competència: algú es va endur el feix de bitllet de 100 dòlars que Roger Lorente havia plantat a l’interior de La cabina, la instal·lació amb què debuta al L’Andart. L’artista, en fi, va restituir ahir mateix la peça amb un nou feix de bitllets. Convé no imitar els que es van endur el primer feix perquè la policia ha visionat gravacions de les càmeres de seguretat per intentar localitzar els vàndals.