Diari digital d'Andorra Bondia
La baronessa Thyssen, en la inauguració de ‘Femina, Feminae’, l’octubre del 2018 al Valira escaldenc.
La baronessa Thyssen, en la inauguració de ‘Femina, Feminae’, l’octubre del 2018 al Valira escaldenc.

Setmana decisiva per al ‘Mata Mua’


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: BonDia

Carmen Cervera vol set milions anuals per prorrogar la cessió de la col·lecció particular a l'Estat espanyol, que expira el 30 de setembre.

Setmana decisiva per al futur de la col·lecció privada de Carmen Thyssen. La baronessa es reunirà a partir de dilluns amb representants del ministeri de Cultura espanyol per mirar d’arribar a un acord que permeti prorrogar la cessió dels tres centenars llargs d’obres que el 1991 es van cedir en règim de préstec a l’Estat espanyol i que expira el 30 de setembre. Guille Cervera, conservador general de la col·lecció privada de la baronessa, no s’atrevia ahir a augurar el desenllaç d’un serial que ha tingut deriva andorrana, recordin, amb la frustrada exposició al Valira del Mata Mua de Gauguin, peça icònica de la col·lecció que al juny va sortir d’Espanya junt amb altres tres obres cabdals, un Hopper, un Degas i un Monet.

La baronessa no ha canviat de jugada: per prorrogar la cessió demana un lloguer anual de set milions d’euros per un termini de quinze anys, prorrogable a cinc més. Al cap d’aquest temps, caldria renegociar el contracte, amb una opció de compra reservada per a l’Estat espanyol. L’objectiu, diu Guillermo Cervera, és d’una banda garantir la continuïtat i la unitat de la col·lecció, de forma que els hereus no la puguin disgregar, i de l’altra, defensar els interessos legítims dels propietaris de la col·lecció, que des del 1991 i fins ara –recorda Guillermo Cervera– no han obtingut ni un euro. El cert, insisteix, és que segons el mateix Govern espanyol, l’exhibició dels tres centenars de peces de la col·lecció privada de la baronessa –que no s’ha de confondre amb les prop de 800 que el 1993 l’Estat espanyol va adquirir en propietat– genera uns ingressos anuals de nou milions d’euros. Com diu el conservador, descomptat el lloguer “encara els quedarien uns ingressos considerables, i en qualsevol cas el que no és raonable és que el ministeri pretengui prorrogar la cessió gratis et amore”.

Per tancar l’operació la baronessa també es vol reservar el dret de vendre un dels quatre olis que al juny van sortir d’Espanya, inclòs el Gauguin, “tot i que pel valor sentimental que té per a la baronessa, és molt remota la possibilitat que acabés venent precisament Mata Mua”, diu Guillermo Cervera.

Això, en el millor dels casos. Però, i si no hi ha acord? És una possibilitat que la família ja ha previst. Així que tota la col·lecció privada té els permisos d’exportació en regla, i a partir del 30 de setembre podran sortir legítimament d’Espanya, “perquè són propietat de la baronessa”. El resultat final del combat és difícil de dirimir, com ho és intuir qui juga aquí de farol. El cert és que, com recorda Guillermo Cervera, la col·lecció privada de la baronessa inclou el bo i millor del que habitualment coneixem com a col·lecció Thyssen –amb obres mestres de l’impressionisme, el fauvisme i l’expressionisme– i que per a la pinacoteca madrilenya seria una pèrdua dramàtica, qui sap si decisiva. Pel que fa al Mata Mua, no desesperin: “A la meva tieta li faria especial il·lusió que s’acabés exposant al Valira, i aquest és també el meu objectiu”. La solució, el 30 de setembre.

 

Andorra
escaldes
Thyssen
Carmen Cervera
Gauguin
Guille Cervera
Mata Mua
Comentaris: 2

Comentaris

NO CREC QUE AQUESTA SENYORA PORTI ELS CUADRES DE FRANC. ELS CALES QUE LI PAGUEN ELS PODEN FER SERVIR PER COMPRAR VACUNES , I COSES MES IMPORTANTS ARA EN TEMPS DE PANDEMIA I COVID. ELS MATES MUES I DALTRES CUADRES ES PODEN ESPERAR. QUINA MANEAR DE LLENÇAR CALES .VERGONYA. ¿ HA FET MAI LA DECLARAÇIO DE RENDA ?
Tens enveja?

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic