Diari digital d'Andorra Bondia
El projecte guanyador del concurs del nou Museu de l'Automòbil, obra dels arquitectes Gerard Veciana i Lluís Ginjaume.
El projecte guanyador del concurs del nou Museu de l'Automòbil, obra dels arquitectes Gerard Veciana i Lluís Ginjaume.

Suspicàcies sobre l’entorn del Rosaleda i pregunta sobre el preu del Museu de l'Automòbil


Escrit per: 
A. L. / Fotomuntatge: Lluís Ginjaume / Gerard Veciana

Va ser publicar-se les primeres imatges sobre el projecte guanyador del concurs del nou Museu de l’Automòbil i saltar a les xarxes el debat sobre com el patracol de granit que s’aixecarà sobre l’aparcament de l’Areny afecta l’entorn de protecció del Rosaleda, aprovat per cert el 2005, al mateix temps que era declarat bé d’interès cultural. És veritat que la mola de tres pisos –més planta baixa– que proposa el projecte guanyador provoca un cert impacte visual, sobretot pel contrast amb l’espai diàfan que és en l’actualitat. Però també ho és que, tal com està redactat, l’entorn preveu precisament per a aquest solar –amb el número 4, al plànol del perímetre– la construcció d’un edifici destinat a equipaments “de volum planta baixa + 3”. Exactament, el que proposen tant el projecte guanyador –que firmen de Lluís Ginjaume i Gerard Veciana– com els altres quatre finalistes. Pel que fa a l’espai que ocuparà la nova plaça, sota el qual es construiran les dues plantes soterrànies per ubicar-hi la col·lecció de cotxes, i identificada com el solar d al plànol, el text diu que “es constitueix amb la plaça dels Arínsols com un gran espai públic sense discontinuïtats significatives”.

Així que en aquest punt no sembla haver-hi res a objectar, sostenen els experts consultats: l’entorn permet explícitament l’erecció d’un edifici en aquest espai i amb aquesta volumetria. Més discutible, diuen, podrien ser les façanes de l’edifici que s’aixequi al solar número 4, que també han de cenyir-se a les directrius del perímetre i que en el cas del projecte guanyador proposa una estructura cúbica de granit. Es tracta, adverteixen, d’indicacions més “filosòfiques” que no “concretes”: “No s’accepta el mimetisme i tampoc la incorporació d’elements fantasiosos lligats a una suposada tradició; l’arquitectura que s’hi faci ha de tenir un substrat històric; les noves edificacions no han d’enterbolir la lectura del llenguatge del Rosaleda, i la nitidesa i la claredat de la composició seran essencials”. Compleix aquests requisits el projecte de Ginjaume i Veciana? Òbviament, la comissió que el va premiar creu que sí.

D’altra banda, la consellera del grup mixt Carine Montaner va entrar ahir a Sindicatura una pregunta parlamentària en què qüestiona al Govern sobre el preu del Museu de l’Automòbil –11,5 milions d’euros, segons el projecte guanyador–, “quasi el doble de la previsió inicial del ministre d’Ordenament Territorial, que al maig afirmava que se situaria entre els sis i els set”. Montaner demana si Govern i Comú han plantejat “bé” el projecte, “vistes les desviacions pressupostàries que hi ha hagut en pocs mesos”, si s’ha fet una anàlisi “cost benefici” que el nou equipament tindrà per al país, i si s’ha estudiat l’impacte pressupostari que tindrà en l’exercici que ve, l’últim de la legislatura. De passada, sol·licita que el Govern detalli les prioritats pressupostàries “en termes d’inversió” per al 2019.

Andorra
Encamp
museu
automòbil
Veciana
Ginjaume
entorns
Protecció
Rosaleda
pregunta
Carinne
Montaner
Número de vots: 56
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic