Diari digital d'Andorra Bondia
L’arxivera Montserrat Bota revisa una cinta de videocasset del fons audiovisual del Festival de jazz.
L’arxivera Montserrat Bota revisa una cinta de videocasset del fons audiovisual del Festival de jazz.
L’estrella de l’Arxiu Històric d’Escaldes: el pergamí amb els capítols matrimonials de Miquel Babot i Mateua Montanya, atorgats l’1 d’octubre del 1588 davant del notari Maties Ribot.
L’estrella de l’Arxiu Històric d’Escaldes: el pergamí amb els capítols matrimonials de Miquel Babot i Mateua Montanya, atorgats l’1 d’octubre del 1588 davant del notari Maties Ribot.

Tot el jazz, a un clic


Escrit per: 
A. L. / Foto: Màximus

Escaldes digitalitzarà el fons audiovisual de l’històric festival, que s’afegirà al fons fotogràfic de la parròquia i al d’Isabelle Sandy.

Cal ser una mica veterà de quasi tot per recordar-ho, però la primeríssima vetllada del Festival Internacional de Jazz d’Escaldes-Engordany –la criatura es deia així, què hi farem– va tenir lloc el 13 de juliol del 1985 a la vela del Parnal, i el protagonista en va ser, és clar, Tete Montoliu, que el va apadrinar des del primer dia. Li van seguir la nit següent A-Free-K i el Modern Jazz Quartet. Va ser un tastet, quasi una prova pilot. Prou per convèncer els escèptics que allò era una estupenda idea. El cartell de l’edició següent ja va ser monumental. Atenció, perquè n’hi ha per llepar-s’hi els dits: McCoy Tiner & Freddy Hubbard & Joe Henderson; Paquito D’Rivera & Tete Montoliu; Larry Coryell & Emily Rembler; Path Metheny Trio, Johny Grifin, Spiro Gyra i la New York All Stars. Inimaginable pensar avui en un cartell equivalent. 

Doncs aquest era el personal que desfilava per Escaldes als anys daurats del festival. Als anys següents es van afegir a la llista patums com Chick Corea, Dizzy Gillespie, Wynton Marsalis, BB King, Al Di Meola, Michel Camilo, Miles Davies, George Benson, The Manhattan Transfer, Fats Domino i anar fent. Si no s’ho creuen, i s’entendria que no s’ho creguessin, aviat ho podran comprovar des de la butaca de pensar del saló de casa seva. L’arxiu històric d’Escaldes començarà en breu la digitalització del fons audiovisual del festival de jazz, amb la idea d’abocar-lo en un servidor perquè en un futur no gaire llunyà en sigui possible la consulta remota. I tot és tot: des dels documents d’àudio de l’edició inaugural, els únics que es van enregistrar, fins a les cintes de vídeo Beta i VHS que a partir del 1987 es van gravar per a TV3 i la productora VTR7. La mala notícia, perquè  ja saben que no tot poden ser flors i violes, és que tot el procés s’allargarà com a mínim un any, adverteix l’arxivera Montse Bota, i que en passaran dos més, de nou com a mínim, abans que el fons digitalitzat obri al públic.

Una mica abans arribaran els fons fotogràfic i el d’Isabelle Sandy. Tots dos es troben ja molt avançats i en mig any, augura, se’n podria completar la digitalització. Després caldrà catalogar-nos de nou segons la classificació vigent, procés que podria demorar-se uns mesos més. El primer conté la documentació generada fotogràfica des del Comú entre el 1978, l’any que Escaldes es va segregar i es va crear la setena parròquia, i el 2001, quan irromp definitivament la fotografia digital. El segon, els llibres, manuscrits i correspondència de l’autora d’Andorra o els homes d’aram i del seu marit, Pierre Xardel, cedits el 1993 al Comú per Daniela Sirés. L’únic fons que ja està íntegrament digitalitzat i que, com a mínim sobre el paper, podria estrenar la consulta remota, és el del Quart, on es conserva el gruix de documents històrics, majoritàriament des del segle XVIII però amb sensacionals incursions com el pergamí d’aquí al costat, datat l’1 d’octubre del 1588 i que  conté els capítols matrimonials de Miquel Babot i Mateua Montanya.

jazz
clic

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte