Diari digital d'Andorra Bondia
L’organista Gereon Krahforst va atendre els mitjans ahir a la tarda després de dues hores d’assaig a Sant Pere Màrtir.
L’organista Gereon Krahforst va atendre els mitjans ahir a la tarda després de dues hores d’assaig a Sant Pere Màrtir.

"Un orgue és com una orquestra"


Escrit per: 
M.P.A./ Foto: M.P.A.

“L’orgue és vital i ple de colors”. És per això que als 20 anys ja sabia que volia ser organista i havia començat a composar. D’aquesta manera, l’organista alemany Gereon Krahforst, que inaugura el Festival Internacional d’Orgue oferint aquesta nit un concert a l’església de Sant Pere Màrtir d’Escaldes-Engordany, explica la seva passió per aquest instrument i per la seva música. “La meva família volia que fos psicòleg, però jo no volia deixar de banda, en un segon pla, la música”. I per què l’orgue? Perquè aquest instrument fa realitat aquella màxima que entonaven una i altra vegada els tres mosqueters: un per a tots i tots per  a un. “Un orgue és com tota una orquestra”, diu amb una vehemència extraordinària.

Els registres de l’orgue de Sant Pere Màrtir només són dotze, i Krahforst ha tocat en ocasions orgues que en tenen un centenar, com a la catedral de Sant Pau, a Londres. Per això, explica, cal precisar molt bé quins farà servir, per no ser massa brusc en els canvis i que el públic així ho percebi. Ahir a la tarda va assajar durant dues hores in situ per familiaritzar-se amb aquesta dotzena de matisos que l’havien d’ajudar a interpretar les peces del programa. Una d’aquestes peces crida especialment l’atenció. Es tracta de la improvisació d’una sonata sobre temes populars andorrans. Uns temes que ahir al vespre ell no sabia quins eren, però el director artístic del festival, Ignacio Ribas, en va revelar almenys dos: l’himne d’Andorra i l’Ave de Meritxell. 

Potser alguns, al seu país, el qualificarien d’un intèrpret poc convencional, ja que és un mestre de la improvisació, “només reservada al jazz i a l’orgue”, remarca. Una improvisació entesa com l’adaptació d’estils de diversos compositors que sorgeix de la familiarització i l’anàlisi de moltes de les seves composicions. En aquest sentit, el seu estil personal té moltes influències franceses, angleses i americanes, explica.

Tornant al programa que es podrà sentir aquesta nit, Krahforst el qualifica de “molt variat, ple de tonalitats diverses: barroques, renaixentistes i modernes”. Els temes, per exemple, que ha triat de Johann Sebastian Bach, Simfonia de la Cantata BWV 29, Largo ma non tanto i Badinerie, estan composats per a orquestra, no pas per a orgue, però ell els tocarà “perquè prefereixo aquesta varietat”. També interpretarà variacions a l’estil de Mozart i composicions de Flor Peeters, Eustache Du Caurroy, Jean Langlais i Elias Nikolaus Ammerbach. 

En definitiva, tot un repertori de Mirades de l’ahir i de l’avui que conviden a focalitzar l’escolta cap a diversos aspectes de la història de la música, en aquesta ocasió, a través de les mans i els peus de Krahforst que faran sonar aquesta nit, a les 21.30,  l’orgue de l’església de Sant Pere Màrtir d’Escaldes.

orgue
Orquestra

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte