Diari digital d'Andorra Bondia
L’avió d’Air Nostrum que fa la connexió entre l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell i Madrid.
L’avió d’Air Nostrum que fa la connexió entre l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell i Madrid.

Aportació de capital privat per tenir el vol intersetmanal a Madrid


Escrit per: 
M. P. / Foto: BonDia

La posada en marxa d’una tercera connexió entre l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell i Madrid, amb un vol entre setmana, està totalment condicionada a l’aportació econòmica que pugui fer el sector privat. Així ho ha explicat avui el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, després de la reunió que aquesta setmana ha mantingut amb responsables d’Air Nostrum, la concessionària dels vols a la capital espanyola, per fer balanç dels primers sis mesos de funcionament i avaluar possibles noves rutes. 

Gallardo ha recordat que de seguida que es van posar en marxa els vols en divendres i diumenge, des del sector privat es va apuntar que la fórmula estava ben pensada de cara al sector turístic, però que també hi ha una demanda potencial entre setmana per a desplaçaments lligats als negocis. “Creiem que pot haver-hi aquest interès però haurem d’acabar d’analitzar quina és l’aportació que suposaria i com hem dit des del principi voldríem que hi hagués implicació del sector privat en forma de compra de bitllets”, ha exposat, remarcant que amb aquesta aportació de capital privat “l’Estat podria continuar fent l’esforç per les rutes del cap de setmana i en altres destins per ampliar la connectivitat des de l’aeroport”.

En aquest sentit, ha admès que s’ha fet ja una quantificació de quants bitllets s’haurien de comprar i de la inversió que requeriria obrir aquesta tercera connexió, però no ha volgut avançar-la sense abans haver tractat la qüestió, tant en el si del Govern com amb el mateix sector privat, i ha recordat que són “xifres susceptibles de ser negociades”. En tot cas, ha insistit que “nosaltres estem disposats a analitzar aquesta connexió sempre que hi hagués una implicació amb la compra de bitllets que asseguraria l’equilibri econòmic”, recordant que el concurs inicial només preveia la connexió de cap de setmana i per tant, si ara s’amplia, “els costos augmenten”.

El ministre ha apuntat que perquè aquest tercer vol fos immediat s’hauria de tenir ja el compromís del sector privat, però considera que seria “més assenyat” esperar després de l’estiu i que la ruta s’inclogués en el nou concurs que s’hauria de llançar abans de final d’any per renovar la concessió, que s’acaba al desembre.

D’altra banda, i pel que fa a la possibilitat d’ampliar el nombre de connexions, com per exemple amb vols cap a Palma de Mallorca, Gallardo ha revelat que ja es tenen les anàlisis fetes perquè des d’un primer moment es tenia clar que era una ruta amb “sinergies interessants per al mercat turístic”. Amb tot, s'ha volgut començar amb els vols a Madrid “pel component institucional”, el mateix argument que farà que es prioritzin les connexions amb París o Lisboa. En el cas de Mallorca, ha dit, “haurem d’analitzar el cost de la inversió per volar a París, la inversió per Lisboa, la possible inversió si es vol fer la connexió amb el mercat britànic i de totes les propostes decidir si les fem totes o prioritzar les que el Govern decideixi perquè implica un esforç pressupostari”.

Balanç
D’altra banda, i pel que fa al balanç de la ruta actual fins a Madrid, des del Govern ja s’havia informat que durant els primers sis mesos de funcionament s’havia assolit una ocupació mitjana del 52%, però avui Gallardo ha concretat que això es tradueix en un total de 4.176 passatgers. “La valoració és molt positiva i la mateixa companyia ens va manifestar que era la ruta de llançament que més èxit havia tingut en tota la història quant a índex d’ocupació”, ha afirmat el titular de Presidència, Economia i Empresa, que s'ha mostrat convençut que amb aquestes xifres a la mà “l’aposta era encertada”.

Pel que fa al perfil dels passatgers, la majoria fan anada i tornada i les ocupacions són similars, tant de Madrid a Andorra com al revés. Quant al destí dels viatgers, no tots venen fins a Andorra, sinó que n’hi ha que també es desplacen cap al Pirineu català. El 58% dels bitllets es venen per Iberia, el 22% a través d’agències i només un 1,4% els venen agències andorranes. “Segurament la tipologia d’agències andorranes estan més orientades a l’emissió i no a la recepció, per això aquest percentatge més baix”, ha apuntat.

Igualment, ha detallat que el 26% dels passatgers compra el bitllet durant l’última setmana abans del vol, un comportament que “va en la línia del que es produeix en el sector” i que s’ha donat arran de la pandèmia, ja que la incertesa davant de possibles repunts o canvis de criteris fa que tothom vagi més a última hora.

Finalment, i quant a les connexions que es poden fer des de l’aeroport de Madrid, les més habituals són cap a Galícia i Portugal.

capital privat
vol
Madrid

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte