Diari digital d'Andorra Bondia

Aposta per desenvolupar el sector de la salut i el benestar associat al turisme


Escrit per: 
M. S. C.

Andorra té possibilitats de creixement en el sector de la salut i el benestar relacionat amb el turisme.

Tal com va destacar el cap de projectes estratègics del Govern, Josep Maria Missé, “el que no podem fer són tractaments específics que no vagin associats al turisme” i va afegir que la gent que visita avui el Principat “reclama” serveis, com poden ser els odontològics o els tractaments d’estètica.

El fet és que una part important dels 8 milions de turistes que Andorra rep cada any provenen de països amb una tendència cap al turisme mèdic, com són Rússia o el Regne Unit, i els visitants d’aquestes nacionalitats es queden una mitjana d’onze dies. A això cal afegir-hi que un 14% dels turistes que es desplacen al Principat ho fan per motius relacionats amb la salut i el benestar. Això convertiria Andorra en un país generador d’activitats d’alt valor afegit i s’escaparia de l’estacionalitat actual.

Els motius per fer turisme de salut no només són la diferència de cost (que pot arribar fins a un 60% entre països). També poden ser un condicionant les llistes d’espera, com és el cas de l’odontologia, i la disponibilitat, com els tractaments de fertilitat.

Un exemple per a Andorra podria ser el Tirol Well-Being Cluster, on es troben negocis del sector de l’oci, el turisme, la salut, la investigació i l’educació. Reuneix més de 108 empreses, institucions i universitats i ocupa més de 6.000 treballadors.

En el marc de la iniciativa Actua (la fase que s’està impulsant ara encaminada a captar inversions estrangeres) es va reunir ahir el grup de treball publicoprivat que tracta el clúster de benestar i salut, que és el que està més avançat dels que es van identificar com a prioritaris (noves tecnologies de la informació i la comunicació i educació). Segons va explicar el coordinador del sector privat en la jornada, Pasqual Gràcia, aquestes reunions són una bona oportunitat per donar el punt de vista dels empresaris. En aquest sentit va dir que la seva experiència professional els permet aportar idees i iniciatives, així com posar-se en el paper d’un possible inversor i identificar les possibles barreres i avantatges amb què es pot trobar al Principat. A partir d’aquí, amb el treball en grup s’analitza com solucionar les dificultats i potenciar els avantatges.

Gràcia va destacar l’interès del sector privat andorrà per participar en les accions encaminades a diversificar l’economia, com és el desenvolupament dels tres clústers que s’han fixat com a prioritaris. També va posar en relleu que és una bona oportunitat perquè el sector públic i el privat comencin a treballar de forma coordinada, i en aquest sentit va deixar clar que els grups de treball estan oberts a tothom. Per Gràcia, l’avantatge d’un país com Andorra és que aconseguir una bona cooperació hauria de ser assumible.

El cap de projectes estratègics va recordar que moltes de les empreses interessades a instal·lar-se al Principat estan relacionades amb la salut i el benestar. Missé es va limitar a indicar que els projectes estan avançant i espera que s’acabin concloent satisfactòriament en els “pròxims mesos”. A més, va afirmar que hi ha més empreses interessades a invertir relacionades amb les noves tecnologies de la comunicació i l’educació, i també en el comerç i el turisme, en aquest últim cas encaminades a millorar el sector.

El finançament, l’atracció de professionals i el cost de les infraestructures, entre les dificultats per crear clústers

Per a la creació de clústers ja s’han detectat les barreres més destacades. Entre aquestes es troba la falta d’accés a estratègies de finançament alternatives i la dificultat per atraure i retenir professionals. També s’esmenta l’elevat cost de les infraestructures (com poden ser les telecomunicacions i el terreny); la percepció que falta suport als emprenedors; un marc regulador poc clar o absent, i procediments administratius lents. Això en un context d’emprenedoria decreixent i de falta de posicionament d’Andorra com a marca internacional.

Per afrontar aquests punts negatius s’han proposat solucions com promocionar terrenys públics i liberalitzar les tarifes de telecomunicacions, crear crèdits tous o oferir un salari atractiu. Entre les propostes també hi apareix oferir incentius fiscals per a fons de capital risc o per a la inversió en nous models de negoci; firmar convenis internacionals de telecomunicacions; oferir visats especials per a fundadors d’empreses de nova creació o instaurar el silenci administratiu positiu, entre altres.

Entre les oportunitats de negoci hi ha la creació de clíniques de cirurgia estètica menor, un centre de ioga i medicina alternativa, una clínica d’odontologia, un banc de teixits, i tractaments cosmètics i antiedat. A més llarg termini es podria desenvolupar un parc científic i sanitari.

El turisme mèdic, un negoci que va a l’alça

Segons va explicar la responsable del pilar de la diversificació d’Actua, Vanesa Arroyo, el turisme de salut és un negoci a l’alça. S’estima que l’any 2011 cinc milions de persones es van moure al món en recerca d’aquesta activitat. Les xifres també indiquen que el turisme de salut té un creixement anual d’entre el 25% i el 35% i això fa que generi a escala mundial un mercat de 15.000 milions de dòlars anuals. Les previsions són que de cara al 2017 el nombre de turistes de salut arribi als 24 milions de persones. Arroyo també va assenyalar l’interès per relacionar els clústers de noves tecnologies de la comunicació i d’educació amb el turisme, apostant pel turisme educacional i per crear sinergies amb el comerç.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte