Diari digital d'Andorra Bondia

Cinc empreses pertanyents al sector de les TIC volen instal·lar-se a Andorra


Escrit per: 
Redacció

Andorra reuneix totes les condicions necessàries perquè s’hi pugui desenvolupar un clúster en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), “sempre que l’impulsem a través del turisme”.

Aquesta és la principal conclusió a què ha arribat la sessió de treball dins de la Iniciativa Actua que ha estat treballant en aquesta matèria, els resultats de la qual es van donar a conèixer ahir. Es tracta de convertir el país en una espècie de “laboratori tecnològic” que sigui atractiu perquè vinguin totes aquelles empreses que estiguin interessades en aquest àmbit, segons va explicar el cap de projectes estratègics del Govern, Josep Maria Missé.
D’altra banda, es pretén també, per exemple, que Andorra pugui convertir-se en el primer smart country del món i que pugui generar una experiència turística al voltant de les noves tecnologies a través d’aplicacions d’alt valor afegit, cosa que ajudaria a fidelitzar els visitants. Missé va apuntar també que una altra de les oportunitats de negoci que s’han detectat és que Andorra es pugui convertir en la seu on estiguin ubicades bases de dades internacionals relacionades, per exemple, amb el frau o amb els consumidors.
La Iniciativa Actua té tres línies de treball fonamentals, com són la diversificació econòmica, la internacionalització i el suport o acompanyament de totes les empreses i els inversors que es vulguin instal·lar al país, tasca aquesta última especialment encarregada a Andorra Desenvolupament i Inversió (ADI). De fet, ja hi ha cinc empreses interessades a instal·lar-se aquí, quatre del sector tecnològic i una del comerç. Tot i així, l’únic nom que ha transcendit públicament de moment és el d’Indra.
El procediment que habitualment se segueix és que les empreses que es vulguin posar en contacte amb inversors locals ho facin a través de la Cambra de Comerç (CCIS) i la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) perquè actuïn com a intermediaris amb el sector privat. En aquest cas, de les cinc empreses que compten amb el suport de l’ADI, la relacionada amb el comerç, que aposta per un model de franquícia, ja s’ha acollit a aquest procés d’intermediació.

Exemple de clúster a Ginebra
Un exemple de clúster TIC amb èxit és el que s’ha desenvolupat a Ginebra (Suïssa), que en un període de tan sols tres o quatre anys està integrat per més de 500 empreses i ja ha superat els 11.000  llocs de treball creats. “Seria un error intentar copiar aquest clúster. Penso que nosaltres hem de ser capaços de generar un clúster al voltant del turisme, basat en els nostres actius, com són la concentració de l’eix comercial, el nombre de visitants i la capacitat de proximitat entre el sector públic i el privat. Per això hem tingut en compte més la metodologia que les característiques d’aquest clúster”, va indicar Missé.
Andorra compta amb tota una sèrie de punts forts per aconseguir crear un clúster en aquest àmbit, com són l’entorn natural, el cablejat amb fibra òptica en la pràctica totalitat del territori, el marc legal, la situació geogràfica i el marc fiscal. El clúster de TIC es recolza en la combinació d’infraestructures de comunicació i en la generació de contingut: telecomunicacions, serveis a empreses i desenvolupament de software i producció d’entreteniment.
El paper d’Andorra Telecom en aquest clúster, com en els altres dos que es volen posar en marxa (en salut i benestar i educació)  serà “molt important com a gran catalitzador tecnològic del país”, segons va ressaltar Missé. Per la seva banda, Albert Moles, representant del sector empresarial dins el clúster de les TIC, va indicar que el que es vol és “impulsar nous sectors dins de l’economia d’Andorra i atreure talent, retenir-lo, i crear molt valor afegit”. Moles, director general de Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA), va assenyalar també l’interès que la Iniciativa Actua ha aixecat no només en empreses interessades a tenir activitat a Andorra, sinó també en societats locals amb voluntat d’iniciar un procés d’internacionalització.
Entre les oportunitats identificades hi ha la realització de proves pilot en campanyes de màrqueting per conèixer, per exemple, els hàbits de consum dels turistes. En l’àmbit de les telecomunicacions i els serveis es preveu potenciar l’ús bidireccional de la televisió, l’allotjament de servidors, la digitalització de dades o la signatura digital, mentre que, pel que fa al sector financer, es podria desenvolupar software per a la banca i fer proves pilot de pagament per mòbil.
No tot són, però, avantatges,  sinó que també s’han identificat possibles barreres per aconseguir l’efectiva implantació de negocis d’aquest tipus al país. Entre elles destaquen les relacionades amb el comerç electrònic, com les limitacions de pagament en alguns portals que no fan cobraments a Andorra i que requereixen comptes en altres països, a més de la falta de convenis.  També és una barrera important el fet que alguns continguts multimèdia no estiguin autoritzats a Andorra per limitacions de les IP, i l’elevat cost del roaming, que es considera que té una difícil solució a curt termini.
Altres qüestions com ara l’administració, el procediment complex per obtenir un domini .ad, la manca de regulació en aspectes relacionats amb les noves tecnologies i els problemes per captar personal especialitzat, pels permisos de treball i la falta de formació, són també barreres a tenir en compte per aquest clúster. Les solucions passen
per agilitzar la burocràcia, implantant l’administració electrònica, fomentar el suport als emprenedors i facilitar l’accés al finançament.
L’últim clúster que presentarà properament les seves conclusions i donarà a conèixer la seva estratègia de futur serà el d’educació. L’objectiu en aquest cas és fer d’Andorra una destinació de turisme educatiu adreçat a joves o adults en què es combina l’experiència turística amb l’educació.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte