Diari digital d'Andorra Bondia
Els cartells de la campanya de promoció del transport públic.
Els cartells de la campanya de promoció del transport públic.

Coopalsa proposa una reunió d'experts per establir la quantitat a compensar per l'abonament a 30 euros


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: M. P. A.

El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, proposa que experts tècnics de la companyia d'autobusos i de l'Executiu es reuneixin i acordin la quantitat que hauria de rebre la companyia per compensar les pèrdues que està tenint a causa de l'abonament mensual de 30 euros.

Aquesta és la proposta que ha llançat Dallerès en el marc de la presentació de la campanya de promoció del transport públic que ha presentat aquest matí. Segons ha reiterat, "nosaltres tenim un informe tècnic independent que avala la xifra de 260.000 euros, i que posem a disposició del ministeri de Presidència, Economia i Empresa". També ha reconegut que el ministeri diu que té els seus informes tècnics, "tot i que no hi hem tingut accés".

Per la seva banda, el secretari d'Estat de Transport, Eric Bartolomé, ha reiterat que el Govern ja va fer una proposta a la companyia i se'ls va requerir que presentessin les factures ja que encara no les tenen per poder fer un pagament. Acceptar aquest pagament que alleugeriria la tensió de tresoreria que ara pateixen, no implica que després si les companyies no hi estan d'acord presentin un recurs administratiu aportant noves proves si no comparteixen el criteri de càlcul. 

Cal posar-se d'acord en els criteris avalats per la intervenció general del Govern i per l'opinió d'un expert independent més que en una quantitat a abonar i "tenim els elements per pensar que aquesta és la metodologia correcta", ha insistit Bartolomé. També ha recordat que les companyies reivindiquen que hi ha una manca d'ingressos per unes tarifes d'abonaments que no eren les que inicialment es van plantejar, la qual cosa implica que recapten menys per la venda d'aquests abonaments. La concessió estableix un mecanisme de compensació perquè la intenció no és penalitzar les companyies quan el Govern realment està fent un esforç quant a polítiques tarifàries per atraure el màxim d'usuaris al transport públic.

"Al criteri d'inici és on hi ha la discrepància", ha declarat Bartolomé. El preu d'oferta amb el qual les companyies guanyen és el preu de referència que el Govern té en compte per fer aquesta estimació de càlcul i aquesta estimació és de menyscapte, però les companyies pensen que no ha de ser aquest el preu de referència sinó un altre. I d'aquí ve tota la discrepància.

Reforç del servei de cara a l'hivern

A partir d'avui hi ha una millora de servei per la temporada d'hivern, ha explicat Dallerès. Concretament, les línies L2 i L6 passaran cada 15 minuts i la línia L4, cada 20 minuts. La plantilla s'ha reforçat amb una desena de conductors més, tot i que tenen dificultats per trobar mà d'obra, segons ha reconegut. 

Campanya de promoció del transport públic

Potenciar l’ús del transport públic com l’alternativa sostenible, més econòmica i beneficiosa per a la mobilitat del conjunt del país, aquest és el missatge de fons de la campanya de promoció del transport públic que Coopalsa ha presentat avui i que es difondrà als autobusos, als mitjans de comunicació i a les xarxes socials durant els propers mesos. La campanya publicitària s’emmarca dins del compromís de l’UTE formada per Cooperativa Interurbana i Transpisa (filial andorrana d’ALSA), en tant que concessionària de les línies de transport públic L2, L4, L5, L6 i Línia Circular, per fomentar l’ús dels autobusos.

Dallerès ha fet èmfasi durant la presentació en la necessitat de donar suport a les accions del Govern per promoure el transport públic com a peça clau per avançar en els objectius de desenvolupament sostenible i per fer donar resposta a la que és una de les preocupacions cabdals dels ciutadans, com és la mobilitat. Amb el lema "és l’opció”, la campanya remarca l’atractiu del transport en autobús per reduir la petjada de carboni, per millorar el trànsit al país i per estalviar temps i diners. En aquest sentit, els diferents missatges que es faran arribar a la ciutadania durant els mesos de durada de la campanya també inclouran una promoció específica de l’abonament de 30 euros mensuals que permet fer viatges il·limitats, així com de l’app MOU-T-B, desenvolupada per FEDA i que té per objectiu millorar sensiblement l’experiència dels usuaris del transport públic. A l’altre plat de la balança, la campanya publicitària servirà per recordar les mancances i defectes dels desplaçaments en vehicle privat: Les retencions, la contaminació, la despesa creixent en aparcaments i combustible i la pèrdua de temps que pot arribar a suposar aquest mitjà de transport. En aquest cas, sota el lema “no és l’opció”.

Autobús a l'aeroport de la Seu

Bartolomé ha explicat que el servei de transport entre Andorra i l'aeroport d'Andorra-La Seu no està encara adjudicat. Hi ha dues companyies que han presentat la sol·licitud per poder-lo realitzar però "estem a l'espera d'una autorització administrativa de Madrid". Si aquest tràmit no es resolgués a temps, de moment les dues companyies faran el trajecte per mitjà d'un transport discrecional aquest cap de setmana, que és quan es dona el tret de sortida als vols regulars entre Madrid i l'aeroport Andorra-La Seu.

   

 

Coopalsa
reunio
experts
compensar
Govern

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte