Diari digital d'Andorra Bondia
Creixen un 27% els expedients per intrusisme el 2016 i arriben a 16
Creixen un 27% els expedients per intrusisme el 2016 i arriben a 16

Creixen un 27% els expedients per intrusisme el 2016 i arriben a 16


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: SFGA

El Centre d’Atenció contra l’Intrusisme Empresarial (CACI) va obrir l’any passat 16 expedients sancionadors, xifra que suposa un 27% més que el 2015, quan se’n van obrir 9. La majoria fan referència a empreses nacionals (11), mentre que cinc són estrangeres i corresponen a negocis relacionats amb els apartaments turístics, la venda de vehicles i treballs industrials. Això ha comportat que l’import de les sancions imposades també hagi crescut (un 65%) fins als 90.615 euros –algun negoci va rebre la penalització de la banda alta, que arriba fins als 60.000 euros, tot i que la majoria són baixes, de petits negocis.
Cal destacar que, tot i aquest increment dels expedients, el nombre de comunicacions que va rebre aquest organisme per casos d’intrusisme va seguir la tendència a la baixa. En total se’n van constatar 60, un 20% menys que l’any 2015 i menys de la meitat del 2012 (quan se’n van registrar 160), un fet que demostra l’efectivitat del servei i la pedagogia que s’ha fet, va dir la secretària d’Estat de Turisme i Comerç, Neus Soriano. D’aquestes 60 comunicacions, 43 van ser denúncies, mentre que les 17 restants eren informatives –persones que no sabien si denunciar o que van decidir no fer-ho–. La majoria es van rebre per correu electrònic, un 77% procedien d’empresaris d’Andorra i feien referència a diversos sectors (destaquen 8 de transports, 8 de serveis immobiliaris i 7 de serveis a la persona). Fruit de les 60 comunicacions es van fer 54 controls immediats i 12 de posteriors, realitzant-se 1,10 controls per comunicació. Soriano va remarcar que el fet que hi hagi menys denúncies permetrà actuar més d’ofici en un futur. També el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, va apuntar que s’ha detectat una millora en el sector del transport, ja que fa cinc anys s’havien fet 29 denúncies i ara 8 (4 de persones i 4 de mercaderies), un fet que demostra que “controlar desincentiva” a banda que la crisi també ha fet decréixer l’intrusisme, va dir.  
En relació amb el Centre d’Atenció al Consumidor, Camp va destacar que des del 2012 es va registrar un augment constant de les reclamacions “sobretot per l’increment de visitants”. El 2016, però, s’han reduït un 10% fins a situar-se en 701, una xifra que el ministre considera baixa tenint en compte que el país rep 8 milions de visitants. La majoria de queixes han estat formulades per residents (46%) i espanyols (46%) i fan referència a sectors molt diversos, tot i que destaquen els allotjaments turístics (22% de les queixes quan el 2012 representaven el 7%), la venda de productes electrònics (16%), i la venda i reparació de vehicles (11%).
Quant al motiu de la queixa, en els allotjaments turístics la majoria són per als hotels i fan referència a un servei deficient, habitacions en males condicions o que el producte ofert no és el contractat. En els altres dos casos s’exposa que el producte no funciona correctament, no s’accepten devolucions o problemes amb el retorn de la finança de l’habitatge, entre d’altres. El 67% de les queixes es va resoldre i 11 van derivar en expedients, la majoria per reparació i venda de vehicles. Les sancions van pujar a 6.100 euros. Camp es va mostrar convençut que en relació amb les queixes contra els allotjaments turístics la majoria de negocis ho fa bé i que la nova llei donarà més eines.

 

CACI
Centre d'Atenció contra l'Intrusisme Empresarial
intrusisme
Francesc Camp
Neus Soriano
empreses
expedients
Número de vots: 284
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic